... i tada neki holanđanin, npr. Van Der Terca može da ode i da kupi u radnji (bez obzira ovde ili tamo) i potom registruje npr. drveni čamac majstora iz Prova sa motorom od 45 KS (a mora da ga registruje jer to može da piči 20km/h)...
Što će reći, ne mora da ga registruje ako okači motor s kojim ne može da piči >20km/h?
Uzdržavam se da dam najkraći odgovor na ovo pitanje, jer je cela prepiska hejterski inspirisana, a ljudi pokušavaju da prostoproširenim maksimama objasne čitave pravne okvire, i u ovoj u drugih par povezanih otvorenih tema... ne biva to tako.
Pa evo (iako deo pripada ovde a deo u paralelne teme): zaista, ako Van der Terca neće prevoziti Karađorđa i ustanike, niti će se kao preduzetnik obavljati privredni ribolov ili bilo koju drugu privrednu delatnost... ukoliko je čamac kraći od 15m i ne može da razvije brzinu veću od 20km/h onda u Holandiji NIJE obavezan upis u upisnik (čitaj registracija).
Kada je to ipak obavezno: recimo da on želi da plovi van Holandije, ili želi da vije holandsku zastavu, ili želi da ugradi radio stanicu, ili želi da lupi taj čamac na kredit (ukoliko je sam čamac sredstvo obezbeđenja) ili lizing, ili želi da ga kasko osigura jer je čamac vredan, ili želi da ga osigura od štete prema trećem licu (ako to zahteva marina gde se privezuje radi odricanja svoje odgovornosti), ili ako želi da ga proda nekom van Holandije i da mu olakša postupak...
Suština je u sledećem: upisom u Upisnik se identifikuje čamac (dobije ime ili oznaku), i uloži se Svedočanstvo o sposobnosti za plovidbu... bla, bla... ali se u Upisnik upisuju i važna prava, od kojih na prvo mesto stavljam pravo svojine. SAMO NA OSNOVU UPISNIKA za neko plovilo mežete reći ko mu je vlasnik, i kod nas, i u postojbini dobrog starog Van der Terce, a i drugde.
I ONDA: u Holandiji je društvena praksa takva da ima čamaca više nego stanovnika, i onih koji vrede nešto (spram stepena materijalnog blagostanja) i onih koji ne vrede, i precizna i potpuna administracija prevazilazi racionalnu opravdanost, i onda kažu ljudi: ako smatrate da za vaše plovilo ne morate da se brinete ni u smislu prava svojine, neće to raditi niko za vas, kao što ne radi recimo ni za bicikle, ni kod nas (pa onda kad neko klepi bicikl policija i ne izlazi na teren nego samo „evidentira prijavljenu krađu“ jer se vrednost smatra malom...).
Zato tamo nije kažnjivo da plovite bez plovidbene dozvole (ukoliko plovite goreopisanom vrstom čamca). U realnosti, ne mali procenat čamaca JESTE upisan u Upisnik (registrovan) opet zbog gorenapisane motivacije. Obratite pažnju: ako nije kažnjivo za Van der Tercu da tera čamac bez plovidbene dozvole, onda nije kažnjivo ni za Van der Ljubu, koji teorijski može da sedne u isti čamac i da vozi, a da nije ni pitao van der Tercu... a ako ga zaustavi policija, čamac nije registrovan, ne može da mu se utvrdi vlasništvo, ni da li ga je on ukrao... Ja sam poprilično uveren da za razliku od Van der Terce, svaki Tercoje Tercić u Srbiji bi ipak dan danas ipak radije imao u ruci dokaz o vlasništvu, iako je broj krađa plovećih objekata realno mali.
Dodatno, nigde nisam naišao na podatak da izvesna količina kradenih motora iz Srbije završi švercovano u Holandiji, a za obrnut slučaj jesam, i taj podatak ne bi trebalo zanemariti.
