Jedrenje na reci je i te kako moguće ali stvarno nije jednostavno. Ali nema većeg selameta na vodi od jedrenja. Možda mu jedino veslanje u kanuima i kajacima može parirati. Ako volite plovidbu uz šum jedara i škripu konopa, vredi se pomučiti.
Osim brzine rečne struje, problem pravi i relativno uzan plovni put, zakrivljenost rečnog toka i gust saobraćaj (pogotovu na Dunavu).
Naravno, nećete koristiti jedra da biste negde stigli, već se radi o čistom uživanju. Nizvodno stižete bilo gde i to uz bilo kakve uslove, to nije problem… ali uzvodno, eh to nekad stvarno bude problem. Svakako da morate imati motor, pomoćni. Strategija je da se motorom otplovi uzvodno do nekog dela reke koji je prilično širok i prav… pa se tamo zamajavate sa jedrima a imate i odličan pogled na nadolazeće brodove. Ako i ne uspete da napredujete uzvodno, već idete cik-cak od obale do obale, uvek ćete posle lako stići do marine. Idealno je jedriti sa pomoćnikom. I objasniti mu kako stvari stoje, da veliki putnički brodovi koji su u daljini tek neka mrlja mogu da se za nekoliko minuta stvore tu kod vas i naprave vam veliki problem, posebno ako idu nizvodno, a vi ili on se spetljate. Idealno bi bilo imati i mali AIS prijemnik koji vas stalno upozorava ko vas napada „odozgo ili odozdo“. Problem da Dunavu znaju da budu i refuli koji vas iznenade, pa ako se opustite može da dođe i do povećanog adrenalina u smislu povećanog nagiba. Drugo, približavate se šumovitoj obali… vetar apsolutno počinje da se ponaša nelogično.
Što se tiče plovnosti malih jedrilica tu se ne mogu porediti ni sa jednim rečnim čamcem, koliko su u prednosti. Zahtevaju slabije motore zbog hidrodinamike trupa, a i veoma su stabilne. O poređenju sa „tabanašima“ da ne pričamo. Plovite na motor, nailazi talas od velikog broda, vi samo spuštate švert (centralnu kobilicu) i momentalno stabilizujete čamac. Ako vidite da nadolazi nevreme nema razlike između jedrilice i onih koji nemaju jarbole. Spuštate jedra, palite motor i gas u marinu ili na obalu.
Naravno pričamo o malim jedrilicama bez kabine, tzv. jolama i onima do 6-7 m sa kabinom koje sve imaju uvlačive kobilice. One sa fiksnom kobilicom su stvarno nepraktične za reku. A o transportu prikolicom da ne pričamo. Evo primera takve jole
http://vb2832.blogspot.com/ Upravo takva je baš i moja Volksboot 480.
Ali da budem iskren, voleo bih da imam i dve stvari, malu jednostavnu kabinu, tek sa dva kreveta, gde mogu da smestim kamp opremu, razne drangulije… i samoprazneći kokpit. Malo mi je već muka pre i posle svake plovidbe nameštati ciradu. Na primer ovakav Flying Cruiser S:
https://www.bwc-illmensee.de/english/cruiser-s.shtmlDa, i još jedna prednost jarbola i buma. Jarbol vam je idealni držač – gelender kad vam dolaze gosti na brod, a bum je idealna prečka za postavljanje šatora pa možete i lepo da prespavate ako namestite neku ciradu i mrežu protiv komaraca. Kod Holanđana je to vikend kampovanje posebno popularno.
Uz prikolicu, naravno o prednostima jedrenja na jezerima i moru ne treba ni pričati.