Ako sigurnosni ventil ispušta na 25 bara, onda boca izdržava bar 70, ili više... Uglavnom se zbog sigurnosti sve pravi i puta 3...
Naravno da ne treba držati bocu na suncu ako ne moraš, ali je poenta da sasvim sigurno može bezbedno tako da stoji...
Ovo me je zainteresovalo, pa sam malo googlo-vao oko toga, eksplozije u vezi plina se dešavaju tako što se gas koji curi nakupi na najnižoj tački prostorije, i ukoliko dodje do varnice eto eksplozije... Nema veze sa bocom... Drugi način je da se zapali gas koji curi iz boce, i opet plamen nema šanse da udje u bocu sve do momenta dok ne bude skoro prazna (izjednači se pritisak u boci sa spoljnim, pa plamen udje u bocu).
Da se boca deformiše i eksplodira samo od stajanja na suncu još nisam našao primer.
Bakara, mogao bi da pročistiš ovo i otvoriš novu temu o plinskim bocama.
Razlika je što auto boca ima sigurnosni ventl a kućna nema. Plamen naravno neće ući u bocu dok je pozitivan pritisak ali je problem ako temperatura natera u boci veći pritisak nego što izlazi. Na gasnim aparatima za varenje se montira ventil za sprečavanje povratka plamena a bar dva puta sam lomio crevo da sprečim isticanje a naduva se kao košrkaška lopta tamo gde gori. U autovojvodini su noću eksplodirale boce za gas koje su znatno ozbiljnije napravljene. Krov na hali su danima popravljali itd... Ima na yutubu nekoliko primera kad eksplodira boca u autu koja nema sigurnosni ventil i kako to izgleda.
U praksi sam imao najmanje 6-7 komada boca koje su imale defektan var i curenje gasa. Pošto ima merkaptan to se oseti ali bi je prekomerni pritisak verovatno razleteo..
Boce se ispituju na 30 bara a tek svaka 60. ili 100. se ispituje na 60 bara, ta je druge boje kao kontrolna.
Gas je naravno opasniji i to dosta ako procuri. Opasam je u koncentraciji od 3 do 9 posto u zavisnosti od smeše, tada je eksplozivan. Ispod i preko toga nije eksplozivna smeša. Prednost u odnosu na benzin je što trenutno izgori sve što ima pa ko preživi pričaće a kod benzina gori dokle god ima pare a nje ima dok ima tečnosti.
Ne želim da teram mak na konac a naročito da navodim primere, samo sam reagovao kao neko ko ipak ima uvid u materiju, srećem se sa propisima sa kojima se nekad slažem a nekad ne ali iako su nekad glupo prestrogi treba ih poštovati. Tehnika pa i glupi ekser može uvek da zakaže i ako se baš sve uradi da se spreči. To se zove nesreća. Kad se ne uradi sve da se spreči a dogodi se, to se zove nemar.
Sad šta bih ja i šta ću uraditi kad se dokopam plovila. Staviću auto bocu zato što ima veći kapacitet i sigurnosni ventil. Taj deo oko ventila ima nepropusnu kutiju koja mora biti spojena sa atmosferom, dakle izvan broda, najednostavniji način je kutija na zadnjoj platformi, bila bi položena i ne bi puno smetala. Bakarne cevi su odlične za gas dok su nepokretne, nema korozije i dovolno su fleksibilne da izdrže manja pomeranja, Spoj boce i instalacije se rešava fleksibilnim termoplastičnim crevom tako da nigde nema šelni koje mogu propustiti ili popustiti. Tako to mali Perica zamišlja.. :) Jedino što nisam proverio je kapacitet ili propusna moć tih creva za potrošače mada mi odokativno deluje da je unutrašnji prečnik jednak ili tu negd sa ovim gumenim crevima što se za kuću prodaju.
Za kraj, imao sam prilike da vidim bar petnaestak ako ne i više auta koji su izgoreli ili pretrpeli ozbiljnu štetu a imali su gas, samo je jedan zapaljen zbog curenja isparivača, ostali su se upalili zbog benzina. Sigurno je to sve napravljeno ali ja ipak ne bih držao bocu na suncu a vi kako hoćete :)