E, ovako treba... > NAUTIČKA DISKUSIJA

Uspešan uvoz brodića iz Holandije

(1/21) > >>

dell_mare:
DEO 1.

Dragi forumaši, hteo sam da podelim sa svima svoje iskustvo uspešnog uvoza polovnog brodića iz Holandije. Na taj korak sam se odlučio posle dva meseca bezuspešne pretrage po domaćim oglasima, marinama i kod preporučenih prodavaca. Traženi novci nikako nisu bili u skladu sa onim što se nudi. Trebao mi je kabinaš sa više kreveta (zbog familije) opremljen za višednevnu plovidbu i uopšte boravak. Od ideje da ću kupiti domaću samogradnju ili čak proizvodnju odustao sam čim sam video holandske sajtove sa preko 7000 oglasa polovnjaka. Od ideje do realizacije prošlo je oko 5 meseci. Najviše vremena proveo sam pretražujući sajtove sa oglasima, među kojima je najraznovrsnija bila na marktplaats.nl što je nešto kao naš kupujem prodajem. U razgovoru sa iskusnijim nautičarima neću ni da pričam. Priča uz rakiju je počinjala od realnih problema a završavala kao maštarije i bajke. Transport je određivao gabarite brodića koji treba da tražim. Za brodove od 3 m širine i više, znao sam da me čeka traženje posade tj pogađanje sa drugarima ko će, kada i kako da podeli plovidbu kanalima, Rajnom, Majnom i Dunavom. Uz sve to uvek je postojao ogroman rizik da nešto na brodu crkne, nešto na reci zapne i slično. Zamlaćivali bi se do kasno u noć uz detaljne nautičke karte Evrope - kako bi i šta bi trebalo. Međutim, odustalo se od toga zbog nemanja vremena za plovidbu od 30+ dana i velikog rizika usled nepoznavanja broda. Druga opcija je bila kamionski/prikoličarski transport koji podrazumeva brodić do 2.5 m širine. Taj kriterijum je uticao i na činjenicu da brod ne može biti duži od npr 8.5 m. Ostali kriterijumi koje sam postavio sebi za cilj bili su, čelik kao materijal, postojanje zadnje kabine, relativno mali gaz u odnosu na veličinu broda (do 0,7 m), brodski motor sa malom potrošnjom i postojanje WC-a. Takođe, fond novca koji sam imao bio je skroman.

Nakon mesec dana razmenjivanja poruka sa Holanđanima, što na engleskom što na holandskom, iskristalisali su se neki primerci njihovih motorkruzera, starih ali očuvanih i meni lepih i već viđenih naše reke i kanale. Što se više bližila zima, sve je bilo lakše sa pogađanjem oko cene jer su za neke očigledno bile naduvane. Umeli su da spuste sa npr 4.500 na 3.500 evra nakon samo nekoliko pitanja sa moje strane. Međutim, neki su odustajali od priče sa mnom kada bi čuli da želim da izvezem brodić izvan Eu jer su znali da ih čeka papirologija. Kod njih se ovakvi brodići prodaju bez ugovora, samo za keš. Zašto bi se oni sad mlatili kod notara.

Većina takvih brodića je bila širine 2.6-2.8 što se nije uklapalo u gabarite za transport pa sam rešio da pričam sa kamiondžijama. Oni su bili uglavnom jednoglasni. Šire od 2.5 ne može u šleper jer su kazne stroge a rizik veoma veliki zbog oko 1800 km puta iz Holandije. Ipak, poneki bi pristali na 2.6m pod uslovom da se brod utovari pod nekim uglom tako da nestane po 5cm sa svake strane.

Nakon dosta propalih pregovora, javio se jedan Holanđanin porukom na Whats Up da ipak nije prodao brodić koji je već bio kaparisan sa pitanjem da li sam još zainteresovan. Ispotavilo se da ću baš taj i kupiti. Imao sam tonu pitanja na temu zašto nije prodat ako je kaparisan kako bih se uverio bar malo u ispravnost broda. Ispostavilo se da je čovek koji ga je kaparisao bio previsok da bi stajao u vozačkoj kabini i zato je i odustao. Brodić Ten Broeke 780 AK ispunio je skoro sve kriterijume koje sam tražio: dužina 800, širina 260, gaz 60, težina 3 tone, brodski motor BMC 1.5 dizel (35ks; 1,5 lit/h), tank za vodu, tank za dizel, zadnja kabina, 6 ležaja ukupno itd. Jedino što nije imao je ugrađena WC šolja iako postoji prostorija za WC. Inače Ten Broeke je možda najpoznatiji model brodića iz istoimenog brodogradilišta u Alzmiru (Aalsmeer) kod Amsterdama. Proizvedeno ih je na stotine različitih dimenzija i oblika. Vlasnik mi je s razlogom rekao da je to ponos Holandije. Proizvodnja je tekla u "srećno" vreme sedamdesetih godina, kada je Holandija negovala socijalni program, gradila brodove dostupne većini stanovništva.

