Autor Tema: neki mali saveti i osnove za novajlije...  (Pročitano 24821 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže captjerry

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 967
  • Pol: Muškarac
    • BARBA - Almaks Marine Security Systems
  • Marina: Klub Ladjari, Sava 17 plkm
neki mali saveti i osnove za novajlije...
« poslato: 17, 01, 2009, 18:32:29 posle podne »
Tipovi vezivanja plovnih objekata

Splavovi

U zavisnosti od konfiguracije obale i inteziteta rečnog toka kao i rečnih nanosa birate tip veza. Kod reka, posebno na zavojima, postoje dva tipa neuredjenih obala, konkavna i konveksna. Razlikuju se po tome sto konkavna izgleda kao odsečena, gde pri srednjem vodostaju, postoji odredjena dubina uz samu obalu, dok je druga, konveksna,  “blaga”, tj. linearno ide u visinu formirajući mali pad. Treći tip su uredjene obale, betonirani nasipi iz jednog ili više nivoa, kaskada.



Kod konveksnih obala stvar je jednostavna, postoji samo jedan tip vezivanja splava, dva veza na obali i dva na sidru tako da splav izgleda kao razapet. Vrlo je bitno da postoji i nizvodno sidro kako splav ne bi krenuo uzvodno prilikom košave. Kod ovakvih obala, most na splavu služi isključivo za vezu sa obalom, obično je dugačak, pravljen iz segmenata na burćima ili pontonima. Kako vodostaj raste tako svaki segment za sebe počinje da pluta.

Konkavna obala kao i urejdena obala pružaju više mogućnosti vlasniku splava. Koji tip veza upotrebiti zavisi opet od karakteristika date lokacije, potreba i angažovanosti vlasnika kao i od materijalnih mogućmosti.

Prvi tip predstavlja vez kao što smo opisali u slučaju konveksne obale. To je i najčešće zastupljen vez kod nas. Učestalost održavanja ovakvog veza je osrednji, što znači da pri manjim promenama vodostaja nije potrebno dotezati ili popuštati alate, dok je pri naglim promenama neophodno. U suprotnom dolazi do pucanja sajli, kanapa, bitvi, što je takodje čest slučaj kod nas. Sve u svemu ovaj tip vezivanja se pokazao kao solidan, zbog svoje jednostavnosti i niske cene. Za vez na obali se često koristi obližnje drvo mada je bitva za nijansu skuplje ali mnogo bolje rešenje koje je takodje trajno. Veoma je bitno da se za druga dva veza izaberu odgovarajuća i jaka sidra.



Drugi tip je zamena sidara šorpanjima. Mnogo bolje rešenje, gde to uslovi omogućavaju, posebno u zonama gde voda i vetrovi nanose granje i stabla jer se tako izbegava mršenje grana i ostalog otpada za vezove sidara. Takodje se oslobadjate brige da li sidro ore i da li će izdržati nalete stabala, visoku vodu... Ova tip je moguće primeniti samo tamo gde je obala čvrsta odnosno uredjena i na neuredjenioj kamenitoj ili izuzetno tvrdoj obali. Za neuredjene zemljane obale, gde je podloga zadovoljavajuće tvrda, na krajevima šorpanja se postavljaju široki nastavci, ploče kako bi se povećaola površina kontakta sa obalom i sprečilo ukopavanje. U slučajevima kada se unapred planira postavljanje splava na odredjenu lokaciju, može se iskoristiti most kao jedan šorpanj ili kao treći (distancer) ukoliko je most na sredini. Most mora biti samonoseći i izuzetno čvrsto gradjen. Cena ovako izgradjenog tipa vezivanja je ista ili za nijansu viša u odnosu na prethodni. Interval održavanja veza je takodje srednji. Postoji mogućnost izrade klizećeg mosta na šinama.
Sorpanji


Klizeci most


Treći tip, slabo zastupljen kod naših splavara je sistem šorpanja na zglobovima. Uslovi su da postoji odredjena dubina i pri niskom vodostaju kako splav ne bi ostao na suvom jer ga je skoro nemoguće povući ka vodi, čak se dešava da kako vodostaj opada, splav prilazi obali. Prednost ovakvog veza je sto nikakvo održavanje veza nije potrebno, splav se sam podešava prema promeni vodostaja. Cena izrade ovakvog sistema šorpanja je nešto viša jer se za izradu koriste dosta čvršći materijali u odnosu na obične šorpanje posebno kod izrade zglobova kako bi izdržali veliku vodu i nalete košave. Ne preporučuje se upotreba na mestima gde su konstanti veliki nanosi kabastog rečnog otpada (stabla i granje) kao i na spoljnim obalama zavoja rečnog toka jer se matica reke prenosi na tu ivicu krivine.
Sorpanji na zglobovima


