Autor Tema: Zašto je bolje kad je kobilica iza jarbola......  (Pročitano 2322 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Zašto je bolje kad je kobilica iza jarbola......
« poslato: 09, 09, 2009, 19:43:11 posle podne »
Kobilica, zapravo peraja je uvek iza jarbola zato što se teži što bolje uskladiti težiste jedrilja sa težistem peraje ili kobilice. U tim težištima deluju sile koje čine spreg koji zakreće jedrilicu u odnosu na vetar. Kako se menjaju jedra, njihov otklon i geometrija, tako se menja i težište jedrilja a time i taj spreg sila tako da se jedrilica ne ponaša jednako u svim uslovima (uglovima i jačinama) vetra. Svakoj jedrilici pri jedrenju teži se izbalansirati ta težišta da bi se ona kretala u zadatom kursu, bez korekcije kormilom tj. sa minimalnim otporom.
Zbog pomerljivosti težišta jedrilja nemoguće je jednoznačno definisati rastojanje izmedju jarbola i peraje-kobilice. U anglo-saksonskoj literaturi se to rastojanje naziva LEAD i izražava se u procentima dužine vodene linije. Prava je umetnost optimalno ga definisati pri projektovanju jedrilice. Postoje neki iskustveni optimumi za različite kombinacije (pun profil riga-duga kobilica, frakcionalni rig-duga kobilica, pun profil riga-kratka kobilica i frakcionalni rig-kratka kobilica), od kojih se polazi, a optimiziranje se vrši u odnosu na prosečne uslove u kojima će jedrilica da jedri. Zato ne postoji unuverzalno dobra jedrilica, a težnja da se to postigne se vidi na regatnim jedrilicama gde je moguće podužno podešavanje riga i nagiba jarbola a u novije vreme i podužno podešavanje balastne peraje.

Van mreže Nemo

  • Đerdapski kratkodlaki Drekavac
  • ****
  • Poruke: 242
  • Pol: Muškarac
Odg: Zašto je bolje kad je kobilica iza jarbola......
« Odgovor #1 poslato: 26, 09, 2010, 01:17:48 pre podne »
U vetar pri punim jedrima mozes znati da li trebas da dotrimas jarbol.
I da se brod ne naginje vise od 25stepeni.
Fino podesavanje jedrima ako ni to ne pomaze onda ugao jarbola.
A ako ni jedno ne pomaze pomeraj jarbol.
Ako te vuce previse u vetar onda teziste jedara ide napred.
Ako u vetar ides a moras da teras jedrilicu kormilom u vetar onda pomeri teziste ka krmi.
U vetar se proba jer tada su najvece sile otpora koje dolaze do izarazaja.

Sve te stvari se osete na kormilu u tim uslovima kada pustis kormilo ona treba sama da ide.

E sad o tom fine tuningu mogu jos ali bi tema bila mnogo dugacka.

Stigao sam tamo gde ljudska poimanja jos nisu...
Sve primedbe mozete slati na adresu: Galaxy, XWY 45 035, Ulica Mlecni put BB

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16676
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: Zašto je bolje kad je kobilica iza jarbola......
« Odgovor #2 poslato: 26, 09, 2010, 02:18:17 pre podne »
E sad o tom fine tuningu mogu jos ali bi tema bila mnogo dugacka.

ima mesta u MySql bazi :) rokaj :)

Van mreže Neverin

  • Mornar
  • **
  • Poruke: 32
  • www.mojaladja.com
Odg: Zašto je bolje kad je kobilica iza jarbola......
« Odgovor #3 poslato: 01, 10, 2010, 12:09:19 posle podne »
  Mala dopuna, u podvodnom dijelu je to teziste podvodnog lateralnog plana, a ne sama kobilica.
« Poslednja izmena: 04, 10, 2010, 08:24:23 pre podne Neverin »