Текст који следи, по ономе чиме се бави, пре би требало да се нађе у теми о безбедности али сам одлучио да га дам овде, у наставку ове мале серије текстова из страних часописа.
Како сам имао проблема да нађем одговарајуће изразе на српском, у заградама сам дао како се то пише на енглеском, а на крају текста можете видети слике које "говоре више од хиљаду речи".
Ако ипак нешто не буде јасно, јавите се па ћемо разјаснити...
Тест се првенствено бави питањем безбедности на једрилицама али мислим да, овако како сам га обрадио, сасвим одговара и свим осталима који планирају пловидбу.
На чамцу је безбедност на првом месту
• Isobel Smith
• 27.11.2014
Море, поред све своје лепоте, може се учинити претећим кад ствари крену по злу. Наводимо комплет који би требало да понесете и безбедносне мере које треба преузети како би обезбедили крстарење без брига.
Кад купујете нову јахту, изненадићете се колико мало опреме за безбедност на пловилу је део стандардне опреме – понекад само сигурносни конопци по ободима палубе, пар апарата за гашење пожара, каљужна пумпа и можда неколико дрвених чепова.
Градитељи чамаца не знају ваше намере а у мору разнолике опреме која се нуди, једноставно тај избор препуштају вама, заједно с трошковима.
Чак и кад купите полован чамац, открићете да нешто од безбедносне опреме недостаје, јер је пренето на палубу новог брода продавца, који вама препушта да се снађете и купите себи то што недостаје.
Где пловите и како пловите утицаће на ниво и количину потребне опреме.
Ако сте заинтересовани да се придружите некој клупској једриличарској трци, открићете да постоји листа захтеване безбедносне опреме пре него што вам дозволе да им се придружите.
За крстарење мораћете да размислите о томе где намеравате, о добу године и колико људи ћете имати на палуби.
Можемо дефинисати четири категорије пловидбе с различитим пакетима безбедносне опреме за сваки ниво:
1. Дневна пловидба, без ноћних прелазака.
2. Обалски преласци, који могу укључити и пловидбу по мраку до следеће луке.
3. Отворено море – можда путовање преко Канала или недељно крстарење.
4. Путовање океаном, кад на мору можете бити данима, без пристајања уз обалу и у лукама.
Ваша опрема треба да одговара процени шта морате имати за безбедност или помоћ, а већи чамци и посада захтеваће већу спецификацију комплета.
Безбедносни менаџмент састоји се од ваших припрема и детаљног планирања за хитне ситуације које се могу десити на палуби ваше јахте.
Незгоде се могу појавити у различитим облицима, од оних ситуација опасних по живот кад човек падне у море (MOБ – ManOverBoard), до непријатности услед квара кормила, која може ескалирати у много већи проблем за кратко време.
Ако ће већина ваше пловидбе бити на око 16 км (10 миља) од обале, помоћ вам може бити лако доступна од стране Обалске страже и других пловила у близини.
Приоритет код вашег планирања опасних ситуација требало би да буде МОБ, продор воде и пожар. И ма где пловили, сви на палуби морали би носити сигурносне прслуке.
Сигурносни прслуци
Да поједноставимо ствар – не крећите на море без њих.
Постоје две величине прслука на надувавање: 150N (150 Њутна ) и 275 N (275 Њутна). 275N је много већи кад се надува, зато не очекујте да ћете с њим моћи да урадите много тога. Чак и док је сложен још увек је доста већи од 150N
Сигурносни прслуци се продају по разним ценама, зато треба пажљиво изабрати на основу спецификација, да бисте добили оно што заиста желите.
Најновије откриће у области безбедности били су прикључци за „спрејхуд“ тенде - сложиве тенде с ветробраном (види слике Sprayhood 1,2,3 за објашњење појма).
Оне заустављају ветром ношени водени спреј да не доспе у ваша плућа кад се нађете на свега неколико центиметара од морске површине.
Мој савет је да одмах узмете комплет прслук са спрејхуд тендом и пиштаљком, пре него да покушате да накнадно купите додатне делове.
Бићете на мору ноћу у неком тренутку, зато обавезно понесите светиљку и поставите рефлектујуће траке.
Уз то потражите и удобне укрштене траке, којима ћете спречити да вам се надувани прслук за спасавање смакне преко главе кад се нађете у води.
Човек у води
Озбиљна опасност која се може десити на било ком чамцу је да дође до инцидента кад се човек нађе у води.
Изненађујуће је тешко увући неког чак и на сасвим мали чамац, а једна од највећих опасности је изгубити га из вида и никад га више не пронаћи.
Требало би да уложите у добар систем за повраћај МОБа, и ви и ваша посада требало би да знате како се користи.
На тржишту постоји неколико система за означавање и чак и за подизање жртве на палубу, као што је јонбова-систем (јonbuoy – види слику), али нема ничег лошег ни у најједноставнијем поступку – помоћу потковичасте плутаче (horseshoe lifebuoy – види слику) и прстенасте денбове (danbuoy – види слику) с барјаком и пиштаљком.
За денбову је битно да јасно означи место где се налази жртва, јер се застава вије на 2 м изнад површине и много је уочљивија од главе особе у води.
Пиштаљка и трака која се вијори на ветру допуниће ваш комплет.
Шта ако вода почне да продире у мој чамац?
Шта бисте урадили ако се на чамцу појави рупа или се појави пукотина? На чамцу ћете имати бар једну ручну каљужну пумпу са ситом на крају, које треба да спречи повлачење отпадног материјала, али шта ако то не буде довољно?
Најразноврсније кутије трајно су причвршћене у каљузи, које је готово немогуће очистити кад се нађу под водом.
