Autor Tema: Jedrilica na rekama  (Pročitano 4903 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže Misha D

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1780
  • plovilo: Linssen 29.9 ac gs
Jedrilica na rekama
« poslato: 01, 04, 2020, 18:18:54 posle podne »
Iako je takvih plovila malo na našim rekama ima zaljubljenika ili početnika koji traže zadovoljstvo u tom načinu plovidbe.
Zaljubljenici misle da je to na rekama praktično plovilo ali početnici bi trebalo malo bolje da se informišu o tome.
a) vetrovi: kada su jače košava ili severo-zapadni vetar ploviti pod jedrima je praktično nemoguće i nisam video da je iz moje susedne marine AJK (Akademski jedriličarski klub) neko tada isplovio. Ukoliko bi jedrilicu uhvatio iznenadni i jaki letnji vetar (ovde ga zovemo Salauka) slabašni motor od 6-10ks bi teško mogao brzo da pomogne početniku, pa i iskusnom jedriličaru, da se munjevito vrati u zaklon ili marinu.
Povetarci nisu tako česti da bi se moglo uvek ploviti kada je jedriličaru to slobodan dan, a ponekata su toliko slabi da se malo jači vodotok ne može ni savladati nego se "šetkaju" levo desno u blizini marine, a onda se to sve završi upotrebom motora.
b) bezbednost: iako jedrilice imaju prednost u odnosu na ostala plovila neće i ne može se očekivati da će neki gurač sa velikim sastavom usporavati ili drastično manjati pravac. Gliseri i njihova bahata plovidba u delu gde glisiranje nije dozvoljeno su bezobzirni prema svim učesnicima u plovidbi i na jedrilice se ni ne osvrću.
Blizina obala i manji vodostaj su ograničavajući faktor za ta plovila koja imaju gaz preko 1,5m a pri višem vodostaju prolaz ispod nekih starih mostova (Beogradski železnički most, pa čak i Pančevac) je nemoguć.
c) komfor: jedrilice su pravljenje za korišćenje jednog-dva čoveka (ovde mislim na ona plovila koja su po veličini najčešća na našim rekama) tako da je unutrašnjost skromna, oprema za neki višednevni boravak na vodi retko kada postoji.
d)ekonimičnost: ako neko želi da se vozika oko svoje marine na sat-dva i misli da će korišćenjem jedara imati besplatno zadovoljstvo onda mogu da razumem negovu želju. Sve ostalo ne ide u prilog kupovini jedrilice za reke. Izvlačenje svake 3-4 god na suvo jedrilice kojoj se ne uvlači kobilica je otežano i traži posbnu prikolicu, a transport na more otežan i rizičan zbog povišenog težišta na takvoj prikolici.

 Plovio sam prošle godine 10dana na jedrilici od 12-13m oko Grckih ostrva Skiatos i Scopelos , a koju je vlasnik pokušao da koristi god-dve na Dunavu ali mu je to bila nemoguća misija i prebacio je plovilo u Grčku gde takva pa i ona manja plovila imaju svoju svrhu.
Komfor i prostor na mom plovilo od 9'5m je solidno veci nego na tih 12-13m.
 Ako je najveći broj plovila na našim rekama deplasmanskog tipa treba se upitati da li je to posledica pameti, nužde ili nečeg trećeg, ali je sigurno da je to prevashodno oslanjanje početnika na iskustva većine.
« Poslednja izmena: 01, 04, 2020, 18:49:10 posle podne Misha D »
Današnji dan je početak ostatka moga života....

Van mreže flashnbgd

  • Titelski sokozder
  • ****
  • Poruke: 141
  • www.mojaladja.com
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #1 poslato: 01, 04, 2020, 19:02:35 posle podne »
Svaka je na mestu

Poslato sa VTR-L09 pomoću Tapatoka


Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3276
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #2 poslato: 01, 04, 2020, 19:30:51 posle podne »
Delim Mišino mišljenje.

Van mreže aki

  • Brodski mali
  • *
  • Poruke: 13
  • www.mojaladja.com
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #3 poslato: 01, 04, 2020, 20:08:36 posle podne »
Jako koristan tekst Misho, pogotovo sto na forumu nema toliko tema i informacija o jedrenju. Ja sam jedan od tih koji nemaju iskustvo a imaju zelju. Sto se licno mene tice ideja mi je bila da jedra koristim po lokalu, da se svrckam koliko je to moguce kad ima uslova a za nesto dalje destinacije  da koristim motor kao sto bi i na bilo kom drugom camcu.
MOzda nisam u pravu ali verujem da na mikrotoneru ili jedrilici tih dimenzija ima vise mesta u kabini nego npr u pasari koja je slicne duzine(za nijansu kraca). Gaz jedrilica takodje ne bi trebalo da je veci od pasare osim ako je fiksna kobilica. Takodje sam mislio da pasara nije nista plovnija od jedrlice tako da ni tu ne bi bilo neke razlike.
Kao primer sam uzeo pasaru jer mi je to isto jedna od opcija.
Vrlo moguce da sam u svim stavkama u zabludi ali zato sam  tu i raspitujem se i uz pomoc vas iskusnijih odaberem pravu opciju

Van mreže flashnbgd

  • Titelski sokozder
  • ****
  • Poruke: 141
  • www.mojaladja.com
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #4 poslato: 01, 04, 2020, 20:14:47 posle podne »
Aki, mani se jedrilica lepo je čovek objasnio, gledaj nesto plastično skupi jos koji evric i uživaj na vodi dugoročno. Odakle si i gde planiras da drzis plovilo kada kupiš.

