Јуче сам био у марини али не бих да вам пишем о томе како смо се окупили око суџука којим нас је почасито наш пријатељ из марине, Неша, већ о нечему о чему смо током дружења разговарали.
Неколико година колико имам чамац, сваке зиме сам чамац покривао пластичним церадама, мислећи да је то исправно и да се тако чамац штити од временских услова током зиме.
То је била и тема једног дела нашег разговора за столом. Да ли је то добро? Да ли то треба радити?
Изазван оним што сам чуо, процуњао сам по интернету и нашао неколико текстова на ту тему, па сам одлучио да вам преведем један, који ми се учинио занимљивим. Прочитајте га и размислите да ли треба преко зиме да покријете чамац или не.
Уз текст прилажем и фотографије које су пратиле оригинални текст.
Како покрити чамац
Ово су неке технике покривања које заиста раде
Аутор: Дејвид Браун (David Brown)
08.10.2014.
Ништа није теже и мање привлачно од потребе да се подигне тежак покров на мердевине а онда да се развуче преко чамца. Али то је један од годишњих ритуала у јесен у свим северним регионима. Тужно је што много људи пролази кроз читав тај посао да покрију свој чамац, а њихов труд за резултат да тако мало.
Од зимског покривача очекује се да заштити чамац. Да би то урадио, треба да задржи воду, снег и лед напољу, а да при том не дозволи стварање кондензата који би довео до појаве буђи. Најважније, покривач би требало да траје током читаве зиме. И требало би да се скине кад ви то желите а не као резултат зимске олује.
Да ли треба да покријете чамац?
Смештање чамаца у платнене чауре почело је у време пре појаве фибергласа. Свежа вода у каљузи је смртни непријатељ дрвених чамаца, зато што дозвољава раст застрашујућег (и погрешно названог) сувог труљења. Сув дрвени чамац је здрав дрвени чамац, тако да је природно што власници све чине да их заштите од зимског снега и леда.
Чамци од стакло-пластике не труле. Зашто онда и даље пролазимо кроз агонију покривања? Одговор је комбинација навике и потребе. Навика је прва идеја водиља која стоји иза зимског покривања. Чамци су увек били покривани, тако да нам се чини да се не бринемо о својим пластичним чамцима ако их не покријемо.
Потреба је такође фактор, мада би само чамце без самопразнећег кокпита или кабинских врата која се не затварају довољно добро требало зими покрити ради заштите од оштећења. Генерално, то су исти они чамци које је и лети потребно заштитити покривачима од сакупљања кишнице у унутрашњости.
Практично све једрилице и највећи моторни чамци имају изводе, само-празнеће кокпите и добро забрављена врата. Снег и лед тешко могу зими продрети унутра више него што је то могуће лети. Па, да ли је онда зимско покривање стварно неопходно?
То ми је прошло кроз главу после обиласка неколико произвођача чамаца током зимских месеци. Невероватно, видео бих употребљиве калупе напољу на снегу. Много пута видео сам лед у калупима. Ипак, градитељи чамаца су ме уверавали да калупе неће уништити зимско време.
„Лед и снег их неће оштетити“, говорили би ми. „Оно што њима шкоди је ултравиолетно зрачење летњег сунца.“
И наравно, кад сам проверио кроз литературу о одржавању стакло-пластике, открио сам да је то тачно. Модерне смоле су много непропусније за влагу, лед и снег. Али ултравиолетни зраци доводе до тога да гел премаз (џелкот, гелкот, желкот) изгуби боју и постане као креда.
Кад је ваш чамац изложен оштећењу ултравиолетном светлошћу? Да ли је то током кратких, мрачних дана током зиме или током дугих, сунчаних летњих дана? Одговор је очигледан. Лето убија чамце од стакло-пластике, а не зима.
Тако сам, прошле зиме, одлучио да пробам. Оставио сам мој рам у гаражи, нисам купио нови прекривач којим бих заменио истрошени од прошле зиме. Уместо тога, оставио сам своју девет-метарску једрилицу непокривену, изложену зимском небу.
Кад је пао снег, чамац се забелео. Пролећно ледено невреме покрило га је цаклећом превлаком по палуби, толико глатком да јој ни један џелкот није био раван. Шта год је време донело, мој чамац је то издржао.
Поседујем једрилицу Бејфилд 29 (Bayfield 29). Овај модел се лако препознаје по обиљу тиковине споља, укључујући прамчану палубу. Читаве зиме питао сам се шта ће бити с тиковином. Да ли ћу пролеће дочекати с непоправљивим оштећењем дрвета?
У почетку, ствари су изгледале прилично лоше. Без прекривача, чамац је био много прљавији него икад пре. Тиковина је практично поцрнела. Структура дрвета могла се видети само тамо где је заштитно уље потпуно исцурило из дрвета.
Црево за воду и кофа сапунице брзо су очистили палубу. Следеће, опрао сам тиковину с једним двокомпонентним средством за чишћење, као што бих и иначе чинио сваког пролећа од како сам купио чамац. Зачудо, тиковина, након што је током зиме била изложена времену, очистила се много лакше него икад пре. Богата, златна боја вратила се уз мало трљања и површина је била глатка као да сам је пескарио.
Тако је мој експеримент потпуно успео. Није било апсолутно никаквог оштећења током зиме због тога што сам чамац оставио непокривен. У ствари, излагање времену, моју тиковину је учинило лакшом за чишћење а не тежом. Наравно, палуба је била прљавија, али прљава је сваког пролећа. Свакако бих морао да је оперем.
