Autor Tema: Da li razmišljate o električnom vanbrodskom motoru?  (Pročitano 1446 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 5619
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Da li razmišljate o električnom vanbrodskom motoru?
« poslato: 19, 11, 2013, 21:46:55 posle podne »
Mnogo smo pisali o električnim motorima - evo još jednog teksta na tu temu. Radi se o tekstu iz jednog stranog časopisa koji sam vam preneo gotovo u celini.

Da li razmišljate o električnom vanbrodskom motoru?
Autor: Alan Džons


Podsećajući na ime popularne rok grupe ili možda na čuvenog tajnog saradnika koji je doveo do afere Votergejt, Dip Blu (Deep Blue) je u stvari naziv novog predvodnika medju vanbrodksim motorima na električni pogon, snage neverovantih 80 KS, što je dovoljno da mali čamci počnu da glisiraju i klize površinom vode velikom brzinom. Većini nas poznati su električni motori tzv. troling (trolling) kakve koriste pecaroši, ali ovaj je nešto kao oni ... na steroidima. Od 2005. Torkido (Torqeedo) iz Starnberga, u Nemačkoj, izgradjuje reputaciju proizvodeći inovativne, kao iz modle, električne motore za različita plovila – kao pomoćni i glavni pogon. Ali do sada još nisu stvorili ništa kao što je Dip Blu. Ranije, njihov najsnažniji motor stvarao je potisak koji je odgovarao motoru od 15 KS. Očigledno, Torkido se okrenuo novom segmentu tržišta i motor od 80 KS je verovatno početak nove generacije elktričnih motora.

Većina tradicionalnih električnih mnotora koristi dva, tri standardna akumulatora „dubokog ciklusa“ (deep cycle) koje je moguće puniti/prazniti/puniti/prazniti nekoliko godina uz razumno korišćenje koje im produžava vek. Ali Torkido nikada nije bio konvencionalan kada se radilo o snazi njegovih motora. Umesto toga, opredelio se za haj-tek (high-tech) litijumske akumulatore, zbog manje težine, kompaktnih dimenzija, nedostatka memorije i visoke otpornosti na česte cikluse punjenja i pražnjenja. A akumulatori koji se koriste u sistemu Dip Blu ne odstupaju od ove filozofije, preuzeti su od litijum-jonskih izvora struje namenjenih auto inudstriji, što je imalo smisla. Za ovaj projekat, Torkido se udružio sa firmom Džonson Kontrols (Johnson Controls) iz Milvokija, Viskonsin, koja proizvodi akumulatore za Mercedes Benc E-klase i S-klase na elektropogon.

Energija za Dip Blu zavisi od broja akumulatorskih baterija. Svaki pojedini akumulator proizvodi 345 volti (malo više od 12 V modala kakav verovatno imate na svom čamcu!) jačine 40 Ah i kapaciteta od 13 kwh. Da biste razumeli kolika je to snaga, akumulator kapaciteta od 1 kwh može da obrće ventilator od 1000 vati jedan sat. Da biste na vodi mogli da provedete bilo kakvo razumno vreme u čamcu srednjih dimenzija, potrebna su vam tri akumulatora, ukupne težine oko 600 kg (1.327 funti). Za poredjenje, Merkruzer 7.4L V-8 težak je oko 550 kg (1.162 funte). Vreme vožnje zavisi od odabrane brzine, jer se akumulator troši eksponencijalno. Sa tri akumulatora, pri minimalnom gasu, obezbedićete sebi 13 sati na vodi. Na pola gasa, imaćete nešto više od dva sata. Pri punom gasu, vreme se skraćuje na oko 42 minuta.

Dip Blu je imao svoj debi ove godine na sajmu u Majamiju i dobio je nagradu za inovaciju odlukom žirija sastavljenog od članova medjunarodne organizacije novinara koji pišu o nautici. Ja sam dobio šansu da se upoznam sa Dip Bluom pričvršećenim za gumenjak Zodiac SRM 650 ukupne težine oko 700 kg (1.474 funti) predvidjenog za pet osoba, mada su akumulatori zauzeli veći deo prostora namenjenog putnicima.

