Meni bezveze zvuči da neko poseduje dozvolu UMČ, ili bilo koju drugu na da ne zna koja su mu tačno ograničenja, i u pogledu snage motora, dužine i zapremine plovila, namene plovila... to samo znači da ipak postoje propusti u pripremi, obučavanju i ispitivanju kandidata za sticanje dozvola.
Pa tako: domaća dozvola vam je izdata u skladu sa domaćim propisima i na domaćem jeziku onako kako je to i predviđeno ustavom i zakonom (jedino bi se možda malo sprdao sa činjenicom da je propisana ćirilica i da je tako obrazac odštampan, a da kucaće mašine koje su još uvek u upotrebi nisu dostigle taj nivo nacionalne svesti). Međunarodna dozvola vam je izdata u skladu sa rezolucijom br. 40 UNECE (United Nations Economic Commission for Europe), a link gde se možete obavestiti je
https://www.unece.org/trans/main/sc3/icc_resolution_40.html .
Ne treba biti preterano pronicljiv da se zna da Srbija među šljivama nemo bogznakakav diplomatski potencijal da utiče na sadržaj svih ovih dokumenata, a da ima obavezu (i neki smo srećni zbog toga) da se pridržava međunarodnih obaveza kao recimo i Švajcarska među borovima i Nemačka među lešnicima.
Sadržaj tih dozvola, uostalom kao i ograničenja, takođe su propisani rezolucijama, i to je razlog zašto se kod nas uopšte i menjala dozvola pre par godina, da se uskladimo iako se kod nas češće smatra da je cilj i veliko bogatstvo uzeti brojnim srpskim nautičarima po 800 dinusa takse na svakih 10 godina.
Dozvola UMČ koju imate i danas možete steći na propisan način služi kao dokaz o osposobljenosti za upravljanje ličnog (ili pozajmljenog a bez nadoknade) čamca registrovanog u sportsko-rekreativne svrhe... i to u untrašnjem saobraćaju.
A to znači: ne možete sa njom da prevozite ljude za pare (jer ti čamci moraju biti registrovani u privredne svrhe), ne možete van zemlje itd. a to znači da ne možete ni na more, jer trenutno nemamo more.
Ako ipak želite da idete van zemlje, a u okviru unutrašnjeg saobraćaja, vadite međunarodnu... i kad pitate da li ćete imati problem u nekoj drugoj državi koja je potpisnica istog sporazuma, odgovor je nećete imati nikakav problem. Ograničenje po snazi motora ne postoji za UMČ-ove kategorije B, i ko god sprovodio propise u tim zemljama sprovodi baš te usaglašene propise.
Kada pitate dokle na moru vam važi ta dozvola i koliko daleko od obale, odgovora nema, jedino se zaključuje da onaj ko pita ne razume podelu mora i pojam slobodnog mora (a UMČ u Srbiji i ne mora to da razume, zato oni koji danas polažu nemaju to u sadržaju za polaganje stručnog ispita, a i ne dobijajaju u međunarodnu dozvolu "sea going boat"... a oni koji su polagali u prethodnim državama, dobijaju tu naznaku da im se ne oduzme stečeno pravo (iako i oni najčešće nemaju pojma), a dozvola im uključuje unutrašnje morske vode, šta god to značilo).
Pa primera radi: uzmete svoj specijal80 i isplovite pod zastavom Srbije, i mic po mic dospete na sred Atlantskog okeana... jel vam važi dozvola tamo? Ko će vam je pregledati? Kome odgovarate? Jel zabranjeno ploviti specijalom 80 po atlantskom okeanu? Ili, kad stignete recimo na Kubu, koja je procedura da pristanete u Havanu, ko vam pregleda UMČ, i jel vas vrate na okean ako im se ne svidi sadržaj?
