Autor Tema: Jedrilica na rekama  (Pročitano 4899 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže Bolens

  • Drinski Kratkorepi Peš
  • ***
  • Poruke: 82
  • Pol: Muškarac
    • Hajdi
    • FTC Vita Admiral
  • Brod tip: Volksboot 480, kajak Taimen-2, King 270
  • Marina: Neoplanta, Novi Sad
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #15 poslato: 07, 04, 2020, 23:29:12 posle podne »
Da, upravo tako. Zaboravio sam da pomenem i tu bitnu nezgodaciju sa jarbolom, kad hoćete da pristanete u hladovinu ispod nekog drveta, a zaboravite na taj "stub" koji imate, pa se upletete kao pile u kučine! Ali uz malo planiranja i opreza, naravno da se i to da izbeći.

Druga opasnost sa jarbolom je udar groma u vaš "gormobran" ali to ne spada u specifičnost jedrenja na reci pa ga ne treba ni posebno spominjati. Grom vas može drmnuti bilo gde, na otvorenom moru pogotovu. Ali i tada postoje tehnike kako se zašititi, i posadu i opremu. Svu vredniju navigacijsku opremu na brzinu počupate iz konektora u ubacite je u rernu!  357

Van mreže Drivee

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1293
  • www.mojaladja.com
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #16 poslato: 08, 04, 2020, 08:40:34 pre podne »
Groma sam se uvek plasio stim da sam mnogo put na sred Dunava, oluja a ja u ALu ili Metalnom camcu. Kasnije sam cuo da i ako udari grom, samo se sprovede u vodu i nema ni stete niti se oseti. Ne znam koliko je to istina..

Van mreže calypso2

  • Rečni Drekavac
  • ****
  • Poruke: 393
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #17 poslato: 08, 04, 2020, 09:09:38 pre podne »
Da, tada bi brod trebalo da se ponaša kao "Ferardijev kavez" i osim elektronike, ne bi trebalo da bilo ko strada...
Pu pu pu daleko bilo da se bilo ko od nas uverava u ovu teoriju  114 eek
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Van mreže Dora

  • Savski dupegric . Kratkorepi
  • *****
  • Poruke: 540
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
    • Mali Remorker NS-980F
    • Auto Dora 021
  • Veličina: Veličina nije bitna :)
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #18 poslato: 08, 04, 2020, 19:48:30 posle podne »
Tako je, nema nikakve opasnosti ako su unutra broda ili auta svejedno. Dok sam popravljao elektro lokomotive trebalo je dosta vrmena da se naviknem da prolazim pored uvodnika od 25K volti na 30 cm od nosa,  deli obična žičana  baštenska ograda :)

Zato kad munji i seva unutra u brodić i nema opasnosti. Treba isključiti elektroniku u bilo kom obliku jer može da strada.
Ja sam uvek u pravu, čak i kad jesam...

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3276
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #19 poslato: 08, 04, 2020, 19:49:55 posle podne »
Ovo važi samo za metalne brodove ili sve?

Van mreže Dora

  • Savski dupegric . Kratkorepi
  • *****
  • Poruke: 540
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
    • Mali Remorker NS-980F
    • Auto Dora 021
  • Veličina: Veličina nije bitna :)
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #20 poslato: 08, 04, 2020, 20:50:58 posle podne »
Za sve, samo se "metalci" više plaše od nemetalaca :) Bilo kakav  oklop   koji ne mora biti od "neprovidnog"  materijala kao lim ili slično je dovoljan da se struja rasporedi po površini i tako se uzemlji bez posledica po one unutra. U elektro lokomotivama ima kavez od žice, malo jače od one za kokošinjac i to radi da spreči proboj 25k volti na onog ko prolazi 30 cm od toga a taj napon preskače otprilike na 1.5 metara i više, zavisi. Munja ima daleko veći napon ali je princip isti.
Plastika je sama po sebi izolator i dok si unutra ti si u faradejevom kavezu. To ne znači da kad jako munji i seva treba da budeš na sred reke i time bivaš najvišlja tačka :)
Ja sam uvek u pravu, čak i kad jesam...

Van mreže Mornar u kanalu

  • DrinskoSavski Brčkaroš
  • ****
  • Poruke: 260
  • www.mojaladja.com
    • Микротонер
  • Brod tip: Бродотехника
  • Veličina: 5,5x2,5
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #21 poslato: 09, 04, 2020, 07:06:40 pre podne »
Пошто се говори о једрилицама , не видим шта може да те заштити сем Бога од ударца грома у једрилицу која је од стаклопластике . Највероватније ће ударити у јарбол и завршити у његовој пети , не смем ни да помислим шта би се десило у том моменту са једрилицом и онима који су на њој .

