Autor Tema: Problem pri izboru elise  (Pročitano 8838 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže kum70zemun

  • Brodski mali
  • *
  • Poruke: 2
  • www.mojaladja.com
    • roki
  • Brod tip: djena ship
  • Marina: stari slep zemun
  • Veličina: 7,5 m
Problem pri izboru elise
« poslato: 10, 09, 2017, 15:52:17 posle podne »
Imam camac(kabinas) djena sip 7,5 m tonu tezak, sa opremom mozda i 1,5 tona .Imam Hondu 20 kupljena ove godine uz nju dobio sam Solas elisu 10x7 (nije bilo hondinih elisa) . Camac mi ide nekako tromo u odnosu na jacinu motora, rekli su mi da je problem u elisi. trazio sam na netu Hondine elise i kod nas ih nema u inostranstvu su skupe ako se uracuna i carina koja mora da se plati.
 Interesuje me dali bi dobio bolju brzinu camca ako kupim Solas elisu 9,25x11. To je isto kao i Hondina elisa 9 1/4 x 11
Dali neko ima slicno iskustvo ili vase misljenje. Pozdrav

Van mreže mesechar

  • Administrator
  • Kapitalac Dunavski
  • *****
  • Poruke: 1206
  • Pol: Muškarac
  • sledece godine u ovo doba bicemo milioneri
  • Marina: Savska Oaza
Odg: Problem pri izboru elise
« Odgovor #1 poslato: 10, 09, 2017, 22:55:42 posle podne »
Konstatacija tromo nije merodavna pri.odabiru elise ..moras doci.do odredjenih podataka konkretno..Osnovni.podatak koji ti je potreban je maksimalni.broj obrtaja  sa trenutnom elisom . On odredjuje gde se nalazis sa odnosom motora tezine plovila i brzine koju postize. Za deplasmanca ciljani obrtaji na punom gasu su oko 4500 ako ide vise od toga ili manje onda je.potrebno menjati elisu. Ako budes kupovao napamet postaces ponositi vlasnik elise koja ti ne treba . A nije jeftina. U svakom slucaju prvo se pobrini za informaciju o obrtajima pa tek onda kupovina .
Koliko vidim ti se odlucujes za radikalno brzu elisu sa koraka 7 na korak 11.to je bas velika razlika i postoji mogucnost da debelo opteretis motor a da to i ne znas ..
nikad kravata nikad stalni posao

Van mreže Drivee

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1293
  • www.mojaladja.com
Odg: Problem pri izboru elise
« Odgovor #2 poslato: 11, 09, 2017, 08:13:15 pre podne »
trazio sam na netu Hondine elise i kod nas ih nema u inostranstvu su skupe ako se uracuna i carina koja mora da se plati.

Naravno da imas hondine elise. Nazovi ovlasceni servis, imah ih par. Oni ih imaju, a i ako ih nemaju, moze da se naruci. Elisa za 20ks nije ispod 140 eura.

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7037
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Problem pri izboru elise
« Odgovor #3 poslato: 11, 09, 2017, 08:25:55 pre podne »
Преносим из једног каталога фирме Хонда:

ХОНДА БФ 20 је мотор последње генерације из Хондиног асортимана ванбродских мотора. Мотори ове снаге су идеални за већину чамаца који служе за разоноду. Посебно добре резултате показују на савременим речним чамцима као сто су БИГ ФООТ, ДУНАС, ПРИМУС 17…"

У другом каталогу стоји и спецификација у којој пише да тај мотор при максималном гасу треба да се обрће 5-6000 пута у минуту.

Написали сте да је ваш чамац тежак више од тоне, можда и тону и по. Много је то више од БигФута, Дунаса или Примуса.

У каталогу елиса Солас, за Хондин мотор од 20 КС препоручују се елисе од 9,25 х 7-11. Међу њима 9,25 х 11 је најбржа.

Зашто сам све ово написао?

