Moje "vatreno krštenje" sa talasima na Dunavu je bilo po lepom i sunčanom danu usred leta, ali kod Rama. Ustvari kod Rama je bilo čak i interesantno, pravili smo fotose i plovili prema Golupcu. Onda smo prošli krivinu i došli u predeo Zatonja. E tu je počelo. Jak vetar u pramac, a talasi i u pramac i bočni. Kao u kotlu. Bacanje pramca u vis i bučno propadanje. Kako moj Akvarijus ima 8.3m plovne dužine i V korito, uz veliko prskanje i razbijanje talasa pri padu, nije bilo tako strašno. Onda se vetar pojačao, i talasi naravno i više nije bilo prijatno. U par navrata mi se ugasila moja Honda, jer sam bio na vrhu talasa i motor je ostao bez hladjenja, pa se automatski gasi. (u takvim situacijama stabilni motori su svakako prednost). To može biti jako opasno. Jer ako su talasi ćesti, a motor ne startujete na vreme, sledeći talas vas može zakrenuti. Ova situacija je još gora kada se plovi niz talase. Lako može doći i do prevrtanja.
Šta sam uradio, pa prvo rekao supruzi da navuče sigurnosni pojas, a onda pokušao da sa smanjenim gasom prelazim talase i da blago plovim pod uglom u cik-cak kad je to bilo moguće. To je trajalo ne sećam se koliko dugo, dok nismo smo stigli do Srebrnog jezera i uplovili u mirne vode.
Jedno je jako važno, NE PANIČITI. Čovek pod uticajem straha može doneti brze i loše odluke. A da ne govorim o OBAVEZNOM posedovanju sigurnosnih pojaseva na plovilu za sve članove posade, ali i za prisutne putnike ako ih ima.
Kad me posle par godina uhvatila nevera kod Smedereva, bilo je mnogo lakše, nešto sam naučio, a i stekao poverenje u moj brod i motor. Vrlo važno da znate šta može da izdrži i kako se ponaša u takvim sutuacijama.
Malo sam se raspričao, ali to je moje prvo iskustvo koje se ne zaboravlja.
Ovo sam našao na netu, mislim da je korektno objašnjeno ponašanje na plovilu, u tri različite situacije sa talasima. Lako je razumeti, jer su na crtežima prikazana ručica gasa, kada ga dodavati, a kada ga oduzimati. Vredi pročitati, i nešto zapamtiti.
http://www.rya.org.uk/newsevents/e-newsletters/inbrief/Pages/handling-in-heavy-weather.aspx