Četvrti tip veza je postavljanje splava sa šipovima. Najskuplji od svih i vrlo slabo primenjen kod nas, dok u svetu on predstavlja osnovni tip veza splava, marina i bilo kog stacionarnog plovnog objekta. Princip postavljana je da se šipovi mehanički pobodu u dno reke sa četiri strane, odmah uz sam splav. Na splavu se naprave klizači u obliku obruča koji se montiraju oko šipa a drugim krajem su čvrsto vezani za splav tako da on prilikom promene vodostaja klizi po šipovima. Sa takvim sistemom održavanje je ravno nuli. Kod nas je svega par splavova  opremljeno šipovima uključujući i bazu rečne policije Beograd.
Sipovi
« Poslednja izmena: 25, 01, 2009, 12:19:20 posle podne captjerry »
..."make way for the positive day"...

065/514 33 58
062/200 763
http://gpsplus.rs/pracenje-plovila/

Van mreže captjerry

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 967
  • Pol: Muškarac
    • BARBA - Almaks Marine Security Systems
  • Marina: Klub Ladjari, Sava 17 plkm
???: neki mali saveti i osnove za novajlije...
« Odgovor #1 poslato: 17, 01, 2009, 18:38:57 posle podne »
PRIBOR ZA VEZIVANJE ODNODSNO ALATI


U alate spadaju svi elementi veza, sajle, kanapi, lanci , šorpanji...

Sajle su najčešći ali najlošiji izbor za vez. Većina sajli kroz sredinu ima provučen kanap koji, pod uticajem vlage, vremenom truli tako da i sama sajla počinje da truli iznutra i dok  vi primetite loše stanje sajle, tada već može da bude kasno. Sajla na sidru pod vodom truli nešto sporije, usled nedostatka kiseonika, ali se takodje vremenom isteže ne vraćajući se u svoj prvobitan oblik čime postaje sve kruća i sklona pucanju pod dejstvom neke veće sile na plovni objekat. Rad sa sajlom je težak i zahteva nošenje rukavica tako da mi uvek preporučujemo upotrebu odgovarajućeg konopa umesto sajli za vez na obali za sve plovne objekte gde je to moguće.
Sajla




Konop mora biti pravilne strukture tj. radjen po sistemu košuljica u košuljici i odgovarajuće debljine za dati plovni objekat. Tako uradjen konop ostaje u upotrebi čak i ukoliko dodje do oštećenja jedne, dve ili više košuljica jer ostaje još  košuljica čime se ne menja struktura konopa. Takvi konopi se prave u debljinama od 4 do 24mm. Najbolji konopi za vez su konopi prilikom čije se izrade zagrevaju i sjedinjuju vlakna, što konopu daje dodatnu čvrstinu. Takvi konopi su atestirani na 4, 8, 16, 24, 32, 45 i više tona opterećenja, zavisno od debljine i koriste se u alpinizmu, speleologiji, potrebama održavanja visokih zgrada i svim drugim oblastima gde se od konopa očekuje izdržljivost. Cena takvog konopa je dosta veća od običnog i zato se retko sreću na našim rekama.
Postoji samo jedan proizvodjač opisanih vrsta konopa kod nas i za sve informacije posetite stranicu OPREMA koju preporučujemo.


SIDRENI VEZ, uzvodni i nizvodni, je veoma bitan i od njega vam zavisi položaj splava tokom velikih voda ili košave tako da se i tu takodje ne preporučuje upotreba sajli, bez obzira kakvo sidro koristite. Najoptimalniji sidreni vez je kombinacija lanca i konopa optimalnih dimenzija. Vek pocinkovanog lanca pod vodom je dosta veliki dok bi konop trebalo menjati svakih 3 do 5 godina. Zato se na kraj sidra montira lanac dužine 5 do 15 metara zavisno od dubine sidrenja i na njega se veže konop do bitve splava. Prednost ovakvog načina vezivanja je što su sva oštećenja na konopu vidljiva spolja i što možete u svakom momentu izvršiti inspekciju alata. Zamena konopa se vrši tako što se po mirnom danu privremeno postavi dodatni vez sa bitve na komšijsko sidro (uz ododbrenje komšije) ili na obalu, odveže se sidreni konop i čamcem se polako dodje do mesta tačno iznad sidra, kada su konop i lanac pod uglom od 90 stepeni u odnosu na površinu vode. Tada se montira novi konop pa tek onda odveže stari kako u slučaju talasa ili nepažnje ne bi ostali sa lancem u vodi.
Ostećeni konop


