Nautika opšta... > Nautički priručnik

Угљен моноксид

<< < (2/2)

LSI:
Зоране, хвала на овом разјашњењу.

Слика је била у делу текста у ком се говорило баш о алармима. Ја је нисам посебно загледао али сад кад је погледам, заиста, на њој се виде: некакав резервоар, можда горива, бакарни улаз и излаз из нечег што би могла бити пумпа за гориво и вероватно је ово што се види у првом плану, црно-сиво с цевима, тај грејач о ком ти пишеш.

Вероватно је та слика приказана као пример места где се најчешће јавља гас и где би требало поставити аларм.

Ево, сад у прилогу слике неколико детектора који се код нас могу наћи у продаји по ценама од 1.680 до 2.100 динара како би сви знали како ти уређаји изгледају.

zankiki:

--- Citat: zorter  15, 07, 2017, 05:34:37 pre podne ---Lazo, to na slici je WEBASTO grejač a ne alarm. Oni su najčešći izvor ugljen-monoksida (CO) na brodovima.

--- Kraj citata ---

Kako se te dešava? Progori nešto pa počne da izduvava u kabinu ili?

LSI:
Код сагоревања природних горива на бази угљоводоника, кад има довољно ваздуха, стварају се вода и угљен диоксид (CO2).
Ако ваздуха нема довољно, настаје угљен моноксид (CO).

Угљен-моноксид може бити формиран кад год пламен додирне површину која је хладнија од температуре паљења гасног дела тог пламена. Издувни гасови мотора са унутрашњим сагоревањем један су од највећих загађивача атмосфере овим гасом.

До тровања долази због неисправних шпорета на гас или дрва, грејалица и велике количине издувних гасова мотора с унутрашњим сагоревањем. Бојлери и фрижидери на гас такође могу бити извор овог гаса. Тровања се дешавају кад издувни гасови продру у кабину због неисправности издувних цеви и кроз вентилациони систем. У затвореним просторима брзо долази до повећања концентрације моноксида.

Угљен моноксид, с ваздухом који удишемо, доспева у крв где се везује за хемоглобин везом која је много јача од везе коју остварује ваздух. Због тога кисеоник не доспева до мозга и наступа тровање. Довољна је изложеност од 1-2 минута да наступи смрт.
Већ врло краткотрајно удисање може изазвати оштећења у мозгу.

Угљен моноксид, сем хемоглобина, напада и миоглобин у ћелијама мишића, због чега наступа слабост мишића и то се манифестује умором и сањивошћу због које жртве тровања готово да не могу саме себи да помогну чак и ако схвате шта се дешава.

Показало се да су на угљен моноксид најосетљивија новорођенчад, млади испод 15 година и старији од 75 година.

Угљен моноксид се ствара и при печењу роштиља - зато то треба радити увек на добро проветреним местима.

Превенција се састоји у томе да се простори у којима раде мотори с унутрашњим сагоревањем, шпорети и фрижидери и грејалице на гас добро проветравају. Зато кабине и кокпите на пловилима треба отварати што чешће и проветравати.

Треба водити рачуна да сва места на којима се спајају цеви и црева буду добро стегнута, а заптивачи исправни, да не долази до цурења издувних гасова у затворени простор у унутрашњости пловила.


Navigacija

[0] Indeks poruka

[*] Prethodna strana

Idi na punu verziju