The world of sailing - Svet jedrenja > Iskustva

Stabilitet jedrilice

(1/1)

skipper:
    
Stabilitet jedrilice

Objasnjenje principa gradnje jedrilice i osnove stabiliteta kao npr. zašto se jedrilica smatra prevrnutom tek onda kada mi laici mislimo da je već odavno prevrnuta, zašto je bolje kad je kobilica iza jarbola......

Evo slike, to se zove krivulja stabiliteta neke jedrilice

postoji teziste sistema (g) i teziste uzgona (B). kada je jedrilica u ravnotezi (labilnoj) tada je B i G jedan iznad drugog

ukoliko se jedrilica nagne tada polozaj uzgona se pomice (teziste uzgona je teziste uronjenog dela trupa) dok teziste sistema (jedrilice) uvek ostaje u istoj tački.

kada se jedrilica nagne, sto je udaljenost B-G veća to je veci moment koji je vraca u uspravni polozaj (moment je sila na kraku ->  veci krak (udaljenost) , veca sila)

jedrilica ce se naginjati dok joj se ne izjednaci prekretni moment (moment koji naginje jedrilicu i deluje u tezistu jedara) i momnet koji je ispravlja. To je maximum na ovom dijagramu

Što je sira jedrilica to ce B-G biti veci i jedrilica je stabilnija, isto je i sa dugackom kobilicom

Ako se jedrilica nastavi dalje nagibati, B i G ce opet doci jedan iznad drugog (labilna ravnoteza), nakon toga moment ispravljanja deeluje negativno i pomaze prevrnuti jedrilicu .


Kako dobiti GZ vrednosti koje su potrebne za tablicu

da bi ste dobili vrednost GZ za neki ugao nagiba, potrebni su vam sledeći podaci:

KM - udaljenost između kobilice K i tačke metacentra broda M

za one koji žele znati više o metacentru i metacentarskoj visini http://en.wikipedia.org/wiki/Metacentric_height 

KG - udaljenost izmedu kobilice K i težišta jedrilice G

primer:

(KM * sinus 60 step) - (KG * sinus 60 step) = GZ

Da bi ste dobili krivulju morate izvaditi GZ za uglove od 0 do 180 stepeni i to u pravilnim intervalima npr. po 10 stepeni.

captjerry:
Bravo druze!!!
nego ode ti u prave skipere krstasa...jedris?

Gaga:
Mislim da je ovo prava tema za moje dileme. Zapoceo sam radove na sredjivanju jednog zapustenog brodica(samogradnja SEA MNI 6.5m). Izmena trulih delova, ojacanja rebara i slicne akcije cu nekako preziveti... Detaljniji opisi su u temi Gagina restauracija. Naime, ono sto je moja velika dilema je kobilica, koja ima dva problema.
Prvo, usled duzeg stajanja bila je oslonjena na plocu koja je napravila ulegnuce kobilice u prednjem delu, mada ona nije pukla, ali je napravila svoj nagib na tom mestu.
Drugi problem je vezan za velicinu peraja i balasta koji bi trebao da se tu nadje(mislim oko 500kg), ali je skracivanjem peraja odbacen i balasni deo.
Koliko mi je bitna velicina, obzirom da ne planiram neka ekstremna jedrenja, vec samo porodicna, onako, po maestralu...?
Evo slike... ako nije bas najjasnije slikacu iz malo boljeg polozaja...

Zoran:
    Za tu jedrilicu sam bio davno zainteresovan.Koliko se secam ona ima maogucnost
vise tipova kobilica.Ako se malo raspitas lako ces naci nekoga ko ima originalne ili
 kopirane planove,pa u zavisnosti od toga izaberi sta ti odgovara.Ne preporucujem ti tu
 neku veliku improvizaciju.Nema jedrenja samo malo.Kad dignes jedra gotovo je.Ovde kod
 nas imas uvek na malo jacem vetru nezgodne refule (iznenadni udar vetra iz drugoga pravca)
 potpuno je drugacije na moru kada si daleko od obale.

Navigacija

[0] Indeks poruka

Idi na punu verziju