SIDRO mora da ima odredjeni oblik i osobine kako bi pravilno vršilo svoju funciju. Razno kamanje, blokovi, kamionski akumulatori, masivni komadi metala ne dolaze u obzir. Što veće bure napunjeno betonom pa čak ni tri spojena bureta neće zadržati ni splav od 20 kvadrata već će vremenom skliznuti po rečnom mulju. Sidro mora da ima sposobnost samoukopavanja, tj. da se sve dublje uvlači u rečno dno kako se konop zateže. Samo takvo sidro je pravilno sidro. Postoji više vrsta sidara sa pomenutom osobinom koja se mogu koristiti za sidrenje splavova. Osim sposobnosti ukopavanja takvo sidro mora imati odredjenu težinu, veću od sidara koja se korite na plovilima, zbog veće površine splava koja je izložena vetru i rečnoj struji.

Sidro tipa MAČKA je dobro poznato kod naših nautičara. Za splavove se obično koriste težine preko 100 kg a kako znamo da im je cena oko 2 do 3 evra po kg, vidimo zašto nije zastupljeno koliko bi trebalo da bude. Sidro odlično prijanja za podlogu i dobro se ukopava.
Mačka1

Mačka 2


Sidro tipa DANFORT se kod nas skoro uopšte ne koristi mada je to sidro pokazalo više nego zadovoljavajuće rezultate i jedno je od najboljih za muljevite i peščane podloge jer se lako ukopava i sa porastom sile zbog svoje geometrije ulazi sve dublje i dublje u podlogu. Njegovu silu tada pojačava sloj dna iznad njega - to je osnova njihove delotvornosti. Za razliku od mačke, potrebna težina je za nijansu manja, od 70 do 150kg dok je cena izrade 2,5 evra po kilogramu i mi ga preporučujemo za sidrenje splavova.




Betonsko T sidro je još u eksperimenatlnoj fazi mada se očekuju dobri rezultati kada se testiranje završi. Za sada postoji samo jedan proizvodjač takvih sidara kod nas. Cena je još uvek nepoznata.

Betonsko BURE sidro je najrasprostranjenije sidro kod domaćih splavara prvenstveno zbog svoje povoljne cene. Cena mu se kreće od 50 do 80 evra i teži 150 do 250 kg. Postoji mnogo proizvodjača ovakvih sidara mada većina pravi veliku grešku prilikom izrade smatrajući da je beton taj koji treba da drži sidro na mestu, pa stavljaju razne šipke i armature čisto jer su to videli da postoji. Suština ovog sidra su baš te šipke tj. cevi koje moraju biti tako postavljene i imati oblik kao mačka sidro a beton je tu da samo da omogući sidru dovoljnu težinu kako bi se ono ukopalo i ostalo ukopano i koristi se isključivo zbog lake izrade i dosta niže cene u odnosu na metal. Takvo sidro ne stoji pod 90 stepeni u odnosu na površinu dna, kako većina ljudi misli, već pod uglom konopa koji ide ka splavu i svojim kracima se ukopava u dno. Ukoliko je moguće, izbegavati ovakvo sidro ili ga bar propisno napraviti.

Princip sidrenja splava je skoro isti kao kod čamaca i velikih brodova.



Da bi splav izdržao što jaču silu rečnog toka, talasa, vetra, rečnog nanosa, treba obezbediti:
- sidro povoljnog oblika (konstrukcije) za konkretan tip dna.
- što veće (i teže) sidro
- što duži (i teži) sidrenjak (lanac ima prednost upravo zbog težine jer drži sidro  pod povoljnim uglom!)

 osnovni zahtev je da sidreni konop bude pod uglom do 35 stepeni u odnosu na površinu dna. Sva sidra su tako projektovana da se pri tom uglu ukopavaju u tlo. Dužina sidrenog lanca i konopa se odredjuje prema tom uglu, tj. treba da bude bar 4 dubina na mestu sidrenja.
« Poslednja izmena: 25, 01, 2009, 12:59:56 posle podne captjerry »
..."make way for the positive day"...

