У једној теми недавно сам писао о проблему који ми се догодио. Иако се показало да се радило о зачепљеним карбураторима, у први мах, чинило се као да је дошло до проклизавања елисе.
Тада сам први пут чуо за тако нешто, али изгледа да се то и другима дешава. Ево један текст који сам о томе пронашао на интернету.
Проклизавање елисе
Аутор: Grid Michal, 27.06.2016.
Слободни превод: Лазар Станојевић
Пре неки дан, испловио сам на пецање својим рибарским чамцем с јамахиним мотором. Изненада, изгубио сам потисак, иако се мотор обртао. Срећом, довукли су ме до луке где је механичар констатовао да ми је пропелер „проклизнуо“. Како се то догодило? Могу ли то спречити? И шта да радим ако ми се деси опет?
Пропелер је причвршћен на осовину преко одговарајућег металног дела (код нас се то обично назива: „спејсер“ – одстојник) и гуменог прстена, који има функцију амортизера. После извесног времена, гума се може изобличити и смакнути кад треба да пренесе снагу.
Понекад се смакне због поновљених удараца пропелера о чврсте објекте. И много пута зато што термостат остане отворен, пропуштајући само хладну воду преко гуме којој је потребна топла/врела вода да би радила свој посао.
Приликом намештања новог улошка, упутство ће вам рећи да инсталирате пропелер и да оставите да машина ради на леру 15-20 минута како би дошло до стабилизације гуме – „да легне“.
Шта урадити ако се то опет деси? Ако је хитно, можете се вратити пловећи уназад, јер је гума смакнута на једну страну и ако имате среће, можда ћете успети да привремено, прихвати кад убаците у рикверц.
Водите рачуна о безбедности јер се код вожње крмом често деси да вода почне да продире у чамац преко крмене даске. И пратите температуру мотора: ако мотор не буде довољно загрејан, опет ћете имати проблем.