Poslato sa VTR-L09 pomoću Tapatoka


Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3276
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #5 poslato: 01, 04, 2020, 20:18:59 posle podne »
Jedino sam siguran da je jedrilica plovnija od pasare... Za ostalo ne znam, ne razumem se u jedrilice....

Van mreže Bojan Bakic

  • Velikotrbusasta Savska Pivopija
  • ***
  • Poruke: 128
  • www.mojaladja.com
  • Brod tip: BAS 747
  • Marina: General
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #6 poslato: 01, 04, 2020, 20:50:27 posle podne »
Pasara ti je bar duplo sporija od jedrilice sa nekim motorom od 10-tak konja ali zato koje god nevreme da te uhvati bezbedan si :-) Imas na oglasima jednu pasaricu u boljevcima mislim za male pare pa ti ostaje mesta da se igras sta ti treba na camcu.

Van mreže Bojan Bakic

  • Velikotrbusasta Savska Pivopija
  • ***
  • Poruke: 128
  • www.mojaladja.com
  • Brod tip: BAS 747
  • Marina: General

Van mreže aki

  • Brodski mali
  • *
  • Poruke: 13
  • www.mojaladja.com
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #8 poslato: 01, 04, 2020, 22:32:01 posle podne »
Na Novom Beogradu sam. Kad prodje ovo ludilo prosetacu po marinama da vidim gde cu. Ako nadjem nesto u Bezanijskom rukavcu, mozda Ada. U blokovima su dosta skupe marine. Najrealnija je ipak Pasara izgleda, ova sa Bojanovog oglasa deluje lepo. Ali da ne sirim previse, ipak je ovo tema o jedrenju.

Van mreže Bojan Bakic

  • Velikotrbusasta Savska Pivopija
  • ***
  • Poruke: 128
  • www.mojaladja.com
  • Brod tip: BAS 747
  • Marina: General
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #9 poslato: 01, 04, 2020, 22:38:12 posle podne »
Mozda bude mesto u marini gde drzim camac u bloku 45 a nije skupo u odnosu na neke druge.Pritom vlasnik zivi tu tako da nema zime:-)

Van mreže flashnbgd

  • Titelski sokozder
  • ****
  • Poruke: 141
  • www.mojaladja.com
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #10 poslato: 04, 04, 2020, 12:39:37 posle podne »
Aki nema veza u  marine na savi za plovilo 6 metara bez 50e u marini colorit u Bezankskom zimovniku je 75e da znas sta te ceka

Poslato sa VTR-L09 pomoću Tapatoka


Van mreže Bolens

  • Drinski Kratkorepi Peš
  • ***
  • Poruke: 85
  • Pol: Muškarac
    • Hajdi
    • FTC Vita Admiral
  • Brod tip: Volksboot 480, kajak Taimen-2, King 270
  • Marina: Neoplanta, Novi Sad
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #11 poslato: 04, 04, 2020, 15:50:46 posle podne »
Jedrenje na reci je i te kako moguće ali stvarno nije jednostavno. Ali nema većeg selameta na vodi od jedrenja. Možda mu jedino veslanje u kanuima i kajacima može parirati. Ako volite plovidbu uz šum jedara i škripu konopa, vredi se pomučiti.

Osim brzine rečne struje, problem pravi i relativno uzan plovni put, zakrivljenost rečnog toka i gust saobraćaj (pogotovu na Dunavu).

Naravno, nećete koristiti jedra da biste negde stigli, već se radi o čistom uživanju. Nizvodno stižete bilo gde i to uz bilo kakve uslove, to nije problem… ali uzvodno, eh to nekad stvarno bude problem. Svakako da morate imati motor, pomoćni. Strategija je da se motorom otplovi uzvodno do nekog dela reke koji je prilično širok i prav… pa se tamo zamajavate sa jedrima a imate i odličan pogled na nadolazeće brodove. Ako i ne uspete da napredujete uzvodno, već idete cik-cak od obale do obale, uvek ćete posle lako stići do marine. Idealno je jedriti sa pomoćnikom. I objasniti mu kako stvari stoje, da veliki putnički brodovi koji su u daljini tek neka mrlja mogu da se za nekoliko minuta stvore tu kod vas i naprave vam veliki problem, posebno ako idu nizvodno, a vi ili on se spetljate. Idealno bi bilo imati i mali AIS prijemnik koji vas stalno upozorava ko vas napada „odozgo ili odozdo“. Problem da Dunavu znaju da budu i refuli koji vas iznenade, pa ako se opustite može da dođe i do povećanog  adrenalina u smislu povećanog nagiba. Drugo, približavate se šumovitoj obali… vetar apsolutno počinje da se ponaša nelogično.