Прво, као што вам је Месечар већ рекао, потребно је да знате колико обртаја сад постижете с постојећом елисом. То ће вам рећи да ли сте у оптималном режиму или испод њега.

Смањивањем пречника и продужетком корака елисе сигурно ћете добити нешто на брзини али колико? Мислим да то нико не може овако, напамет, да каже. Међутим, може да се деси да с таквим продужетком корака угушите мотор, тј. да се пропелер обрће али да немате потисак који желите.

Питање је коју брзину сад остварујете и да ли сте задовољни том брзином? Колико сам ја разумео, вама није проблем брзина него тромост мотора?

Ђена прави добре чамце и верујем да је корито солидно и пловно. Као депласманац, ваш чамац би требало да с мотором који имате и пропелером који имате развије брзину од 8-12 км/сат без неких проблема, с тим што ћете на максималној брзини имати и највећу потрошњу горива.

Само убрзање поправићете смањењем пречника и повећањем корака али мислим да то неће бити у неким реалним границама, тј. мислим да то нећете много осетити.

А коштаће вас прилично (нов пропелер фирме Солас кошта близу 120 евра - Хондина је скупља).

Размишљам о томе како сте дошли до тог закључка да вам је мотор тром...

Да ли сте претходно имали двотактни мотор? Ако јесте, онда је ваш закључак исправан јер овај четворотактни никад неће имати старт као двотактни. О томе је на овом и на другим форумима писано много. То је једноставно тако.
Ваша Хонда ће у односу на било који други мотор исте снаге али двотактни бити спорија при старту али ће нешто касније достићи исту брзину као и двотактни, при том, трошиће мање безнина и биће мање бучна.

Мој савет био би да потражите у Земуну неког ко се бави "умеравањем" пропелера и да испробате неколико различитих корака и пречника па да видите ефекте - може да се деси да на крају задржите овај који сад имате.

Van mreže kum70zemun

  • Brodski mali
  • *
  • Poruke: 2
  • www.mojaladja.com
    • roki
  • Brod tip: djena ship
  • Marina: stari slep zemun
  • Veličina: 7,5 m
Odg: Problem pri izboru elise
« Odgovor #4 poslato: 18, 09, 2017, 13:31:01 posle podne »
Pozdrav
Nisam bio prisutan duze vreme i bas sam se iznenadiovasim detaljnim odgovorima u cilju da mi pomognete Hvala !
Bicu malo detaljniji jer me zanima vase misljenje.
Camac je Djena, deplasmanac, 7m u najsirem delu u patosu 1,70m (znaci ravno korito), motor Hondu 20 kupio sam ove godine u Futogu. Neznam o cemu se radi neka je nestasica original Hondinih elisa tako da sam uzeo Solas 10x7(koja spada u teretni program elisa), da ne zaboravim camac je prazan tezak tonu bar tako su ga procenili u kapetaniji.Kad idem na regatu ima i tonu ipo od prilike.
Posto je motor nov maksimalni gas sam davao na kratko i sa ovom elisom dobijem 4500 o/min , a brzina je 9 km.
Pogresio sam kad sam rekao (hvala na ispravci) da mi je motor trom, hteo sam da kazem da camac ide sporo(nadam se da ce te me mispraviti). Inace vozim uvek sa 3600 o/min , tad mi motor najbolje radi a  pri tom broju obrtaja sve zavisi,, kakav" je Dunav idem 4-5, najvise 6 km na sat. Nizvodno pri ovom broju obrtaja idem 13km.
Probao sam i originalnu Hondinu elisu 9,25x8 pri 3600 o/min ide malo brze.
sad se pitam dali se tako opterecuje motor, naravno da je to bitno jer cinjenica je da moj camac nije lak.
Interesuje me vase misljenje Hvala !

Van mreže vookela

  • Mali od Roštilja
  • ***
  • Poruke: 64
  • Pol: Muškarac
    • RossoCorsa
  • Brod tip: Musky17; Tohatsu 30
  • Marina: SRD Ribolovac, NS
  • Veličina: 5,25m
Odg: Problem pri izboru elise
« Odgovor #5 poslato: 12, 05, 2018, 15:56:15 posle podne »
Malo da osvezim temu...