Elem, na moru važe malo drugačija pravila, tamo propise uređuje IMO (međunarodna pomorska organizacija, takođe pod okriljem UN), i obuka onih koji bi da plove mora biti usklađena sa Ženevskim konvencijama, tačnije SCTW konvencija iz 1978... a ona je izrađena većma na osnovu prakse zemalja sa velikom pomorskom tradicijom, Velike Britanije, Holandije, Novog Zelanda i tako tih, a podrazumeva da da pre sticanja bilo kog zvanja i pre švrljanja po moru čovek bude upoznat i sa pomorskim pravom, malo i sa tehnikom i procedurama na brodu, i sa sistemom GMDSS, i sa SOLAS konvencijom o bezbednosti na moru, i sa MARPOL konvencijom o sprečavanju zagađenja... i ponavljam: teško je na forumu to izložiti polako i sistematski, ko sve vrši te obuke, koliko su cenjene državne a koliko nautičarske (RYA, NZYS) obuke, koja su preklapanja a koje razlike.
Zato ukratko da se držimo samo teme, na osnovno pitanje u OVOJ temi: da li je moguće sa SRB međunarodnom UMČ dozvolom iznajmiti brod na moru, negde u Evropi, odgovor nije baš binaran (da ili ne) jer u većini slučajeva se radi o brodu koji iako jeste recreational craft on zapravo služi u privredne svrhe (za iznajmljivanje), kasko je osiguran, zona plovidbe je more, a osiguranje važi UVEK samo pod uslovom da brodom upravlja osoba sa odgovarajućom obukom i potvrdom o tome, i da je takav zapovednik upisan u brodske isprave (spisak posade) . (ZNAČI za najstrože pravilo možete smatrati uslove kasko osiguranja, jer brodovi koštaju i preko milionče,, pa čak uvek postoji mogućnost da operater - onaj koji brod daje u zakup sam proceni da li se čovek snalazii na brodu u dovoljnoj meri čak iako on ima makar kakvu skipersku dozvolu).
Strogo uzevši UMČ nije takva dozvola, ali to ne znači da neće proći, naročito u Grčkoj.
U Grčkoj (a i drugde) po propisima dozvoljen je čarter samo brodova pod grčkom zastavom, da bi na brodovima važili grčki propisi, plaćao grčki porez i tako dalje. Ako pogledate onaj link od gore tamo vidite da Grčka i nije potpisnica te rezolucije br.40 i ne učesvuje u radu tog tela.
OPET: U zavisnosti da li se taj čarter radi na crno ili na belo i u kojoj meri, i da li u zoni u kojoj iznajmljujete postoji praksa pregleda i mrcvarenja turista, možete verovatno brod iznajmiti i sa pionirskom knjižicom, s tim da u tom slučaju osiguranja ne važe sigurno, najverovatnije se izbegavaju porezi, ne upisuju se liste posada... i krši se tona propisa s tim da je za sve to najpre odgovoran zapovednik (i onaj koji je u brodske isprave upisan i onaj koji se deklariše kao takav i bude zatečen na brodu), odnosno preuzimate izvestan rizik na sebe.
Danas imate brdo naših ljudi koji se dole bave čarterom na crno i svesno preuzimaju takav rizik na sebe, najčešće su sami sebi obavezni skiperi da bi bili na oprezu da ih neko ne savata i da bi čuvali svoje brodove, dole borave kao da su u tranzitu, a često su upisani u upisnike zemalja EU, najpre Holandije jer je to lako uraditi i vataju krivinu pod senkom EU (svi smo naši), što je opet predugačka disusija za forum i ovu temu...
Ako promenimo fokus, npr. ka Hrvatskoj, sa UMČ vam neće dati da iznajmite brod na moru sa UMČ, oni znaju sadržaje obuke i striktno sprovode pravila. Kod njih nije dovoljno čak ni srpsko ovlašćenje za skipera do 100BT, bez dodatog ispita za ROC sa GMDSS...
Ovde nisam ni spomenuo mogućnost da se u neku drugu zemlju odvuče lični čamac pod srpskom zastavom drumom, to je tek poseban slučaj i siva zona za objasniti.