Skrenula ova tema... verujem da je važno da eliminišemo neistine:
- samogradnja nije ukinuta
- "overen projekat" je česta zloupotreba proizvođača čamaca koji deluju u crnoj/sivoj zoni, kao i onih koji "overene projekte" izrađuju, a na kraju i samih kapetanija, i to ne postoji zapravo, jer ne postoji ni jedno izdato priznanje ni jednom projektnom birou (imate spisak svih aktuelnih izdatih priznanja na sajtu uprave brodova).
- kod samogradnje podnosi se crtež, skica, tehnički opis, (može i rukom crtano) prilikom objave samogradnje, kapetanija može da traži više ili manje detalja i proverava da li je u skladu sa pravilima gradnje čamaca,
http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal/viewdoc?uuid=undefined&actid=911925&doctype=og&external=true a kasnije bi trebalo da kontroliše da li je čamac i izrađe u skladu sa tim... pri tom ako u objavi samogradnje napišete da pravite eksperimentalno plovilo onda čak ne mora ni da bude u skladu sa pravilima gradnje čamaca
- Svi proizvođači čamaca koji su pomenuti u ovoj temi a i mnogi drugi, skoro svi u Srbiji ne treba da na tržište stavljaju čamce koji će se registrovati po pravilima za samogradnju, to je zapravo protivzakonito, jeste crna ekonomija u ekonomskom i još više u tehničkom smislu.
Većina, da ne kažem svi proizvođači čamaca koji se žale da nema detaljnog tehničkog pregleda od strane kapetanija, i žale sa da se ne poštuju zapravo zakonske norme, uglavnom žive od tih činjenica na koje se žale.
Ministarstvo zaduženo za sprovođenje ovih tehničkim propisa, tačnije Direktive za rekreativna plovila, jeste ministarstvo za saobraćaj i ekonomiju, a oni opet iz milion razloga ne primenjuju već usvojene propise, najčešće sa izgovorom da se čuva domaća "proizvodnja" do onog momenta dok ne budemo morali da se vladamo po propisima EU, čitaj dok ne uđemo u EU...
Tako na primer Budens, kao proizvođač čamaca, trebalo bi da za svaki čamac izda Deklaraciju o usaglašenosti sa tehničkim propisima, a sam čamac da označi sa srpskim znakom usaglašenosti, ili sa CE ako ga stavlja na evropsko tržište... To bi svakako poskupelo čamac koji on pravi, a cenu mora da plati kupac naravno.
Ovako kako je sad kod nas, država žmuri na jedno oko, proizvođač čamaca dovodi kupca u zabludu da pravi čamce bezbedne za upotrebu jer je on "majstor" a pri tome ne preuzima tržišnu odgovornost na sebe, jer kupac onda nekom zaobilaznom "samogradnjom" upiše svoj čamac u upisnik, a sve na osnovu nekog "overenog projekta" gde se malo ogrebe i neki bivši uposelnik jugoregistra... i svi uživamo u momentu, prizivamo red i pljujemo po državi a kad dođe do reda pljuvaćemo po troškovima.
Ako ste u stanju da osmislite plovilo i da prijavite samogradnju i ispoštujete pavila gradnje onda to i uradite a majstora sa švajs aparatom angažujete da vari, vi gradite brod a on vari, to nije isto....
A opet ako to sve ne znate onda odete kod graditelja čamaca koji će vam prodati svoj proizvod, i on mora biti odgovoran za tehničku ispravnost i mora imati odgovornost za to... drugim rečima njegov proizvod mora (ili bi trebalo) imati srpsku oznaku usaglašenosti sa tehničkim propisima
https://www.google.com/search?q=srpski+znak+usagla%C5%A1enosti&rlz=1C1GCEU_srRS819RS819&sxsrf=ACYBGNSDVOTHPwQERBD1T2By89pdXOeDuA:1571987521053&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=6gZyw-C2wE25PM%253A%252C-fKLAJO2vgpeTM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kTG3sVVltMoMQ2cpi6qVbXg2xLkMQ&sa=X&ved=2ahUKEwjcnqLu7bblAhWUuHEKHR07AWcQ9QEwAXoECAkQCQ#imgrc=6gZyw-C2wE25PM:
i to naravno mora da se plati i naplati... to jest ili morate nešto znati ili morate imati keša, ne može baš sve u životu da se radi sa "nula bodova". U stvari, kod nas još uvek može...
Za više inormacija iskopiraću vam ovo:
Direktiva o rekreativnim plovilima
Direktiva je usvojena kao srpski pravilnik, sa obaveznom primenom od 1. januara 2018. a dopuna
119/17 od 1. januara 2019.
Industrija rekreativnih plovila obuhvata proizvodnju brodova određenje dužine, namenjenih za sport i
razonodu. To su često skupoceni i veoma pokretljivi proizvodi sa relativno dugačkim životnim ciklusom,
namenjeni krajnjim potrošačima.
Kada su u pitanju projektovanje i konstrukcija, Direktiva se primenjuje na rekreativna plovila i delimično
završene brodove, lične čamce i komponente (oprema za zaštitu od paljenja, upravljački mehanizmi, cisterne
za gorivo, itd.). Kada su u pitanju izduvni gasovi, direktiva se primenjuje na pogonske motore namenjene za
instalaciju na rekreativnim plovilima i ličnim čamcima. Kada su u pitanju emisije buke, Direktiva se primenjuje
na rekreativna plovila sa pogonom na krmi bez auspuha ili instalacija unutrašnjih pogonskih motora, lične
čamce, vanbrodske motore i pogonske motore koji se instaliraju na rekreativna plovila.
Direktiva se ne primenjuje na sledeće grupe proizvoda:
• Plovila namenjena za takmičenja u brzini
• Kanue, kajake, pedaline i gondole
• Daske za surfovanje
• Originalna istorijska plovila i individualne replike, nastale pre 1950. godine
• Eksperimentalna plovila
• Plovila napravljena za ličnu upotrebu
• Plovila namenjena da uz posadu prevoze putnike u komercijalne svrhe
• Podmornice
• Amfibije, itd.
Za više informacija:
Direktiva o rekreativnim plovilima (2013/53/EU)
Pravilnik o zahtevima za bezbednost plovila za rekreaciju i plovila na vodomlazni pogon (“Sl. glasnik RS” br.
140/2014, 119/17)