Stabilitet jedrilice
Objasnjenje principa gradnje jedrilice i osnove stabiliteta kao npr. zašto se jedrilica smatra prevrnutom tek onda kada mi laici mislimo da je već odavno prevrnuta, zašto je bolje kad je kobilica iza jarbola......
Evo slike, to se zove krivulja stabiliteta neke jedrilice
postoji teziste sistema (g) i teziste uzgona (B). kada je jedrilica u ravnotezi (labilnoj) tada je B i G jedan iznad drugog
ukoliko se jedrilica nagne tada polozaj uzgona se pomice (teziste uzgona je teziste uronjenog dela trupa) dok teziste sistema (jedrilice) uvek ostaje u istoj tački.
kada se jedrilica nagne, sto je udaljenost B-G veća to je veci moment koji je vraca u uspravni polozaj (moment je sila na kraku -> veci krak (udaljenost) , veca sila)
jedrilica ce se naginjati dok joj se ne izjednaci prekretni moment (moment koji naginje jedrilicu i deluje u tezistu jedara) i momnet koji je ispravlja. To je maximum na ovom dijagramu
Što je sira jedrilica to ce B-G biti veci i jedrilica je stabilnija, isto je i sa dugackom kobilicom
Ako se jedrilica nastavi dalje nagibati, B i G ce opet doci jedan iznad drugog (labilna ravnoteza), nakon toga moment ispravljanja deeluje negativno i pomaze prevrnuti jedrilicu .
Kako dobiti GZ vrednosti koje su potrebne za tablicu
da bi ste dobili vrednost GZ za neki ugao nagiba, potrebni su vam sledeći podaci:
KM - udaljenost između kobilice K i tačke metacentra broda M
za one koji žele znati više o metacentru i metacentarskoj visini
http://en.wikipedia.org/wiki/Metacentric_height KG - udaljenost izmedu kobilice K i težišta jedrilice G
primer:
(KM * sinus 60 step) - (KG * sinus 60 step) = GZ
Da bi ste dobili krivulju morate izvaditi GZ za uglove od 0 do 180 stepeni i to u pravilnim intervalima npr. po 10 stepeni.