 Prelomni trenutak za odluku je bio razgovor sa transporterom koji me je uverio da se brod može prevesti za cca 1200 eur kao deo zbirnog utovara. Nakon toga, kontaktirao sam par poznanika špeditera da mi otprilike odrede vrednost za carinjenje. Pošto se ovakvi brodovi kod nas nisu uvozili nisu ih ni pronašli u katalogu. Ostalo je na priči da sačuvam kopiju oglasa sa cenom na osnovu kojeg će odrediti osnovicu za carinu. U osnovicu za carinu je išla i cena transporta. Kontaktirao sam transportera i zahtevao da na fakturi koju izda piše što manje iznos za transport uz obećanje da ću mu ostatak para dati na ruke na šta je on odmah pristao. Minimalan iznos za transport prilikom carinjenja je 200 eur. Inače na uvoz plovila u Srbiji važi zakon: 5% carina + 20% PDV na osnovicu koja stoji u ugovoru + transport (ukoliko carinik ne reši da drugačije odredi osnovicu). Špediter uzima 1500 dinara za uslugu posredovanja a ako je bezobrazan, može i više.

Uz kopiju oglasa, špediter je naveo i ostale papire koje brodić treba da poseduje: kupoprodajni ugovor, kopije ličnih dokumenata, izvoznu carinsku deklaraciju i ICP - međunarodnu plovidbenu dozvolu. Ovo poslednje je možda i najbitnije s obzirom da je u pitanju holandski brodić - jedan od onih koji se tamo ne registruju jer ne dostižu briznu od 20kmh. U kupoprodajnom ugovoru i u ICP dozvoli trebalo bi da stoje podaci istovetni onim sa pločice na koritu brodića i bloku motora. Odmah sam pitao vlasnika da li ima nešto od tih podataka na brodiću na šta mi je rekao da ne veruje ali će proveriti. Nije uspeo da pronađe nikakvu pločicu. Nismo znali godinu proizvodnje a jedini podaci koje smo imali su sa drugih brodića istog tipa. Nije uspeo da pronađe ni broj na motoru. Mislio sam da je možda ovo trenutak da odustanem. Međutim jedan prijatelj me je odmah ubedio da ne treba. Rešenje je bilo da napravim pločicu za korito i ponesem je tamo i zakačim na brod. Napravio sam pločicu i uneo podatke koji odgovaraju tom brodu na osnovu već postojećih primeraka sa oglasa. Izgledala je previše nova, pa sam je malo "doterao" žičanom četkom. Da bi pribavio ostale papire, uveliko sam kontaktirao Holanđane. Za kupoprodajni ugovor bio mi je potreban vlasnik sa slobodnim vremenom da potpišemo ugovor. Zvao sam ga i pitao da li može da se raspita, koliko košta notar. Najeftiniji je bio 250 eur za overu kupoprodajnog ugovora. Rekoh sebi, užas...a mislili smo da su ovi naši skupi. Za izvoznu carinsku deklaraciju (Ex-a dokument) pitao sam njihove špeditere - rekli su: "samo svratite sa brodićem kad izlazite iz Holandije, platite 30 eur i dobijete papir za 5 minuta. Treba nam ovlašćenje od bivšeg vlasnika da mi posredujemo kao, kopije vaših isprava i kopija ugovora sa računom od notara"... Za dobijanje ICP, uz KP ugovor, vlasnik broda je na jednom papiru trebalo da potpiše da garantuje za mene kao budućeg vlasnika izvan EU - cela procedura je bilo fino objašnjena na sajtu firme koja izdaje taj ICP. Nakon što sam objasnio vlasniku šta sve treba, za divno čudo, pristao je.  Izgledalo je kao da mu je zanimljivo što se neko iz tako udaljene egzotične zemlje rešio na kupovinu brodića iz Holandije. Inače, vlasnik je vremešni Holanđanin, iskusan moreplovac koji iza sebe ima prekookeanske plovidbe, jedrenje i poseduje više brodova koja održava. Svakako sam od njega naučio više stvari nego on od mene...osim kako se suši meso kod nas. Činilo se da je sve spremno i da je samo pitanje dana kada će Holandez zaploviti Dunavom.

Međutim to je bio samo početak ...

srsa:
Нека ти је са срећом лађа. У здрављу да пловиш и уживаш.  114  114  114  А сад с нестрпљењем чекамо наставак сторије.  hi

MiletaStamat:
Bravo!! Još jednom se pokazalo da kad se nešto želi nema te prepreke koja se ne može savladati. Želim ti sreću  i uspešno završenu avanturu uvoza i dovoza broda na Dunav. Što reče Srsa čekamo nastavak priče i fotografije broda.

budens72:
jedva čekam nastavak priče  k5

petar_kozic:
Takođe, veoma interesantno iskustvo. Svaka čast na podeljenim informacijama. Čekamo nastavak.

Sent from my Mi A2 using Tapatalk

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

Idi na punu verziju