Dakle, kupljen nov Tohatsu 30 KS 2T, fabricki isporucena elisa 9,9x13", po tabeli "brza" tj. za lakse camce. Prema uputstvu, trebalo bi da pri punom gasu ima 5150-5850 obrtaja. Ja izgurao 3200, brzina nizvodno 40 km/h. Camac metalni, ravan taban, 6m duzine, 1,4m sirina, lim 2mm (metalna kopija Komandera od Tri princeze). Tacno se oseti "rupa" prilikom ubrzavanja, kao i da mu treba vremena da izglisira. Zamenjena jutros za Solas 9,9x10" (najsporija "umerena" elisa), bolje ubrzavanje, brze glisiranje, max obrtaji skocili na 4000, brzina 44 km/h.

S obzirom da, na zalost, niko od prodavaca u Srbiji (bar ja nisam naisao na takvog) nema odgovarajuci lager elisa i mogucnost umeravanja na camcu pre kupovine (razumljivo, plitko i siromasno trziste), pitam vas da li zna neko nekog ko je strucan u ovom delu nautike, ko bi mogao da bar savetom (ako ne i konkretno sa elisama) pomogne kako bih napravio ovo kako treba i iskoristio sav potencijal motora ?

Iscitao sam sve teme oko elisa, cak i LSI-jev slucaj ali on ima drugacije korito i plasticni camac.

Hvala unapred na svim dobronamernim savetima.

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7037
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Problem pri izboru elise
« Odgovor #6 poslato: 12, 05, 2018, 17:49:25 posle podne »
То са пропелерима је прича никад испричана до краја.

Ја сам прошле године заменио пропелер с којим сам купио мотор - у питању је био пропелер фирме Солас: 9.90х11. Са њом сам постизао брзине до око 25 км/сат узводно са још две или три особе у чамцу, а сам сам успевао да догурам до 27-28 км/сат узводно и пребацио бих 30 км/сат низводно. При том, постизао сам максимално око 4.600 о/мин.

Тај пропелер сам заменио с другим Соласовим: 9.90х10. Дакле, мало сам скратио корак, смањио брзину али сам добио повећање броја обртаја до 5.240-5.260 у минуту.
Како у спецификацији за Хонду БФ25 стоји да при пуном гасу треба да постигне 5.000-5.500 о/мин био сам задовољан али остао ми је проблем брзине која је била мања од жељене.

Прошлог викенда, променио сам трим, спустио сам мотор за "2 рупе" и сад је у средњем положају.
Ово ћу описати мало детаљније јер је занимљиво.
Прошлог викенда, чамац је био стандардно опремљен али у њему, поред мене биле су још три одрасле особе. Са резервом горива, пуним резервоаром и свом опремом, по некој мојој рачуници, чамац је укупно био тежак 696,5 кг - приближно 700 кг.
По мирном времену без ветра, потерао сам чамац узводно уз Дунав, и постигао сам брзину од 28,5 км/сат.
Низводно, брзина се повећала на 34,5 км/сат.
При том, број обртаја се подигао на 5.260-5.280 о/мин.
Упловио сам мало и у Тису и брзина узводно порасла је на близу 29-30 км/сат, а низводно је била нешто око 34-35 км/сат при истом броју обртаја као и на Дунаву.

Данас сам поново излазио на воду али овог пута прво сам био у чамцу сам. То значи да је укупна тежина чамца била 471,50 кг.
Нисам мењао трим, хтео сам да видим разлику која је последица смањене тежине чамца.
Истина, данас је било мало ветра и то по Дунаву с бока, а кад сам упловио у Тису, наишао сам на чеони ветар. Ипак, таласа није било.
Ево данашњих резултата:
У вожњи уз Дунав, постигао сам брзину од 29,5 до 32,5 км/сат.
Низ Дунав, брзина се повећала на 37 км/сат, а у једном моменту, инструмент је показао брзину од 43,3 км/сат.
Упловио сам у Тису, противно ветру, постигао сам максималну брзину од 39 км/сат а низводно у једном тренутку 43,2 км/сат.
Оно што је занимљиво, и по Дунаву и по Тиси, на пуном гасу, мотор се обртао од 5.300 до 5.560 о/мин. То је чак нешто више него што пише у његовој спецификацији и можда је реално а  можда се то може приписати прецизности тахографа.

