Uh Djero, al pogodi pravo u centar sa onim Cummins-ima. Ti motori se prave preko 25 godina, ribari se kunu u njih, pouzdani, laki za servisiranje, nema mesta u svetu gde ne mozes da nadjes delove i servisera za njih (cak i kod nas). Steta samo sto nisu u cenovnom rangu naseg rekreativnog trzista. Inace prave ih potpuno mehanicke u opsegu snage od 180-220 konja bez turbine, to su bas ti sto ih ribari obozvaju, zatim od 220 do 370 konja sa turbinom, s tim da ovi od 370 malo pljuckaju gorivo na manjem gasu, jer su optimizovani za te udarne snage. A zbog popularnosti, danas ih prave i sa elektronskim ubrizgavanjem i snage idu i do 480 konja i zdovoljavaju i ekoloske standarde. Mahom ribari i ostali koji morau sami na moru da servisiraju jos uvek biraju mehanicke jer nemaju znanja i alata da rese problem elektronike samostalno, ali i to ce se vremenom sigurno promeniti.
Inace, kad postoji elektronsko ubrizgavanje, moze uz samo malo reprogramiranja elektronike da se postignu odlicni rezultati, bez bilo kakve mehanicke izmene. Evo na primer smanjenje buke i vibracija pomocu takozvanog pilot ubrizgavanja. Mala kolicina goriva se ubrizga u cilindar pre nego sto klip dostigne krajnju tacku. To menja "oblik" pritiska u cilindru (ublazava ga) i poboljsava kontinualno sagorevanje pri manjim i srednjim obrtajima. Na visokim obrtajima to se onda vise ne radi jer dominiraju drugi efekti buke i vibracija, a i ne bi se mogle zadovoljiti ekoloske norme.
Evo objasnjenja pilot ubrizgvanja sa lepo nacrtanim krivama, levo sa pilot ubrizgavanjem, desno sa standardnim ubrizgavanjem:
Evo kako to zvuci primenjeno na motoru Cummins QSB6.7 koji je naslednik ovih 5.9 koje je Djera nasao. Obratite paznju koliko se utisa zvuk, a samo se promenio nacin ubrizgavnja, nista drugo:
Na kraju, na visokim obrtajima kod ovih motora svakako dominira zvizdanje turbine, tako da ovo ne bi nesto doprinelo stisavanju, a i na tim snagama eksplozije su intenzivne i sagorevanje je vec jako dobro. Evo primera dva QSB5.9 motora, dakle kao ovi sto Djera nasao, ali sa elektronskim ubrizgavanjem, gde se vidi koji zvuci dominiraju na visokim okretajima:
Eh da, inace na ovom poslednjem snimku je verovatno potrosena kolicina goriva koju ja ne potrosim na mesecnom nivou
, e sad da li sto ne plovim dovoljno ili sto ne zurim, dobro je pitanje.
Inace ne znam da li znate da je bila i serija Cummins-a 3.9bt, sto je isti ovaj 5.9, ali sa 4 cilindra, jako popularan medju nauticarima u inostranstvu. On je bez turbine oko 80 konja, a sa turbinom je 120-150 konja. A pravio se u ogranicenoj seriji i sa 250 konja, ali mislim da proizvodjac na te od 250 konja nije davao garanciju ili je bila jako ogranicena. Danas ih je nasledio QSB4.5 sa 4 cilindra. Zanimljivi "motorcici".