На ово што су написали Брокер и ЗоранТ, додао бих и да је све то регулисано низом закона и прописа који су мање или више усаглашени међусобно.
Све то прочитати - треба времена. Али ако неко одвоји време, да се то и разумети. Ево овде неколико извода из регулативе која се бави овом проблематиком:
ЗАКОН О ПЛОВИДБИ И ЛУКАМА НА УНУТРАШЊИМ ВОДАМА
("Сл. гласник РС", бр. 73/2010, 121/2012, 18/2015, 96/2015 - др. закон, 92/2016 и 104/2016 - др. закон)
Утврђивање способности чамца и пловећег тела за пловидбу и плутајућег објекта за плутање
Члан 123
Чамци и пловећа тела могу се користити у пловидби, односно плутајући објекти за плутање ако:
1) је утврђена њихова способност за пловидбу, односно плутање у погледу конструкције, пловних својстава, погонских и других уређаја и опреме, у складу са Техничким правилима за чамце, пловећа тела и плутајуће објекте;
Члан 124
Одредбе члана 123. овог закона не односе се на: спортске чамце без сопственог погона (веслачке чамце, кајаке, кануе, једрилице и слично) намењене такмичењу, чамце без сопственог погона који нису дужи од три метра, педолине, водене бицикле, даске и слична пловила, ако се њима не обавља привредна делатност.
Члан 125
Способност чамца и пловећег тела за пловидбу, односно плутајућег објекта за плутање утврђује се техничким надзором којим се утврђује да чамац, пловеће тело, односно плутајући објекат одговара захтевима Техничких правила за чамце, пловећа тела и плутајуће објекте.
Техничка правила из става 1. овог члана нарочито садрже:
2) техничке захтеве за градњу чамаца и плутајућих објеката;
3) техничке захтеве за баждарење, стабилитет, надвође, маневарску способност, способност одржавања на површини и плутање, труп, отворе на трупу, палуби и надграђу, продор воде, опрему на чамцу, мотор и простори за мотор, вентилацију, покретање ванбродског мотора, систем цевовода, електричне системе, кормиларски систем, противпожарну заштиту и спречавање загађивања;
…
Преглед може бити основни, редовни и ванредни.
Технички надзор и прегледе …, а чамаца и плутајућих објеката за спорт и разоноду и пловећих тела врши комисија коју образује министар на период од четири године.
…
После извршеног прегледа издаје се исправа о способности за пловидбу чамца и пловећег тела, односно исправа о способности за плутање плутајућег објекта.
…
За чамце и пловећа тела који су уписани у уписник, издаје се пловидбена дозвола са регистарским бројем за идентификацију са роком важења редовног прегледа.
За плутајући објекат који је уписан у уписник, издаје се плутајућа дозвола са регистарским бројем за идентификацију.
Министар прописује врсту и намену чамаца и плутајућих објеката, начин, поступак и садржину техничког надзора, као и начин, поступак, садржину и рокове вршења прегледа чамаца и пловећих тела, односно плутајућих објеката.
Министар утврђује Техничка правила за чамце, пловећа тела и плутајуће објекте.
ПРАВИЛНИК О УТВРЂИВАЊУ СПОСОБНОСТИ ЧАМАЦА И ПЛОВЕЋИХ ПОСТРОЈЕЊА ЗА ПЛОВИДБУ
("Сл. гласник РС", бр. 28/96)
ПРАВИЛНИК О УПИСНИКУ И ПЛОВИДБЕНОЈ ДОЗВОЛИ ЧАМАЦА И ПЛОВЕЋИХ ПОСТРОЈЕЊА
("Сл. гласник РС", бр. 111/2007, 29/2016 - др. правилник и 39/2016 - др. правилник)
Члан 8
Власник уз захтев за упис чамца, односно пловећег постројења подноси:
4) исправу о извршеном основном прегледу;
5) исправу о баждарењу за чамац, односно пловеће постројење;
ЗАКОН О ДРЖАВНОЈ ПРИПАДНОСТИ ПЛОВИЛА
(Сл. гласник РС бр. 10/13)
Основни текст на снази од 07/02/2013 , у примени од 07/02/2013
Уписници пловила у градњи
Члан 56.
(1) У уписнике пловила у градњи може се, на предлог власника брода, односно јахте, уписати брод, односно јахта која се гради у домаћем бродоградилишту.
(2) Одредбе става 1. овог члана сходно се примењују и на уписнике чамаца и плутајућих објеката у градњи.
Члан 158.
(1) Упис чамца, односно плутајућег објекта врши се на захтев власника чамца, односно плутајућег објекта.
(2) Захтев за упис чамца, односно плутајућег објекта у уписник, за упис промена или за брисање чамца, односно плутајућег објекта из уписника, власник подноси надлежној лучкој капетанији.