Kada smo se udaljili od doka, uglavnom smo mogli da čujemo šum talasa koji su zapljuskivali PVC cevi koje su činile bokove našeg čamca, što se moglo i očekivati. Medjutim, kada smo malo dodali gas, začuo se zvuk koji je podsećao na zujanje nekog velikog komarca i koji se pojačavao sa dodavanjem gasa. Bio je to zvuk koji je dopirao iz menjača. Nestvarno, zar ne? Isti zvuk postoji i na klasičnim vanbrodskim motorima samo što ga ne čujemo od buke eksplozija u cilindru prilikom sagorevanja goriva.

Umesto uobičajenih heksaferitnih magneta, Torkido koristi magnete na bazi retkih zemalja, koji su mnogo skuplji ali su oko šest puta snažniji, i koji daju do šest puta veći potisak. Za razliku od motora sa unutrašnjim sagorevanjem, elektromotori daju maksimalnu snagu pri svim brzinama, zato su veoma zgodni za pogon teških plovila. Ovdo nije motor sa četkicama, umesto kojih ima električna kola kojima stvara električno polje, tako da nema potrebe za bilo kakvim održavanjem.
Ručica gasa reaguje trenutno, tako da je Zodiak izglisirao za 4 sekunde. Postigli smo maksimalnu brzinu od 28 milja na sat (45 km/h). Smanjili smo gas na polovinu  i čamac je i dalje glisirao, pri čemu smu štedeli akumulator. Imali smo ekran vleičine 5,7 inča, koji je deo paketa opreme, na kojem smo imali kompletnu informaciju o stanju akumulatora i sa ugradjenim GPS-om tako da smo u svakom trenutku znali i gde smo i dokle možemo da stignemo – šanse da nas nešto neprijatno iznenadi svedene su na minimum.

Pre nego što se previše uzbudite zbog mogućnosti da zakačite jedan ovakav motor na vaš čamac, treba da pazite da ne doživite elektro šok. Samo motor košta oko 20.000 dolara, što je mnogo, mada i Honda 90 ima model MSRP koji košta 11.482 dolara.
Treba vam i akumulator, a da biste na vodi mogli da imate razumnu autonomiju, potrebna su vam tri, što vas košta još 49.497 dolara. Torkido ovo naziva „paušalom“ (flat fee) koji plaćate unapred da biste se vozili. Struja koju ćete potrošiti koštaće samo 3,62 dolara tako da ako trošite više od 6.000 dolara na gorivo godišnje računica je jasna. Naravno, podrazumeva se da na vodi provodite godišnje izmedju 150 i 200 dana. Akumulatori će sačuvati bar 80% svog kapaciteta punjenja u periodu od devet godina.

Torkido ne vidi svoj motor kao nešto što će koristiti rekreativci... za sada. Dok se Dip Blu preporučuje za neke komercijalne svrhe i specijalne potrebe ili za bogate potrošače koji žele da se vozikaju na zabranjenim vodama, kad vidim eksploziju modela elektoautomobila čini mi se da će i elektromotori za čamce postati deo naše svakodnevice. Kažu da je potreba majka svih otkrića, a komercijalna popularnost hibridnih i elektro automobila ukazuju da već kasnimo sa razvojem tehnologije akumulatora. Na kraju, sa povećanjem proizvodnje doći će i do obaranja troškova na prihvatljiv nivo. A kada se to dogodi, Torkido će biti tamo sa motorom za vaš čamac.


Van mreže Ljuba

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 607
  • Pol: Muškarac
Odg: Da li razmišljate o električnom vanbrodskom motoru?
« Odgovor #1 poslato: 20, 11, 2013, 09:05:47 pre podne »
A onda ce na kraju svega da dođe ovo
http://www.b92.net/automobili/razno.php?yyyy=2013&mm=11&nav_id=777070

i ta priča će biti završena.

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 5619
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Da li razmišljate o električnom vanbrodskom motoru?
« Odgovor #2 poslato: 06, 11, 2017, 16:51:19 posle podne »
Једна порука коју је наш Шћека написао на једном другом форуму подсетила ме је на то да сам пре доста времена писао о новој врсти електричних мотора за пловила.

Иако сам у првом тексту дао много података о новом мотору, сад сам нашао нове податке на сајту произвођача па сам одлучио да их преведем и тако комплетирамо ту причу.
Ево слободног превода текста о електричном ванбродском мототру Дип Блу.