После тога, позвао сам пријатеља Марка да ми се придружи - да напоменем да он има приближно 100 кг.
Када смо пошли, седео је у средини чамца и чамац је уз Дунав кренуо брзином од 28 км/сат.
Онда сам га замолио да се из средине чамца премести на седиште поред мене, на задњој трећини чамца. Прво што сам приметио, чамац је брзо искочио из воде, и после је клизио, на падајући на таласе - могло би се рећи да је савршено глисирао.
Тад смо окренули низ Дунав и постигао сам брзинупд 37 до 39 км/сат.
Ушли смо и у Тису.
Брзина је била нешто мало нижа од оне када сам био сам, и у узводној и у низводној вожњи. Максимална брзина која је остварена била је 37,7 км/сат.
И поново сам све време имао на тахографу податак о обртајима мотора: 5.460 до 5.560-5.580 у минути.

Шта је мој закључак после свега?
На максималну брзину и на максималана број обртаја мотора утиче много фактора.
Прво сам скраћивањем корака добио пораст броја обртаја. После сам променом оптерећења и променом распореда терета у чамцу, а после промене трима, добио и повећање брзине и повећање броја обртаја.
Другим речима, не треба журити са куповином новог пропелера. Прво треба испробати понашање и перформансе у зависности од оптерећења, распореда терета и свакако од постављеног трима.
Тек кад све ово испробате, видећете да ли је потребна замена пропелера.

Покушаћу с телефона да вам пребацим дијаграме који показују профил брзине током вожње и путању коју сам прешао.

Све у свему, прва вожња трајала је 21 минут, уз просечну брзину од 22,6 км/сат а максималну 43,3 км/сат. Прешао сам 7,9 км.
Друга вожња трајала је 22 и по минута, уз просечну брзину од 19,1 км/сат а максималну 37,7 км/сат. Прешао сам 7,1 км.
Прешао сам укупно 15 км пловећи узводно и низводно Дунавом и Тисом и потрошио сам нешто мање од једне четвртине резервоара, тј. нешто између 5 и 6 литара бензина.

Ја сам данас закључио да нема потребе да мењам пропелер - остварио сам теоретски оптималан број обртаја при пуном гасу и добио сам брзину изнад 30 км/сат кад сам сам или са још једном особом у чамцу. Мени је то довољно добро.

Да додам на крају, приметио сам да кад се чамац избаци из воде и пређе у режим глисирања, при 5.500 о/мин и при максималној брзини, кад смањим гас и обртаји падну на 3.600 у минути, тад чамац и даље глисира и тада ми је брзина око 20 км/сат. Мислим да треба ово мало да увежбам јер верујем да би то могао бити онај најекономичнији начин пловидбе, уз лепу брзину и малу потрошњу горива.
« Poslednja izmena: 12, 05, 2018, 18:09:43 posle podne LSI »