Van mreže Ivabor

  • Brodski mali
  • *
  • Poruke: 2
  • www.mojaladja.com
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #22 poslato: 09, 04, 2020, 16:06:12 posle podne »
Jedrilice su daleko češće izložene udaru groma od motornih čamaca. Umesto u božiju promisao možemo se donekle pouzdati u sistem zaštite od munje na brodu. Iz istog razloga se gromobrani postavljaju i na crkvama, i to iznad krsta  6589 Sistem zaštite se sastoji od šiljka na vrhu jarbola, provodnika i uzemljenja - metalnih površina sa donje strane trupa. Aluminijumski jarbol dobro provodi struju pa nije potreban poseban provodnik, ispod pete jarbola se obično nalazi metalni podupirač od kog se debelim provodnikom strujni udar sprovodi na metalnu kobilicu ili posebne ploče. Kod drvenih i karbonskih jarbola potreban je poseban provodnik i duž jarbola. Postavljaju se nekad i horizontalne veze koje sprečavaju struju da "iskoči" nekontrolisano preko sajli, vinčeva, mokre užadi, krme, mokrog skipera itd. I posebna kola koja štite elektriku i elektroniku na jedrilici. Bez ovoga, munja koja prevali kroz vazduh (izolator) stotine metara, nakon udara u jarbol pronađe lako put i kroz plastiku brodskog trupa. Usput prati vlagu koja se od struje pretvara momentalno u paru i sve to dovodi do katastrofalnih šteta, a ako ima i prosutog goriva u kaljuži... Vlažne mogu biti i čarape i noge mornara što je dovoljno da nastradaju. U oluji sa gromovima, na jedrilici bez gromobrana preporučuje se spuštanje jedra, otkačinjanje kraja buma i spuštanje u vodu (ako je moguće), da bi poslužio kao najkraći put za odvođenje munje u vodu. Metalni trup je bolja zaštita za one u kabini, ali ne i za krmanoša koji drži jednu ruku na bumu ili škoti, a drugu na točku krme i mokar je od kiše. Zaštita od groma na vodi je obimna materija za posebnu temu. Najbolji savet na reci - što pre pobeći na obalu ako nailazi oluja sa grmljavinom.

Van mreže Bolens

  • Drinski Kratkorepi Peš
  • ***
  • Poruke: 82
  • Pol: Muškarac
    • Hajdi
    • FTC Vita Admiral
  • Brod tip: Volksboot 480, kajak Taimen-2, King 270
  • Marina: Neoplanta, Novi Sad
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #23 poslato: 09, 04, 2020, 18:03:17 posle podne »
Kad je već tema otišla u ovom smeru... neko spušta i sidro, pogotovu ako je lanac umesto konopa na njemu. I to i po krmi i po pramcu. A ovo za spuštanje buma u vodu je korisno, pogotovu kod jedrilica, nisam znao, ne znam da li bih se i setio.

Evo i par tekstova na temu:
https://www.naucat.com/hr/vijesti/sigurnost-i-savjeti/udar-munje-na-moru-150228/
https://slobodnadalmacija.hr/more/grom-udara-i-u-gumenjake-515574

Stvarno, ako ste na vodi, verovatnoća da vas drme je 0.1-1:1000, na jedrilici čak skoro 4:1000. Inače je verovatnoća 1: 1,000,000.

Sećam se dobro da je jedna jedrilica potonula na vezu tako što je grom udario u jarbol i ispraznio se kroz sondu eho sondera na trupu, pri tom je istopivši.

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3276
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #24 poslato: 09, 04, 2020, 19:18:50 posle podne »
Sad se setih jednog vica, kad pitaju popa: veruješ li ti u boga?
Da!
A šta će ti onda gromobran na crkvi?

Van mreže Mornar u kanalu

  • DrinskoSavski Brčkaroš
  • ****
  • Poruke: 260
  • www.mojaladja.com
    • Микротонер
  • Brod tip: Бродотехника
  • Veličina: 5,5x2,5
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #25 poslato: 10, 04, 2020, 06:35:37 pre podne »
Знам да пластична једрилица треба да има заштиту од грома која треба да је у виду металних плоча које су пребачене преко бока и то по две са сваке стране . Морале би да буду повезане бакарним изолованим кабловима великог пресека са петом јарбола и то са клемама које треба да остваре контакт алуминијум -бакар . Те плоче би требало да буду макар поцинковане ,што се тиче спустања краја бума у воду код моје једрилице нема шансе да преко бока дохвати површину воде . Нисам баш убеђен да ће на оном споју где је спојен са јарболом и врти се да одвуче неки део од тог грома или муње . Е , сад замисли ситуацију креће невреме треба кратити једра или мењати предње , па још поред тога да извлачиш те металне плоче и каблове као код апарата за варење па да спојиш клемама са јарболом , мислим да нема баш увек толико времена , можда то има смисла док си на везу , али то склањати и постављати сваки пут мислим да то нико не ради .
Тако да је мој лични избор да се помолим Богу а свакако има овај други начин ко хоће да се обезбеди и тим громобранима . Наравно да црква и виши објекти треба да имају громобран јер је казано : " Немој узалуд кушати Господа Бога својега ".

Van mreže Drivee

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1293
  • www.mojaladja.com
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #26 poslato: 10, 04, 2020, 08:11:06 pre podne »
ili ona: Ne trazi djavla  tamburanje

Van mreže Misha D

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1780
  • plovilo: Linssen 29.9 ac gs
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #27 poslato: 24, 04, 2020, 15:28:18 posle podne »
Jedrilica+reka=veliki rizik i mazohizam
Današnji dan je početak ostatka moga života....