TORQEEDO VANBRODSKI MOTORI DIP BLU
(DEEP BLUE – Tamno plavo – Duboko plavetnilo – kompjuter koji je pobedio Kasparova, svetskog prvaka u šahu)

Pogodni za zaštićene vode i nautičare koji provode mnogo vremena na vodi

Dip Blu prvi električni sistem propulzije u serijskoj proizvodnji.

Potpuno integrisan sistem u kom su sve komponente dizajnirane tako da potpuno odgovaraju jedna drugoj i savršeno zajedno rade na vodi.

Sveukupni koncept koji je jedinstven u pogledu bezbednosti, performansi i dometa.

Raspoloživ u verzijama 40 KS i 80 KS. Modeli R imaju daljinsku kontrolu gasa. Modeli T su opremljeni ručicom za upravljanje.

Dip Blu 40 RL 

Za komercijalnu upotrebu i za ljubitelje prirode

-   Vanbrodski motor s daljinskim upravljanjem koji odgovara klasičnom motoru od 40 KS.
-   Jedinstvo performansi i savršeno integrisanog ukupnog sistema sa revolucionarnim konceptom bezbednosti koji Dip Blu odvaja od drugih sistema pogona na struju na tržištu.
-   Sve komponente sistema su savršeno projektovane da odgovaraju jedna drugoj i ne propuštaju vodu.
-   Dajemo 9 godina dugu garanciju na kapacitet akumulatora Dip Blua.
-   Propulzija električnog čamca nije samo moćna i bezbedna, ona je istinska alternativa za zahtevne korisnike.
-   Posebna grupna tarifa Pantenius Jaht osiguranja s povećanim zaštitnim osiguranjem i nižim premijama u poređenju s normalnim tarifama za čamce s drugim pogonima na visok napon.
-   Transparentan način održavanja. Sistem električnog pogona zahteva daleko manje održavanje u poređenju s pogonom na klasična fosilna goriva. Sistem je potpuno isplativ korisnicima koji godišnje troše više od 4.600 evra na gorivo.
-   Dužina osovine: 51 cm (kratka osovina) / 63,5 cm (duga osovina)

U opremu spada:
-   Vanbrodski pogonski sistem (33 kW maksimalno na izlazu, 40 KS ekvivalent) koji se sastoji od kompletnog vanbrodskog motora, razvodne kutije, punjača, daljinskog gasa, ugrađenog kompjutera sa dodirnim ekranom, kablovi, verzija s dugom ili kratkom osovinom (visoko naponski akumulator nije uključen).
Garancija:
-   Dve godine na sistem za nekomercijalnu upotrebu; 9 godina za akumulator; posle devetogodišnje upotrebe, kapacitet akumulatora biće još uvek bar 80% prvobitnog kapaciteta čak i ako je bio u svakodnevnoj upotrebi. Potrošnja i stanje akumulatora prati se na ugrađenom kompjuteru

   Brzina km/h (čvor)*   Domet km (nm)*   Vreme u satima:minutima
Polako   7.5 (4.0)               37-60 (20-32)         05:00 - 08:00
Pun gas   32-44 (17-24)         16-22 (9-12)             00:30
(Dati podaci su samo informativnog karaktera)

Informacija o dometu i brzini
Za deplasmanska plovila za prolazak kroz vodu potrebe za propulzijom povećavaju se s trećim stepenom brzine. To znači da ako želite da udvostručite brzinu, potrebno vam je osam puta više snage.

I obratno, malo smanjenje brzine dovoljno je da značajno povećate domet.

Ugrađeni kompjuter neprestano proračunava preostali domet, povezujući podatke o potrošnji motora s nivoom napunjenosti akumulatora, brzinom u odnosu na zemlju preko GPS. Na osnovu toga možete očitati preostali domet u realnom vremenu prikazan na ekranu ili na pametnom telefonu preko aplikacije TorqTrac.

