Efekti koji se dobiju primenom ove tehnike zaista fasciniraju.
Svi koji su se bavili fotografijom suočili su se bar jednom sa istinom da ono što su dobili na fotografiji nije mnogo ličilo na prizor koji su videli svojim okom.
Fotografija je nekada bila rezultat onog što smo "zapisali" na emulziji nanetoj na celuloidnu traku. Danas je to ono što putem senzora ostane zapamćeno u nekim "skladištima" u našim aparatima ili telefonima, a onda sve to ponovo vidimo na ekranima, sve redje na fotopapiru.
Dok smo nekada morali dobro da razmislimo o tome koliku ekspoziciju da postavimo na koji otvor blende, a zavisno od osetljivosti filmske trake, pa da shodno tome odredimo koliko minuta ćemo rolnu razvijati, a koliko fiksirati, pa sve to ponoviti izlaganjem fotopapira osvetljavanju iz projekcionog aparata i prolazeći kroz proces razvijanja i fiksiranja pozitiva, danas sve to rade neki senzori, mikroprocesori ili šta već - sve samo ne mi sami.
I dobro je što danas postoji ta tehnika, jer danas praktično svako ko ima solidnu tehniku može da zabeleži neku scenu iz prirode prilično verno.
Ali mislim, možda je to i zbog mojih godina, prizori iz prirode ipak se najdublje i najvernije memorišu u našim mozgovima gde se uspomene skladište po nekim drugim principima. Mislim da ni jedna fotografija, ma kakvim HDR ili bilo kakvim drugim tehnikama načinjena, ne može da prenese posmatračima ono sećanje i osećanje koje nosi fotograf u svojoj memoriji. Jer uz svaku fotografiju koju smo načinili, upamtili smo, uz svetlosni zapis, i šum vetra u trsci i cvrkut ptice iz obližnjeg grma i pljuskanje vode ispod čamca i praćakanje bucova na sredini reke, a to su efekti koje nikakva tehnika ne može da prenese.
Eto, to mi je prošlo kroz glavu dok sam posmatrao ove predivne fotografije i dok sam se prisećao kako sam pre pedesetak godina prvi put sa svojim fotoapapratom marke "Certo" oko deset uveče pokušavao da uhvatim odsjaj škiljavih uličnih svetiljki na debelim nanosima snega koji je pokrio moju Detelinaru i na kojima je mraz rasuo milijarde bisera i dijamanata koji su svetlucali menjajući raspored i sjaj u zavisnosti od ugla pod kojim sam gledao kroz tražilo na aparatu.