Па, да ли препоручујем да не покривате чамац?
Не обавезно.
На обали, неки чамци ће сакупити воду у удубљењима или одводима који се не суше природним путем. То је зато што можда чамац није постављен под правим углом под којим лежи и док је у води. Лед се на хладноћи шири. Може доћи до пуцања цеви или до неких других оштећења.
Требало би да пажљиво и детаљно прегледате чамац пре него што га изложите времену. Ако имате било какве сумње да би могло доћи до штете од залеђене воде, покријте чамац.
Како покрити чамац?
Неугодан посао покривања је нешто најгоре. Зато многи власници чамаца траже да им људи из марине обавију чамац скупљајућом фолијом сваке године. И сами можете то урадити платненим покровом или пластичном церадом (тарпулином), све док не почну да упијају и пропуштају снег или воду. Ово значи да испод њих треба поставити неку носећу конструкцију.
Традиционални дрвени рамови су скупи, незграпни и захтевају доста времена за постављање. И тешко их је чувати током године. Недавно, неколико фирми је почело да рекламира стеге помоћу којих можете направити рам од челичних цеви за електричне проводнике. Овакве рамове лако је чувати и поново саставити сваке године. И пластична црева се могу искористити за рам на сличан начин.
Покривач треба да буде затегнут и не лепрша на ветру. Лепршањем, покривач може да се оштети после једне, две олује. Што је још горе, померања покрова током зиме или затезних конопаца по пластици може изгребати или потпуно уништити џелкот. Месингане алке изузетно ефикасно уништавају џелкот док лепршају на ветру од око 75 км/ч.
Пластика или платно?
Пластичне цераде коштају мање од платнених. Најскупљи за куповину су специјално шивени покривачи од правог платна. Шта се највише исплати?
Зато што никад не одговарају потпуно, пластичне цераде увек лепршају на ветру. Добре, квалитетне издржаће читаву зиму, али до пролећа биће истрошених места, алке ће почети да се извлаче. Можда ћете искористити добру пластичну цераду и следеће године, али дефинитивно неће издржати и трећу.
Платнене цераде су теже, тако да не лепршају толико. Сунце и трљање дуж јарбола и носећих делова потпорног рама овде су непријатељи. Ипак, добро платно издржаће до четири сезоне, можда и више.
Кројено платно не лепрша, траје најдуже и најскупље је за купити. Мора одговарати потпорном раму који се мора саставити сваке године. Али заштита је изврсна.
Добра платнена церада требало би да је скројена тако да никад не лепрша, чак ни по јаком ветру. Наравно, помераће се на ветру, али неће лепршати као обичне цераде. То значи мање оштећења пластике од конопаца за затезање, алки или платна.
Крпљење и поправка постављеног покривача је разуман трошак. Понекад замена цераде може коштати мање од поправке. Пластичне цераде се не поправљају, зато се морају мењати кад се оштете.
Самоскупљајућа фолија постаје популарна зато што обезбеђује добро заптивање током зиме али није за извођење у варијанти уради-сам.
Самоскупљајућа фолија
Технологија нам је донела још један начин покривања чамаца: самоскупљајуће фолије. Градитељи чамаца су почели да их користе да би њима заштитили чамце од оштећења током испоруке новим власницима. Сада многе компаније нуде услугу облагања овом фолијом обичним власницима чамаца.
Ово захтева посебне, скупе алате, и зато власници обично траже помоћ. Уз то, оваква заштита је прилично скупа. И тешко је или немогуће употребити самоскупљајућу фолију поново. Морате купити нову сваке године, надајући се да у вашој марини имате организовано сакупљање рециклажне пластике сваког пролећа.
Добра страна је што ова фолија не лепрша. Нема трљања, гребања или трошења стаклопластике. Покривају тако добро да палубе остају чисте скоро као оног дана кад је ћамац покривен. Више о овој врсти фолија можете прочитати на овом линку: Shrink Wrapping a Boat.
Кројени прекривачи: вредни трошка
На дуге стазе, кројени покривачи и потпорни рам вероватно су најскупљи – ефикасан начин покривања чамца. Током више од осам или десет зима, потрошићете више на пластичне или платнене цераде него на кројену. Једини проблем је што треба да имате новац за почетни трошак.
Ако је цена фактор, размислите о концепту да не покривате чамац уз предности кројеног покривача. Нађите професионалца који ће направити покривач само за делове чамца који захтевају заштиту. Остало оставите непокривено.
Мој пријатељ покрио је само главни улазни отвор прошле зиме. Остатак чамца остао је непокривен. Улазни отвор је захтевао покривач због отвора за проветравање који је заштићен од кише али не и од снега.
Његово искуство је било слично мом. Незаштићени делови чамца нису били оштећени. Можда најбољи део приче тиче се његовог новчаника. Мали покривач улазног отвора кошта много мање од комплетног покривача.
Циркулација ваздуха
Обојица смо открили стварне предности остављања чамаца непокривеним. Отвори за проветравање који одржавају добру проветреност оба чамца током лета радили су и зими. Прошлог пролећа, унутрашњост наших чамаца одисала је свежином захваљујући циркулацији ваздуха. Покрови могу спречити одговарајућу циркулацију ваздуха и довести до буђања.
Који је начин прави за заштиту вашег чамца? Само ви можете одговорити на то питање. Али исплати се не робовати навикама. Изаберите начин покривања који је најбољи у вашој ситуацији.