Specifikacija:
Ulazna snaga (vršna) u kW                                                               33
Ulana snaga (stalna) u kW                                                               25
Snaga propulzije u kW                                                                    16.2
Uporedna snaga motora na gorivo (snaga na osovini)                        40 KS
Maksimalna ukupna efikasnost u %                                                 54
Integrisan akumulator: upotrebljiva energija u kWh                          12.8
Nominalni napon                                                                           345
Krajnji napon punjenja                                                                  389
Težina motora bez akumulatora, uključujući elektroniku u kg      139 (L) / 145 (XL)
Težina 1 akumulatora u kg                                                             149
Ukupna težina sistema u kg
(verzija s dugom osovinom, 1 punjač, uključujući razvodnu
kutiju s ekranom, gas i kablovi)                                                  313
(sa 1 akumulatorom)
Dužina osovine                                                                      20" / 51 cm (L)
25“ / 63.5 cm (XL)
Standardni propeler
v = brzina u km/h na p = snaga u wat-ima                              v50/p50k
Maksimalna brzina propelera u rpm                                          2,400
Kontrola   Daljinski gas
Uređaj za podešavanje nagiba - tilt                                           Električni trim i tilt
Uređaj za podešavanje trima - trim                                            Električni trim i tilt
Integrisani ugrađeni kompjuter s dodirnim ekranom                  Da

И на крају, цена оваквог мотора је 19.999,00 евра.
Цену акумулатора нисам нашао на сајту произвођача мотора али она је тог реда величине или скупља, бар према информацијама од раније.


Van mreže zankiki

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1406
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.5
Odg: Da li razmišljate o električnom vanbrodskom motoru?
« Odgovor #3 poslato: 06, 11, 2017, 21:20:53 posle podne »
Ne razmišljam ni o kakvom električnom motoru, pošto mi je gorivo što se tiče čamca i dalje najjeftinija stavka  ha ha

Van mreže Zox

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 773
Odg: Da li razmišljate o električnom vanbrodskom motoru?
« Odgovor #4 poslato: 06, 11, 2017, 21:48:30 posle podne »
Супер све то изгледа, али батерија има проблем са снагом и аутономијом. Ако то повећамо, повећавају се њене димензије и маса. Далеко је то још од батерије која ће димензијама приблично одговарати димензијама резервоара на чамцу и имати исту аутономију.



1L бензина има енергетску вриједност од око 34 MJ и тежи око 730g.
Li-ion батерије имају густоћу енергије од око 720 kJ/kg и тај капацитет је основна мана.
 
Један танк има око 50L и уколико се узме да мотор користи нормално бензинско гориво, то значи да један танк горива има 1700 MJ енергије. Било би потребно имати око 2360kg тешку Li-ion батерију да би могла спремити исту количину енергије као поменути танк, али су зато ел. мотори много ефикаснији у кориштењу енергије од бензинских мотора, па за исту учинковитост није потребна иста енергија.
Ово је само оквирно поређење како би се добила слика о батеријама као извору енергије.


1чаша од 2dL бензина има неупоредиво више енергије од Li-ion батерије истих димензија. Кад батерије буду имале бар половину енергије бензина и буду се пуниле бар половином брзине којом се пуни бензински резервоар, онда ће то бити друга прича. Ово овако је возање 32-44km/h  и после 16-22km  је крај приче. То је по каталогу, али сигуран сам у реалности још мања аутонимија.

Van mreže sceka

  • Đerdapski kratkodlaki Drekavac
  • ****
  • Poruke: 227
  • Pol: Muškarac
    • GORO 3
  • Brod tip: Glastron GS-249
  • Marina: GOGA
  • Veličina: 7,6 m
Odg: Da li razmišljate o električnom vanbrodskom motoru?
« Odgovor #5 poslato: 07, 11, 2017, 11:09:06 pre podne »
Mogu svima da preporučim motor Torqeedo 503 koji već par godina koristim kao motor za pomoćni čamac i malo je reći da sam zadovoljan. Nema servisa, kanti sa benzinom, mirisa benzina, težina od samo 13kg (sklopljen) a rastavljen može da se smesti gde hoćete, bateriju dopunjavam svega par puta u toku sezone, pouzdan, ... Mana je samo jedna a to je cena mada kada bi sabrao koliko sam uštedeo na gorivu a pogotovo na servisima pitanje je da li je bas toliko skup!

Van mreže Zoran T

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1047
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: Da li razmišljate o električnom vanbrodskom motoru?
« Odgovor #6 poslato: 07, 11, 2017, 11:58:33 pre podne »
Ta ekologija je tako bezobrazno skupa da to prosto vredja...za razliku u ceni izmedju sus i elektro motora i to bez baterija i zanikiki bi se navozao do bola a neki za zivota ne bi potrosili tolko goriva...sve je to lepo ali...
Kad ne mozes sa drugarima na Dunav ni more nije lose!