Van mreže Zoran T

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1362
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: Problem pri izboru elise
« Odgovor #7 poslato: 12, 05, 2018, 20:07:04 posle podne »
Kod propelera nije samo u pitanju precnik i korak doduse jedino s tim merama raspolazu i trgovci i vlasnici...jako bitna stvar je ugao koji ima lopatica i naravno sam oblik lopatice...
  Korak u odnosu na precnik odredjuje taj ugao lopatice("rake")... Ako dva prop istog precnika i broja obrtaja a razlicitog koraka    rade u vodi teoretski je brzi  prop sa vecim korakom jer za iste obrtaje ima veci predjeni put...smanjenjem koraka (a isti precnik) smanjuje se i ugao lopatice samim tim dobijate SPORIJI propeler...
      U praksi kombinacija nedovoljne snage motora na ukupnu masu i oblik podvodnog dela plovila uzrokuje da se sa sporijim prop prakticno krecete brže samo zato sto motor uspe da digne broj obrtaja...za 1 inc smanjenja u koraku dobija te povecanje od 400-600rpm na radilici...
    Konkretno kod Laze bio alu prop 9.9/11 i imao je 4600 rpm...stavio sporiji isto alu 9.9/10 i dobio oko 5200rpm...sad na cisto korito bez algi ima 5500rpm...da je stavljena prop celicna 9.9/10 imao bi jos+10%...konkretno bi mu najvise odgovaralo da je smanjo precnik na 9.25 a korak zadrzao na 10.5-11(skrati stari prop)...u toj opciji zadrzao bi broj obrtaja na motoru a krajnja brzina camca zbog veceg ugla lopatice i veceg koraka bila bi veca(celicni prop jos +10% u odnosu na alu)
Vokela kod tebe je situacija teza zbog tezeg camca...jednostavno ti treba malo jaci motor ili tu 9,9/10 da menjas za 9.25/10 da bi motor dobio jos malo obrtaja...ili da je kupiras-seces
         
Kad ne mozes sa drugarima na Dunav ni more nije lose!

Van mreže vookela

  • Mali od Roštilja
  • ***
  • Poruke: 64
  • Pol: Muškarac
    • RossoCorsa
  • Brod tip: Musky17; Tohatsu 30
  • Marina: SRD Ribolovac, NS
  • Veličina: 5,25m
Odg: Problem pri izboru elise
« Odgovor #8 poslato: 12, 05, 2018, 22:19:12 posle podne »
U svim tekstovima oko umeravanja elise kao osnovno pravilo je navedeno da motor pri punom gasu treba da postigne odredjeni broj ortaja, tj. da radi u odredjenom rasponu. Kod mene je to 5.150-5850 o/min. Ako motor to ne postize predlaze se promena koraka navise/nanize, u zavisnosti da li radi na manje ili vise od tog ranga.

Ja sam promenom elise podigao broj obrtaja za oko 750 i brzinu za 4 km/h (sto mi uopste nije presudno) uz smanjenje koraka za 3" i istu velicinu elise. E sada, a to je i najteze, treba eksperimentisati dalje i dostici broj obrtaja koji bi bio najblizi gorepomenutom rangu uz zadrzavanje drugih parametara, a to svuda pise da se radi jedino po principu probe (internet stranice vodecih proizvodjaca motora i elisa).

Da je drugacije pa da znam koja mi elisa tacno treba, narucio bih je preko neta za 60-70 USD tj. u pola cene od cene u Srbiji ali na zalost nije tako...

Zorane, slazem se sa tehnickim podacima koje si naveo, mada mislim da mi je motor dovoljno snazan za camac, no ne radi se o snazi vec obrtnom momentu i obrtajima tj. punoj iskoriscenosti masine sto zelim da postignem.

Van mreže Zoran T

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1362
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: Problem pri izboru elise
« Odgovor #9 poslato: 12, 05, 2018, 23:44:33 posle podne »
2t "voli"vece obrtaje vise nego 4t...da bi dobio obrtaje skidaj i korak i precnik tj manji prop ali ako odes ispod neke mere pocet ces da gubis i na brzini i ako dobijes vise obrtaja...ako mozes i ako ima probaj 9,9/9 ali ces mozda tu vec poceti da gubis na brzini...ako ima trazi i manji precnik...generalno sam camac je pretezak i predugacak...kao sto si imao na manjim obrtajima sa prvim prop rupu tako mozes dobiti sa manjim korakom prop rupu (slip) na velikim obrtajima...
Kad ne mozes sa drugarima na Dunav ni more nije lose!