(3) Лучка капетанија доноси решење о упису чамца, односно плутајућег објекта у уписник чамаца и плутајућих објеката.
(4) Решење о упису из става 4. овог члана спроводи регистратор уписника у који се чамац, односно плутајући објекат уписује, а после спроведеног уписа у уписник регистратор у уписнику потписује да је спровео упис.
(5) Власник чамца, односно плутајућег објекта дужан је да пријави надлежној лучкој капетанији сваку промену података који се уносе у уписник у року од 30 дана од дана настанка промене.
(6) За уписе чамца или плутајућег објекта у уписник подносилац захтева плаћа републичку административну таксу.
Први упис чамца или плутајућег објекта
Члан 159.
(1) Власник уз захтев за први упис чамца, односно плутајућег објекта подноси:
…
4) исправу о извршеном основном прегледу;
5) исправу о баждарењу за чамац, односно плутајући објекат;
6) техничку документацију произвођача, ЕУ декларацију о усаглашености, ознаку, као и другу ЦЕ документацију потребну за стављање производа на тржиште која је прописана посебним прописом;
7) потврду о брисању чамца, односно плутајућег објекта из страног регистра (за чамац, односно плутајући објекат који су увезени из друге државе);
8) оверени препис полисе о закљученом обавезном осигурању, у складу са законом којим се уређује обавезно осигурање у саобраћају;
9) доказ о измиреним пореским обавезама које се односе на чамце, односно плутајуће објекте, у
складу са законом којим се уређују порези.
(2) Исправе из става 1. тачка 6) овог члана, подносе се само за чамце који су изграђени и стављају се на тржиште, односно уписују у уписник чамаца након ступања на снагу овог закона.
(3) Ако је поднет захтев за први упис чамца, односно плутајућег објекта, који се користе за сопствене потребе и који су грађени пре ступања на снагу овог закона, лучка капетанија ће пре вршења основног прегледа утврдити да ли чамац, односно плутајући објекат испуњава захтеве прописане одредбама техничких правила за чамце и плутајуће објекте којима се уређују поступци оцене усклађености пројекта и градње чамца и плутајућег објекта након изградње чамца или плутајућег објекта.
…
(5) Уз захтев за упис подносе се оригинали или оверене фотокопије докумената из става 1. овог члана.
(6) Исправе из става 1. тач. 1) и 2) овог члана којима се доказује право својине на чамцу, односно плутајућем објекту и погонском уређају, односно мотору, осим рачуна о куповини, морају бити оверене од стране органа надлежног за оверу потписа.
Члан 160.
(1) Власник чамца грађеног за сопствене потребе (самоградња) након ступања на снагу овог закона, не може тај чамац да ставља на тржиште у року од пет година од дана издавања сведочанства о градњи чамца или плутајућих објеката грађеног за сопствене потребе.
(2) Сведочанство о градњи чамца, односно плутајућег објекта грађеног за сопствене потребе издаје надлежна лучка капетанија, док за чамце и плутајуће објекте који су намењени за привредне сврхе сведочанство о градњи чамца, односно плутајућег објекта издаје Управа.
(3) Сведочанство о градњи чамца, односно плутајућег објекта грађеног за сопствене потребе издаје се под условом да власник поднесе надлежној лучкој капетанији техничку документацију којом се потврђује да је чамац, односно плутајући објекат изграђен у складу са техничким правилима за чамце и плутајуће објекте у делу који се односи на чамце и плутајуће објекте грађене за сопствене потребе, као и да је извршен надзор над градњом од стране надлежне лучке капетаније.
…
(5) Ако власник чамца грађеног за сопствене потребе из става 1. овог члана, ставља чамац на тржиште пре истека рока из става 1. овог члана, лучка капетанија, односно Управа извршиће ванредни преглед чамца у циљу утврђивања усклађености тог чамца са одредбама техничких правила којима се уређују поступци оцене усклађености пројекта и захтеви у односу на градњу чамца.
Ако сте читајући, стигли до овог дела, онда да кажем и следеће: све се своди да лучке капетаније имају важну улогу у поступку регистрације чамаца из самоградње. И ту долазимо до начина на који се наши закони схватају, тумаче и спроводе. Отуда у једној капетанији људи региструју чамце без већих проблема, док у другим не знају како да то ураде.
Закони су закони, спровођење је спровођење, ја бих овде изнео свој став.
Било би добро да свако ко одлучи да прави чамац добро прочита закон, да добро прочита шта пише у оним документима на које је ЗоранТ указао и да онда, поштујући пре свега захтеве безбедности, договори с мајстором који ће то радити шта мора да се уради и шта мора да се испоштује. Кад се тако чамац направи, наћи ће се начин да се упише у уписник.