065/514 33 58
062/200 763
http://gpsplus.rs/pracenje-plovila/

Van mreže captjerry

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 967
  • Pol: Muškarac
    • BARBA - Almaks Marine Security Systems
  • Marina: Klub Ladjari, Sava 17 plkm
???: neki mali saveti i osnove za novajlije...
« Odgovor #2 poslato: 17, 01, 2009, 18:40:12 posle podne »
Tehnika sidrenja:

•   Na postavljeni splav vezujemo kraj konopa, ostavljajući dovoljno za slučaj porasta vodostaja, dok nam se na čamcu (pramcu ili platformi sa koje bacamo) nalazi sidro sa montiranim lancem i konopom. Čamcem krenemo u pravcu dijagonale splava i kada dodjemo do tačke da nam se zategne konop ili željene lokacije, zadržimo čamac na tom mestu dok ne proverimo da li je sidrenjak slobodan, tj. da se konop nije obmotao oko nečije noge, bitve čamca ili neke druge stvari na čamcu.
•   TEK TADA bacamo sidro!!!
•   Kad je sidro dotaklo dno - pustimo rečnom toku da nas pocne gurati unazad održavajući pravac dijagonale splava; Usled sile izazvane kretanjem čamca unazad, sidro će se postaviti u pravilan polozaj;
•   Tada postepeno počnemo propuštati konop kroz ruke (koristiti rukavice) sa povremenim blagim zatezanjem konopa kako bi se sidro pravilno ukopalo;
Kad smo ispustili sav konop, vežemo za bitvu čamca, ubacimo u rikverc i probamo da li je sidro uhvatilo i dodatno ga ukopamo.


BITVE na obali

Bitve se obično prave od spojenih cevi velikog prečnika (100 do 200mm), debljine zida minimum 3mm i visine 1500mm. Cevi se prvenstveno zaštite od rdje i nakon toga se spajaju na prve dve trećine visine. Na gornjim krajevima bitvi pravi se graničnik kanapa ili sajli pod kosinom. U zemlji se na željenoj lokaciji iskopa rupa dubine 1 metar, postavi se bitva u centralni položaj, ako je potrebno podupreti je armaturom i tada se rupa popunjava betonom. Gornja ivica betona se šaluje i nakon ravnanja, beton se naliva u otvore bitvi tako da popuni celu cev. Ovako iradjena bitva je gotovo večna i može izdržati velike sile koje preko konopa ili sajle dolaze do nje.
Za cene i druge informacije u vezi bitvi, pogledajte stranu OPREMA koju preporučujemo.





Tehnika vezivanja

Za razliku od tehnika vezivanja konopa na bitvu koji se koritste na čamcima i brodovima, na splavu se to radi suprotno. Prvo se vrući kraj konopa koji dolazi sa splava veže na bitvu i na njega se dalje vezuje (slaže) ostatak konopa naizmenično, odnosno u obliku osmice. Tako dobijamo lakši pristup konopu prilikom zatezanja ili pupuštanja alata, potrebno je samo dodati ili skinuti prvu sledeću voltu na bitvi.
« Poslednja izmena: 25, 01, 2009, 11:10:24 pre podne captjerry »
..."make way for the positive day"...

065/514 33 58
062/200 763
http://gpsplus.rs/pracenje-plovila/

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
???: neki mali saveti i osnove za novajlije...
« Odgovor #3 poslato: 18, 01, 2009, 00:55:45 pre podne »
Iskreno se nadam da se ,, captjerry ,, neće ljutiti da samo malo ilustrujem njegovu priču, kako bi ljudima bilo jasnije .

Slika 1 i 2. Zamena sidara šorpanjima,

Slika 3 , 4. Slabo zastupljen tip kod naših splavara je sistem šorpanja na zglobovima

Slika 5 , 6, 7 Veza je postavljanje splava sa šipovima. Najskuplji od svih i vrlo slabo primenjen kod nas, dok u svetu on predstavlja osnovni tip veza splava.


Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
???: neki mali saveti i osnove za novajlije...
« Odgovor #4 poslato: 18, 01, 2009, 01:02:20 pre podne »
Još par ilustracija.

BITVE NA OBALI , Neke od tehnika vezivanja i Alati za vezivanje.


Van mreže captjerry

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 967
  • Pol: Muškarac
    • BARBA - Almaks Marine Security Systems
  • Marina: Klub Ladjari, Sava 17 plkm
???: neki mali saveti i osnove za novajlije...
« Odgovor #5 poslato: 18, 01, 2009, 01:07:03 pre podne »
Ne, naravno da nema ljutnje... ovaj tekst sam pripremio za moj sajt ( sa ilustracijama i slikama koje zaboravih da ubacim ovde...mada su neke tvoje bolje)...cak sam zaboravio i da malo doradim tekst...ma nema veze, poenta je bitna....
.
..."make way for the positive day"...