U tom smislu redovne kontrole rečne policije i pregled isprava može da se smatra i preventivom (jer ja lično i očekujem da policija uhvati onoga ko plovi mojim čamcem a da mu ja nisam dao i plovidbenu...), samo je važno da se to zaista i radi, stalno i sistematski. I opet, i policajac koji vas zaustavi jednom ili dvaput prepoznaće vas i neće bez potrebe smarati ni sebe ni vas.
Toliko o Upisniku, i registraciji. Nisam stekao utisak da to toliko smeta ljudima koliko troškovi koji su u vezi sa tim, a opet troškovi registracije (takse i prihod kapetanije) su relativno mali. Većinom problem izaziva iznos koji se plaća na osnovu Zakona o porezu na upotrebu dobara, još ga zovu i porez na luksuz i to može da bude tema, a opet nije baš laka niti je lako prepisati šta stoji u nekom propisu u nekoj tamo Holandiji (i tamo se plaćaju porezi, takse... i recimo jedan deo toga uđe u cenu litre benzina koja je 1,7 evra po litri iako je osnovna cena kao i kod nas (reda 60-70 dinara) a ne pada mi na pamet da kažem kako ovi naši lopurde imaju niske namete na gorivo već sad...).
O tom porezu su ljudi pisali i u ovoj temi ali se preko tih postova lako preskoči... a suština je da je zbog slabe snage da se porez naplati, on promenjen u „superhik zakon“ kojim se otima od siromašnih da bi se nadoknadilli novci koju imućniji/moćniji izbegnu da plate, takve primere imate i među nama i to je posebna tema...
Evo i još jedan primer o prepisivanju propisa: bez obzira da li mu je čamac registrovan ili ne (ICP), imao dozvolu ili ne (ICC), u Holandiji van der Terca na njemu mora imati štampani primerak almanaha o vodenom saobraćaju, ima dve knjige, izdaje ih ANWB (Dutch touring club) jednu parnom godinom a drugu neparnom... i prva sadrži propise o unutrašnjoj plovidbi, a druga mape, radna vremena i režime rada plovnih puteva... svaka košta dvadesetak evra (tako je bio daleke 2013.) i nije dozvoljeno koristiti kopije, mora najnoviji original (iako moram i da kažem da mene niko nije zaustavljao i proveravao tamo).
Pogledajte
http://www.bookharbour.com/almanacs/anwb-wateralmanak-deel-1/ To je mehanizam kojim se npr u Holandiji obezbeđuje da Van der Terca ne može da kaže „pa ja nisam ni obučen za plovidbu, niti moram da imam dozvolu, i otkud ja da znam da moram noću na čamcu da imam neka svetla...“ Realno, njegovi troškovi samo zbog tih knjižica su veći od onih koje ima njegov daleki rođak Tercoje Tercić za svoj UMČ u Srbiji, i siguran sam da bi ovaj dobio nervni slom kada bi takav propis neko ovde doneo, a da ne napominjem ko bi se tu kome i koliko ugradio.
I sad slatkiš za kraj: zapravo, neko je i doneo sličan propis ugledajući se na ko zna koga, srećom ublažen, tj svaki čamac s kabinom mora imati štampanu kopiju „Uredbe o uslovima za plovidbu i pravilima plovidbe na unutrašnjim vodama“, ili makar sredstva koja omogućavaju da joj se pristupi u elektronskom obliku (na internetu) u razumnom vremenu.
Član 15.
http://www.mgsi.gov.rs/sites/default/files/Uredba%20o%20uslovima%20za%20plovidbu%20i%20pravilima%20plovidbe%20na%20unutra%C5%A1njim%20vodama.pdfPa da pripupitam: ko od vas nosi odgovarajući broj Službenog lista sa sobom kad ide na pecanje? Realno toliko je besmisleno da ni policajci nisu nikog zaj***vali zbog toga iako bi mogli.
Aj uzdravlje...