То са пропелерима је прича никад испричана до краја.
Ја сам прошле године заменио пропелер с којим сам купио мотор - у питању је био пропелер фирме Солас: 9.90х11. Са њом сам постизао брзине до око 25 км/сат узводно са још две или три особе у чамцу, а сам сам успевао да догурам до 27-28 км/сат узводно и пребацио бих 30 км/сат низводно. При том, постизао сам максимално око 4.600 о/мин.
Тај пропелер сам заменио с другим Соласовим: 9.90х10. Дакле, мало сам скратио корак, смањио брзину али сам добио повећање броја обртаја до 5.240-5.260 у минуту.
Како у спецификацији за Хонду БФ25 стоји да при пуном гасу треба да постигне 5.000-5.500 о/мин био сам задовољан али остао ми је проблем брзине која је била мања од жељене.
Прошлог викенда, променио сам трим, спустио сам мотор за "2 рупе" и сад је у средњем положају.
Ово ћу описати мало детаљније јер је занимљиво.
Прошлог викенда, чамац је био стандардно опремљен али у њему, поред мене биле су још три одрасле особе. Са резервом горива, пуним резервоаром и свом опремом, по некој мојој рачуници, чамац је укупно био тежак 696,5 кг - приближно 700 кг.
По мирном времену без ветра, потерао сам чамац узводно уз Дунав, и постигао сам брзину од 28,5 км/сат.
Низводно, брзина се повећала на 34,5 км/сат.
При том, број обртаја се подигао на 5.260-5.280 о/мин.
Упловио сам мало и у Тису и брзина узводно порасла је на близу 29-30 км/сат, а низводно је била нешто око 34-35 км/сат при истом броју обртаја као и на Дунаву.
Данас сам поново излазио на воду али овог пута прво сам био у чамцу сам. То значи да је укупна тежина чамца била 471,50 кг.
Нисам мењао трим, хтео сам да видим разлику која је последица смањене тежине чамца.
Истина, данас је било мало ветра и то по Дунаву с бока, а кад сам упловио у Тису, наишао сам на чеони ветар. Ипак, таласа није било.
Ево данашњих резултата:
У вожњи уз Дунав, постигао сам брзину од 29,5 до 32,5 км/сат.
Низ Дунав, брзина се повећала на 37 км/сат, а у једном моменту, инструмент је показао брзину од 43,3 км/сат.
Упловио сам у Тису, противно ветру, постигао сам максималну брзину од 39 км/сат а низводно у једном тренутку 43,2 км/сат.
Оно што је занимљиво, и по Дунаву и по Тиси, на пуном гасу, мотор се обртао од 5.300 до 5.560 о/мин. То је чак нешто више него што пише у његовој спецификацији и можда је реално а можда се то може приписати прецизности тахографа.
После тога, позвао сам пријатеља Марка да ми се придружи - да напоменем да он има приближно 100 кг.
Када смо пошли, седео је у средини чамца и чамац је уз Дунав кренуо брзином од 28 км/сат.
Онда сам га замолио да се из средине чамца премести на седиште поред мене, на задњој трећини чамца. Прво што сам приметио, чамац је брзо искочио из воде, и после је клизио, на падајући на таласе - могло би се рећи да је савршено глисирао.
Тад смо окренули низ Дунав и постигао сам брзинупд 37 до 39 км/сат.
Ушли смо и у Тису.
Брзина је била нешто мало нижа од оне када сам био сам, и у узводној и у низводној вожњи. Максимална брзина која је остварена била је 37,7 км/сат.
И поново сам све време имао на тахографу податак о обртајима мотора: 5.460 до 5.560-5.580 у минути.
Шта је мој закључак после свега?
На максималну брзину и на максималана број обртаја мотора утиче много фактора.
Прво сам скраћивањем корака добио пораст броја обртаја. После сам променом оптерећења и променом распореда терета у чамцу, а после промене трима, добио и повећање брзине и повећање броја обртаја.
Другим речима, не треба журити са куповином новог пропелера. Прво треба испробати понашање и перформансе у зависности од оптерећења, распореда терета и свакако од постављеног трима.
Тек кад све ово испробате, видећете да ли је потребна замена пропелера.
Покушаћу с телефона да вам пребацим дијаграме који показују профил брзине током вожње и путању коју сам прешао.
Све у свему, прва вожња трајала је 21 минут, уз просечну брзину од 22,6 км/сат а максималну 43,3 км/сат. Прешао сам 7,9 км.
Друга вожња трајала је 22 и по минута, уз просечну брзину од 19,1 км/сат а максималну 37,7 км/сат. Прешао сам 7,1 км.
Прешао сам укупно 15 км пловећи узводно и низводно Дунавом и Тисом и потрошио сам нешто мање од једне четвртине резервоара, тј. нешто између 5 и 6 литара бензина.
Ја сам данас закључио да нема потребе да мењам пропелер - остварио сам теоретски оптималан број обртаја при пуном гасу и добио сам брзину изнад 30 км/сат кад сам сам или са још једном особом у чамцу. Мени је то довољно добро.
Да додам на крају, приметио сам да кад се чамац избаци из воде и пређе у режим глисирања, при 5.500 о/мин и при максималној брзини, кад смањим гас и обртаји падну на 3.600 у минути, тад чамац и даље глисира и тада ми је брзина око 20 км/сат. Мислим да треба ово мало да увежбам јер верујем да би то могао бити онај најекономичнији начин пловидбе, уз лепу брзину и малу потрошњу горива.