065/514 33 58
062/200 763
http://gpsplus.rs/pracenje-plovila/

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
???: neki mali saveti i osnove za novajlije...
« Odgovor #6 poslato: 18, 01, 2009, 01:21:19 pre podne »
Hoće li to biti još jedan dobar sajt ili na već postojeći.

Van mreže captjerry

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 967
  • Pol: Muškarac
    • BARBA - Almaks Marine Security Systems
  • Marina: Klub Ladjari, Sava 17 plkm
???: neki mali saveti i osnove za novajlije...
« Odgovor #7 poslato: 18, 01, 2009, 01:28:50 pre podne »
vec postojeci, sajt moje firme...www.blueriver.rs ima ga dole u potpisu...ali je tek u izradi, zahvaljujuci mom prijatelju koji je insistirao da bude tvorac tog sajta pa sad ne mogu da ga nahvatam da malo sredimo stvari...:)
..."make way for the positive day"...

065/514 33 58
062/200 763
http://gpsplus.rs/pracenje-plovila/

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
???: neki mali saveti i osnove za novajlije...
« Odgovor #8 poslato: 18, 01, 2009, 01:33:27 pre podne »
Pa kapetane tako to ide sa ,, prijateljima ,, . Kako li je tek sa neprijateljima . :suicide:

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
???: neki mali saveti i osnove za novajlije...
« Odgovor #9 poslato: 18, 01, 2009, 01:36:47 pre podne »
I na prošlom forumu smo se dotakli teme ,, Ekologija,, pa Vam predlažem da dopunite malo temu koju sam načeo.

Van mreže captjerry

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 967
  • Pol: Muškarac
    • BARBA - Almaks Marine Security Systems
  • Marina: Klub Ladjari, Sava 17 plkm
???: neki mali saveti i osnove za novajlije...
« Odgovor #10 poslato: 18, 01, 2009, 01:41:15 pre podne »
nekad cini mi se lakse :)....znam ja da ce to da uradi, samo kada...
Hocu, bez brige...vec imam nesto spremno...samo nikako to da uradim...
..."make way for the positive day"...

065/514 33 58
062/200 763
http://gpsplus.rs/pracenje-plovila/

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
???: neki mali saveti i osnove za novajlije...
« Odgovor #11 poslato: 18, 01, 2009, 01:49:48 pre podne »
Hajde, hajde ne budi lenj !!!

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16690
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
???: neki mali saveti i osnove za novajlije...
« Odgovor #12 poslato: 18, 01, 2009, 04:46:55 pre podne »
Pa kapetane tako to ide sa ,, prijateljima ,, . Kako li je tek sa neprijateljima . :suicide:

sa normalnima je lako :) ja i onako zastupam tezu da nam treba minimalno 5 sajtova ... ja se totalno ulenjio od kada ovi navodi.com digose ruke od sajta...

jerri moj savet joomla i smf i nema da pogresis.. neka drugar uradi design i sve ostalo .. a ti mozes odmah da pocnes da punis sajt a ja da se linkujem :)

Van mreže captjerry

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 967
  • Pol: Muškarac
    • BARBA - Almaks Marine Security Systems
  • Marina: Klub Ladjari, Sava 17 plkm
???: neki mali saveti i osnove za novajlije...
« Odgovor #13 poslato: 18, 01, 2009, 09:38:42 pre podne »
Ma razmiljam da malo poboljsam svoj za sad, ubacim neke stvarcice, neke zanimljivosti i razne tekstove i da se nekako povezujemo, tipa, sve sto mozes i zelis, ucini ti se zanimljivo, da prebacis ovde...svidja mi se kako si organizovao sajt i koliko se angazujes...a mogli bi i nesto oko one eko patrole, pa da uvedemo na oba sajta izvestaje....ma, definitivno treba na ono pice da odemo pa da se ispricamo...
..."make way for the positive day"...

065/514 33 58
062/200 763
http://gpsplus.rs/pracenje-plovila/

Van mreže captjerry

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 967
  • Pol: Muškarac
    • BARBA - Almaks Marine Security Systems
  • Marina: Klub Ladjari, Sava 17 plkm
???: neki mali saveti i osnove za novajlije...
« Odgovor #14 poslato: 18, 01, 2009, 09:57:59 pre podne »
...mozda bi mogao ovo da iskombinujes sa skipper-ovim fotkama i ubacis negde kao tekst...evo jos nekih fotki koje opisuju napisano...

..."make way for the positive day"...

065/514 33 58
062/200 763
http://gpsplus.rs/pracenje-plovila/