Racun za proveru da li moze odredjeni motor na odredjenu Z nogu je vrlo jednostavan:
1. Prvo u podacima za nogu nadjes koji je maksimalni obrtni momenat koji moze da prihvati (input torque limits). Cesto su date dve cifre, jedna za dizel motor, a druga za benzinski motor (danas moze to biti i samo jedan broj jer je maksimalan broj okretaja modernih benzinskih i dizel motora slicniji/priblizniji nego u proslosti). Taj maksimum zavisi mahom od materijala/legure zupcanika, lezajeva i kardana tj kljucnih prenosnika snage, a to nije lako ni napraviti da trpi preko nekog visokog momenta jer treba da bude sto manje i lakse i upakovano u alumijiumsko kuciste i zato su za velike obrtne momente jako skupe noge/pod-ovi. Npr, maksimalni obrtni moment za kopcu BorgWarner 72 sa prenosom 1:1 (danas pod nazivom Velvet drive) prema specifikaciji proizvodjaca je 595 lb-ft u slucaju benzinskog motora, odnosno 450 lb-ft u slucaju dizel motora.
2. Obzirom na vrstu opterecenja kod vecine plovila, izborom prenosa i propelera projektuje se da maksimalna snaga bude bas na maksimalnom broju okretaja, a tada je i maksimalni obrtni moment na tom broju okretaja, a ne kao na krivoj koju daje vecina proizvodjaca gde je maksimalni obrtni moment na nizem broju okretaja i koja se dobija kocenjem motora dinamometrom pri maksimalnom gasu. Ako nadjete za neki marinizirani motor brosuru, imacete pored te karakteristike sa dinamometra i takozvanu "propeler krivu". Propeler kriva upravo aproksimira moment i snagu motora kada je opterecen propelerom na opisani nacin. Shodno tome, aproksimativna jednacina za racunanje maksimalnog obrtnog momenta kojim ce motor opteretiti nogu (ili kopcu) je:
Moment[lb-ft]= (5252 * SnagaMotora[HP]) / MaksimalnaBrzinaMotora[RPM], za imperijalne jedinice, odnosno
Moment[Nm] = (9548.8 * SnagaMotora[kW]) / MaksimalnaBrzinaMotora[RPM], za metricke jedinice.
Iz ove jednacine se lepo vidi zavisnost obrtnog momenta od kombinacije maksimalne snage i maksimalnog broja okretaja (nebitno da li je benzinski ili dizel motor u pitanju). Ponavljam, ova aproksimacija vazi za opterecenje SUS motora propelerom na plovilu. Primeticete da je taj obrtni moment kod tipicnih motora primetno nizi od onog koji stoji u specifikaciji motora i koji je dobijen dinamometrom.
3. Ako je momenat izracunat prema gornjim jednacinama iz tacke 2 manji od maksimalno dozvoljenog za nogu ili kopcu, opisanog u tacki 1, onda ta kombinacija noge/kopce i motora mogu da se primene tj moment motora nece ostetiti interne delove noge/kopce usled prevelikog obrtnog momenta.
Na slici je prikazan izgled tipicnih krivi motora za opterecenje dinamometrom i propelerom. Lepo je na slici nazvano to maksimalno opterecenje dinamometrom "kapacitetom" tj mogucnoscu motora, a onda je ispod propeler kriva u relanoj primeni na plovilu.
Naravno, proracun propelera za konkretno plovilo i motor da bi bila maksimalna snaga na maksimalnom broju okretaja je znacajno slozenija, a mislim da i proracun moze dati tacnost u okviru +-(20-30)%, a tek eksperimentom se to posle utegne.