Неко је питао отприлике: Чему толики отпор овој изградњи?
Мислим да има више разлога.
Прво, избор локације.
Можда неки од вас знају, на левој обали Дунава, планирано је ново насеље према Овчи, један, по мом мишљењу предиван пројекат који је укључивао култивисање обале, изградњу марина, канала, мостова, стамбено-пословног простора. Видео сам и њихову студију - личило ми је на оне бајковите призоре из Америке.
Сад, по завршетку моста Михајло Пупин, кад су се створили услови да се том простору приђе из три правца, од Панчевачког моста, из Београда и из правца Панчева, и са зрењанинске и земунске стране, тај део био би новим саобраћајницама лако доступан и мислим да би свако пожелео да има могућности да купи за себе нешто у том новом центру Београда.
Уместо тога, неко је одлучио да срце града претвори у стамбено пословну зону и уместо да град Београд, рашчисти ругло које је ту стајало годинама и од тог дела направи зелену површину и шеталиште, доступно свим грађанима и гостима Београда, сада ћемо, можда, добити једну урбанизовану "елтину" зону у коју ће људи тешко стизати без радикалних захвата у делу саобраћајница. Постојећа мрежа прилазних путева тешко може да прихвати саобраћај потребан за дневно опслуживање потреба таквог једног центра. О водоснабдевању и канализацији не бих детаљисао.
Друго, естетско решење које је усвојено.
То је вероватно део око којег би се људи најтеже сложили, јер задире у питање укуса. Можда су неком лепа та стаклена здања. Можда има оних који више воле орнаментику присутну на старим фасадама.
Треће, сврсхисходност неких решења.
Шта ће нама у Београду значити тај торањ који је фигурирао на макети (видим на овим скицама које су објављене, нема га; ваљда је то за неку другу фазу)? Једна стаклена кула чије подизање ће због врсте и квалитета подлоге бити многоструко скупље од неког друго решења.
Кад је прављен мост на Ади, показало се да је висина пилона нешто о чему сада пилоти морају да воде рачуна при слетању на аеродром Никола Тесла. Овај нови торањ само ће бити препрека више. Истина, мало померен с коридора слетања али у близини.
Четврто, најављена брзина и висина инвестиције.
Кад је председник владе први пут изнео ту информацију у јавност, саопштио је да ће у наредних неколико година (намерно не наводим до које године је рекао, јер он године стално помера, ма о чему да говори и ма шта да обећава) на тој локацији бити изграђен велелепни пословно-стамбени центар вредан преко три милијарде евра и да ће то финансирати његов пријатељ из УАЕ.
Шта смо добили после много месеци одлагања?
Добили смо да инвеститор, компанија регистрована непосредно по објављивању планова о изграњи, с веома малим оснивачким улогом, улази у радове у фазама и планираним роком завршетка кроз 30 година. Коначно је објављено и да ће инвеститор, страни, уложити у ову фазу око 300 милиона евра, а онда сазнајемо и да ће се наша држава (или можда само град Београд, извињавам се, промакло ми је) задужити код истог инвеститора за још 306 милиона евра кредитом кој ће враћати уз одговарајућу камату.
Кад се узме у обзир број квадратних метара стамбеног и пословног простора који су до сада подизали разни инвеститори на годишњем нивоу, и то упоредите с површином коју ће нови инвеститор подићи за наредних 30 година, излази да је то свега неколико процената у односу на оно што су до сада у Београду радили инвеститори.
Пето, предложена динамика продаје.
Парцијална плаћања која прате динамику радова мени је чак и прихватљива али на жалост нисам видео текст било ког купопродајног уговора да бих могао да видим какво је обезбеђење купца. Видео сам да купац уколико одустане од намере куповине у року после десет дана губи капару од 10.000 евра али не знам чиме то инвеститор гарантује да ће завршити започете радове и како ће купац бити обештећен у случају кашњења радова или незавршетка истих.
По овоме што је објављено, купци станова су суинвеститори, а не купци. Сходно томе, закључујем да ће учествовати и у ризику али не и у добити, ако тај пројекат икад буде реализован.
И... ма да ли да ређам даље? Мислим да би се ту могло наћи што шта још, али од мене - доста и оволико. Ваљда има и стручнијих и боље упућених од мене.
На крају, слажем се с Дулетовим мишљењем да је добро све што се ради. Међутим, нешто може да буде добро али можда може и много боље.
Ја искрено желим онима који се одлуче да уђу у ову авантуру (извините на изразу, али мени то тако изгледа) да на крају буду задовољни својом одлуком и да уживају у остварењу својих снова на једној прелепој локацији.
И даље мислим да је та зона требало да буде наш Хајд или Сити парк, као у Лондону или Њујорку, зелена зона, отворена свима, плућа града, место најразличитијих збивања, које би граду дало нову душу.