Van mreže vookela

  • Mali od Roštilja
  • ***
  • Poruke: 64
  • Pol: Muškarac
    • RossoCorsa
  • Brod tip: Musky17; Tohatsu 30
  • Marina: SRD Ribolovac, NS
  • Veličina: 5,25m
Odg: Problem pri izboru elise
« Odgovor #10 poslato: 13, 05, 2018, 09:01:26 pre podne »
Upravo tako...
Videcu da li postoji mogucnost da nadjem jos elisa za probu. Iskreno, spreman sam na gubitak dela brzine u korist vecih obrtaja i boljeg iskoriscenja snage motora ali znam da to nece biti lako.

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3276
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Problem pri izboru elise
« Odgovor #11 poslato: 11, 07, 2020, 11:41:35 pre podne »
Hajde da iskoristim ovu temu za nešto čime se bavimo ovih dana...

Drugar mi je uvezao polovan brodić iz Holandije, sa Z nogom.
Recimo da bi po svemu trebalo da bude malo plovniji od mog - malo lakši, malo uži, na vodenoj liniji tu negde, lepše korito sa prednje strane (uže, dok je na Marissi onako, recimo, zatupasto).

Imamo istu brzinu dok vozimo na 2000 obrtaja.
Ono što me muči je što on ima dizel od 1600cc i 50KS, a ja benzinca od 1300cc i 40KS.

Po svemu mi se čini da mu je preslaba elisa? Pretpostavljam da je taj dizel dovoljno jak da sve to radi i na 1500-1600 obrataja sa jačom elisom?

Znam da je proba jedina prava stvar, samo me za početak zanimaju mišljenja, dok ne skinemo elisu da vidimo oznake, pa probamo naći jaču za probu...

Van mreže Bakara

  • Administrator
  • Kapitalac Dunavski
  • *****
  • Poruke: 1618
  • Pol: Muškarac
  • Brod tip: Riviera
  • Marina: Zemun
  • Veličina: 8.7m
Odg: Problem pri izboru elise
« Odgovor #12 poslato: 11, 07, 2020, 12:42:57 posle podne »
Zanimljiva kombinacija slabijeg motora i Z-noge, ne bih rekao da je fabricka? Z-noga(bar koliko ja znam) je vise koriscena za gliserska korita i jake motore za glisiranje. Ne znam kako izgleda korito, da li je glisersko ili deplasmansko, ali postoji mogucnost da je nekad bio jak motor pa zamenjen tim slabijim i ekonomicnijim...?

Isto sam siguran da precnik tvoje i njegove elise nije ni blizu, tj, da je precnik tvoje elise veci jer su drugacije za osovinski vod i Z-nogu.
Svaki dan proveden na reci, ne racuna se u zivotni vek

Van mreže vepar

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 827
  • Pol: Muškarac
  • www.maiordomus.co.rs
    • Princeza
    • Maior domus doo
  • Brod tip: Celicni tabanas sa kabinom
  • Marina: SREU Liman Novi Sad
  • Veličina: 9m
Odg: Problem pri izboru elise
« Odgovor #13 poslato: 12, 07, 2020, 01:06:19 pre podne »
Z noga sigurno ima gubitaka u prenosu mnogo vise od osovinskog voda...
Bitno je jedno, a to su dve stvari rad, red i disciplina!

Van mreže marko07

  • DrinskoSavski Brčkaroš
  • ****
  • Poruke: 274
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
    • Sesan
  • Brod tip: Samogradnja
  • Marina: Stenka
  • Veličina: 9.6
Odg: Problem pri izboru elise
« Odgovor #14 poslato: 12, 07, 2020, 10:58:29 pre podne »
Po onome što sam čitao ovde na forumu Z noga u 99% slučajeva ne ide na motore ispod 100ks.(citao sam pre par dana na nekoj staroj temi, ne razumem se)
Kako da ne budem stepski vuk, olinjali pustinjak usred sveta čiji ciljevi nisu moji, čije mi radosti ništa ne znače!