Što se tiče plovnosti malih jedrilica tu se ne mogu porediti ni sa jednim rečnim čamcem, koliko su u prednosti. Zahtevaju slabije motore zbog hidrodinamike trupa, a i veoma su stabilne. O poređenju sa „tabanašima“ da ne pričamo. Plovite na motor, nailazi  talas od velikog broda, vi samo spuštate švert (centralnu kobilicu) i momentalno stabilizujete čamac. Ako vidite da nadolazi nevreme nema razlike između jedrilice i onih koji nemaju jarbole. Spuštate jedra, palite motor i gas u marinu ili na obalu.

Naravno pričamo o malim jedrilicama bez kabine, tzv. jolama i onima do 6-7 m sa kabinom koje sve imaju uvlačive kobilice. One sa fiksnom kobilicom su stvarno nepraktične za reku. A o transportu prikolicom da ne pričamo. Evo primera takve jole http://vb2832.blogspot.com/ Upravo takva je baš i moja Volksboot 480.

Ali da budem iskren, voleo bih da imam i dve stvari, malu jednostavnu kabinu, tek sa dva kreveta, gde mogu da smestim kamp opremu, razne drangulije…  i samoprazneći kokpit. Malo mi je već muka pre i posle svake plovidbe nameštati ciradu. Na primer ovakav Flying Cruiser S: https://www.bwc-illmensee.de/english/cruiser-s.shtml

Da, i još jedna prednost jarbola i buma. Jarbol vam je idealni držač – gelender kad vam dolaze gosti na brod, a bum je idealna prečka za postavljanje šatora pa možete i lepo da prespavate ako namestite neku ciradu i mrežu protiv komaraca. Kod Holanđana je to vikend kampovanje posebno popularno.

Uz prikolicu, naravno o prednostima jedrenja na jezerima i moru ne treba ni pričati.

Van mreže mesechar

  • Administrator
  • Kapitalac Dunavski
  • *****
  • Poruke: 1206
  • Pol: Muškarac
  • sledece godine u ovo doba bicemo milioneri
  • Marina: Savska Oaza
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #12 poslato: 04, 04, 2020, 18:17:37 posle podne »
nikad kravata nikad stalni posao

Van mreže budens72

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2397
  • Pol: Muškarac
    • Carpe Diem
  • Brod tip: čelični lim
  • Marina: Dunavac, Petrovaradin
  • Veličina: 12
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #13 poslato: 05, 04, 2020, 06:57:12 pre podne »
 eek  ovo je baš povoljno...imao sam Dalmatinku...odličan brodić samo za mene mali pa sam promenio
Dunav je moje more.....

Van mreže Ivabor

  • Brodski mali
  • *
  • Poruke: 2
  • www.mojaladja.com
Odg: Jedrilica na rekama
« Odgovor #14 poslato: 07, 04, 2020, 21:42:48 posle podne »
Brod na jedra je esencija užitka na vodi. Plovidba u tišini, huk vetra u snasti i veliko krilo koje ga nosi. I svest da putujemo besplatno a planeta ostaje za nama čista. Zadovoljstvo napinjanja škote i uzda, podešavanja krme i zatezanja jedara nema ništa slično sa plovidbom uz neprekidno režanje motora i vibracijama koje se prenose kroz trup, bilo da ste u šiklji ili na kruzeru. Ali avaj, malo od toga ima na reci, pa makar bila velika kao Dunav. Kao što Bolens reče, treba se pomučiti, a nigde stići nećemo. Nakon jedrenja po beskraju mora uz relativno ujednačene vetrove koji kao da su stvoreni samo da bi nas vodili nekud, košenje između tesnih rečnih obala gde je jedino izvesna snažna struja koja nas nosi nizvodno uglavnom samo rađa nostalgiju. Može biti zabavno igrati se jedrilicom na reci, možemo se baviti sportom, ali ona je stvorena za more. Zahvaljujući konstrukciji savladaće bezbrižno talase i kovitlanje vetra na reci, lako će ići sa malim motorom, ali za to joj na reci jarbol i snast i ne trebaju. Čak i smetaju kad se priđe šumovitoj obali ili starom železničkom mostu u Beogradu. Ono što je potrebno je prikolica i mogućnost da je odvezemo ponekad na more, naravno ako nije duža od 6-7 metara. Ako je veća tamo treba i da ostane.