Најпростији сигуран начин, често цитиран, је уплашени човек с кофом – без покретних делова или електрике која може да закаже и врло је јефтино.
Имајте их неколико на палуби, али набавите оне с јаком дршком, јер треба да их празните преко ограде чамца, а оне јефтине често се откаче и одлете.
Пожар на палуби вашег брода
Пожар је још један велики ризик за који се можете боље припремити уз мало промишљања.
Обратите пажњу на могућа опасна места на вашој јахти: кухиња, моторски простор и електрични панел.
Ако имате гасни шпорет онда би требало да имате детектор гаса у каљужи и/или испод уређаја. Како је тежи од ваздуха, гас ће се спустити у каљужу и помешати се с ваздухом у експлозивну смешу.
Апарате за гашење с пеном, прахом или CO2 најбоље је поставити негде у близини кухиње и моторског простора, јер је вероватно да на тим местима има уља, горива и електричних инсталација, тако да апарати за гашење не би требало да буду у њима.
Треба размислити да ли улазити у моторски простор ако дође до пожара, јер отварање тог одељења омогућиће додатни доток кисеоника унутра.
Постоје сјајни апарати за гашење који се монтирају унутар моторског простора који се активирају на повишеној температури или уређаји који се активирају повлачењем сајле.
Јефтинији начин је да се пробуши рупа у простору за мотор с металним поклопцем кроз који се може интервенисати обичним апаратом за гашење.
За мање пожаре, као кад се запали маст од сланине коју припремате, све што је потребно је добро постављено ћебе за гашење којим можете угушити пламен уз најмањи неред.
Комуникација и ракете
У случају било каквог инцидента, најпотребније је о томе известити неког. У обалским водама VHF станица је све што вам треба за комуникацију с Обалском стражом и другим јахтама и бродовима.
GMDSS комплети сад постају стандард и корисни су због тога што раде притиском једног дугмета у случају опасности, одашиљајући поруку која садржи име вашег пловила и MMSI број. Ако сте се пријавили Обалској стражи, знаће како изгледате и шта имате од опреме на палуби, што ће им увелико користити у пружању помоћи.
Као и VHF, једноставни радио ће вам обезбедити информацију о временској прогнози, тако да можете одлучити кад је најбоље да се вратите у луку и тако завршите дан.
Ако баш имате лош дан и вода вам онеспособи електрику, биће вам потребне ракете да привучете нечију пажњу. Њих је најбоље држати у за то намењеној кутији која не тоне, при руци на палуби.
Димне ракете су стварно много корисније него што мислите, јер су, што је очито, добро видљиве током дана, а ноћу помаже да одредите правац ветра спасилачким чамцима и хеликоптерима држећи упаљену бакљу у руци или сигнална ракета.
На крају, једна ствар која се обично заборавља кад се говори о деловима основне безбедносне опреме јесте сидро. Добар контакт са дном услов је за миран сан, али и веома је важно у критичним ситуацијама спречити да јахту струје доведу у опасност.
Испловљавање
За дужа путовања крај обале постоји шанса да вас може ухватити лоше време при повратку, зато постаје приоритет да обезбедите да су сви чланови посаде сигурно везани за пловило.
Добро учвршћене сајле треба да су на боковима ваше јахте, тако да можете да напустите кокпит и одете до прамца и да све време будете везани за њих.
И у кокпиту треба да постоје места за привезивање, за која се можете прикачити пре него прођете кроз врата – најрањивији сте кад се нађете на степеницама којима излазите на палубу.
Код дужих ноћних пловидби на отвореном мору било би паметно понети нешто више падобранских ракета, јер ћете вероватно бити ван видокруга с обале.
Падобранске ракете могу се видети с растојања од 48 км (30 миља) и више, и најбоље је испалити их у пару како бисте нагласили опасност у којој се налазите неком сањивом дежурном проматрачу. Већина стандардних паковања је за само два покушаја.
Кад прелазите пловне бродске путеве, треба да сте сигурни да вас виде, а за то је најбоље да имате позитиван радарски сигнал на екрану командног моста пролазећег саобраћаја.
Стандарни октаедарски алуминијумски рефлектор веома је добар да скрене пажњу на вас али често није истакнут како треба.
Ако планирате редовне пловидбе на отвореном мору, онда је боље да рефлектор поставите на јарбол за стално, а за још више мира, поставите „ВидиМе“ (SeeMe) активни појачивач, који претвара и одашиље ваш сигнал тако да се на радару чини да сте много већи.
Још нешто треба додати вашем комплету а то је тестера за метал с доста резервних сечива или маказе за лим. Ako вам нешто од опреме испадне, боље је да се тога решите пре него што вам то пробуши или оштети корито и изазове још више проблема.
Напуштање брода
Ако сте далеко од обале, требало би да имате у виду сплав за спасавање као део ваше опреме.
Треба да знате колико далеко од обале ћете бити и колико чланова посаде ће бити на палуби да би одлучили какав сплав треба да буде.
Као и с прслуцима за спасавање, стварно треба прво проверити спецификације, јер је понуда веома велика, разних величина (за четири, шест, осам људи и тд.) а и опрема је веома различита.
Требало би да имате увек при руци врећу за понети ако хитно треба да се укрцате на сплав – ово можете додати ако је избор сплава ограничен буџетом.
Врећу за понети можете сами спремити тако што ћете купити непромочиву врећу и напунити је разним стварима као што су резервни VHF, ручни GPS, прибор за прву помоћ, екстра ракете и други делови безбедносне опреме.
Originally published in Your Yacht 2006