Autor Tema: Novosti iz sveta elektro-motora  (Pročitano 2616 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7037
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Novosti iz sveta elektro-motora
« poslato: 10, 08, 2017, 21:39:38 posle podne »
Naleteo sam na tekst o elektromotorima u časopisu Boating World pa vam prenosim delove iz teksta.


Putovanje na struju

Alan Džons (Alan Jones),  15.02.2017.

Da li će čamac na električni pogon biti vaša budućnost?

Tumarajući jezerom Starnberg, na periferiji Minhena ugledao sam flotu čamaca poravnatih jedan kraj drugog. Bilo ih je od 4 do 11 m dužine. Ličilo je na start neke trke, ali kad su krenuli sa startne linije, umesto furioznog zvuka sagorevanja urličućih motora u akciji, jedini zvuci bili su kreštanje galebova i rasprskavanje vode oko korita čamaca. Scena je nestvarno tiha jer su svi čamci pogonjeni električnim motorima proizvedenih od strane firme Torkvido (Torqeedo), smeštene u blizini.

Električni motor za čamac nije nešto novo. Moric fon Jakobi (Moritz von Jacobi ) napravio je jedan od prvih jednosmernih elektromotora koji su se mogli koristiti za pogon raznih stvari. Za četiri godine, Jakobi ga je unapredio dovoljno da je mogao pogoniti čamac s 14 putnika po širokom jezeru… Pre 178 godina!

Nautika u Nemačkoj je malo neobična zbog drakonskih restrikcija za motore s unutrašnjim sagorevanjem na jezerima i skoro svim rekama. Upravo ta zabrana doprinela je razvoju tek osnovane firme Torkvido 2004. Od tad, Torkvido je imao fenomenalan razvoj, od proizvodnje u garaži do industrijskog lidera u električnoj propulziji, s motorima u opsegu od 1 do 80 KS.
Torkvido je 2013. predstavio vanbrodski motor Dip Blu (Deep Blue), od 80KS i osvojio brojna priznanja.
 
Kompaktan, 14 inča (35,56 cm) visok i manje od 20 inča (50,80 cm) širok, novi Dip Blu dozvolio je graditeljima brodova da maksimalno iskoriste prostor koji bi normalno bio okupiran motorom veličine kao za automobil. Da bi ostao mali a s više snage i efikasniji, koristi motor sa pobudom permanentnim magnetom, umesto elektromagnetnog motora kome je potreban sekundarni namotaj. Tipični mehanički komutatirani motori traže stalni direktni kontakt i vremenom se troše. Torkvidov električni komutatirani motori, nasuprot tome, stvaraju neophodno promenljivo polje električnim uključivanjem, što znači da praktično nema potrebe za održavanjem. Dip Blu koji je 98% efikasan onda je povezan s jednostavnim sistemom propulzije direktnim pogonom.

Torkvido je nedavno sklopio sporazum sa čuvenim proizvođačem automobila BMW-om da koristi njihove najnovije litijum-jonske baterije za 2017. godinu koje se ugrađuju u njihov i3. Marinizirana verzija baterije bila je prikazana u SAD po prvi put na sajmu u Majamiju sredinom februara. Samo jedna od njih zameniće ranije neophodna dva paketa baterija, koje se još ugrađuju u motor od 40 KS, a deklarisana je na neverovatnih 33 kWh, što je 8 kWh više od dvo-baterijskih sistema, plus lakša je (255,37 spram 299,37 kg), manja i jeftinija. Njena nominalna voltaža je 360 V i ima devetogodišnju garanciju. Čak i ako se koristi svakodnevno, na kraju devete godine zadržava 80% kapaciteta za punjenje.
 
Testirali smo Dip Blu ugrađen u 6-metarskom čamcu Designboats Tender 06e (sa starijom generacijom baterija) i čamac je bio iznenađujuće brz. Ubrzanje je bilo trenutno i brzo, tako da čamac počinje da glisira posle 2,5 sekunde. Maksimalna brzina bila je 46,99 km/h na 6500 o/min ali vožnja punim gasom rezultirala bi kratkim vekom na vodi, obzirom da je vek baterije pri punom gasu svega oko 30 minuta, čak i sa dve baterije. Smanjivanjem gasa na 1000 obrtaja produžava se domet na 204,39 km. Gas i menjač rade meko. Ipak, ručica deluje nekako jeftino i mogla bi biti bolje urađena.

Džonsonov monitor bio je slaba karika u sistemu. Prikazivao je 14 različitih informacija ali ekran je bio toliko mutan da je bilo teško čitanje. Na izložbi u Majamiju prikazan je novi ekran visoke rezolucije koji prikazuje više funkcija, uključujući i stanje baterije i vreme koje je na raspolaganju pri svakom podešavanju gasa.

Dip Blu 80 izlazi na tržište s cenom od $19.999, koja uključuje punjač, kontrole, 12 V startni akumulator, motor, direktni pogon i sve konektore. Prethodna generacija baterije košta $15.999 komad, a model od 80 KS traži dve, tako da to dovodi do konačne cene od $52.000. S novim BMW i3 baterijom, trošak će biti nižu za $4.499. Torkvido kaže da ako se motor koristi mnogo, ušteda na gorivu tokom devet godina dovela bi vas do pozitive. Za sada, međutim, većina kupaca su vlasnici čamaca koji svoja plovila koriste komercijalno ili neki „zeleni“ s dubokim džepovima. Ali proizvođači automobila agresivno investiraju u elektro/hibridnu tehnologiju, tako da bi cena električnih uskoro trebalo da bude dovoljno niža da bi bila pristupačna širem krugu.


Napomena o izvršenoj izmeni (11.08.2017 u 09:45):
U tekstu sam izbacio pominjanje karburatora, koji ne postoji kod ove vrste motora - zahvaljujem se našem drugu ZoranuT koji mi je skrenuo pažnju na to.
Do greške je došlo zato što je u originalnom tekstu upotrebljena engl. reč "throttle" koja znači "ventil" ili "karburator" ali u ovom slučaju se misli na maksimalno angažovanje elektromotora.
Izvinjavam se zbog greške - bilo je kasno i bio sam malo umoran.

Pozivam i sve ostale koji primete neke nelogičnosti ili greške u mojim tekstovimau da mi ukažu na njih pa da tekstove korigujem kako bi bili što kvalitetniji.
« Poslednja izmena: 11, 08, 2017, 10:00:19 pre podne LSI »

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7037
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Novosti iz sveta elektro-motora
« Odgovor #1 poslato: 11, 08, 2017, 05:58:23 pre podne »
Изгледа да сам овај текст поставио у погрешној теми!
Молим неког од администратора да је премести у тему о електромоторима - хвала унапред и примите моје извињење.