Autor Tema: Tumacenje planova za brodogradnju  (Pročitano 11046 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže nikolar

  • Mali od Roštilja
  • ***
  • Poruke: 62
  • www.mojaladja.com
Tumacenje planova za brodogradnju
« poslato: 11, 10, 2013, 16:48:02 posle podne »
Mislim da bi bilo korisno obraditi temu koja se tice citanja planova za gradnju.

U navedenom linku se nalazi klip u duzini od 17min u kojem se objasnjava postupak prenosenja rebara sa projekta u pravu velicinu i pravljenja rebara.




Ako moze neka neko postavi kratki prirucnik Waltera Turnseka o linijama camca, neznam zasto ali njegovog sajta vise nema i ne mogu da skinem prirucnik.

Korak po korak razvice se interesantna tema... ali treba da se pocne sa tim... znam da ja nisam poceo od pocetka...ali to mogu uraditi oni koji su izgradili camce po projektima kao i inzinjeri brodogradnje i projektanti za koje sam siguran da posjecuju ovaj forum i iza koji stoji iskustvo.

Treba poceti od osnovnog ... OL, VL, ose x,y,z, osnovnih konstruktivnih elemenata....
114


Van mreže nikolar

  • Mali od Roštilja
  • ***
  • Poruke: 62
  • www.mojaladja.com
Odg: Tumacenje planova za brodogradnju
« Odgovor #1 poslato: 20, 11, 2013, 11:02:47 pre podne »
Da li može pojašnjenje?

Na slikama u prilogu se nalazi, kao jedan od crteža, plan rebara polovila.

Svako rebro je ocrtano pojedinacno. Tu nijesu upisane dimenzije ali zamislimo da jesu.

Gledao sam na snimcima da se sva ta rebra prenose na pod (ili na određenu plocu) u odnosu 1:1.

Zanima me kako se sa tog crteža 1:1 prenose dimenzije na materijale koji se sijecu radi dobijanja rebara (drvo, čelik, nebitno)?

Kad bi se dimenzije svakog rebra pojedinacno prenosile na sperplocu to mi je jasno, tada bi se polazne ose x,y i tačke crtale za svako rebro pojedinačno, ali nije mi jasno kako se sa tog zbrinog crteža rebara prenose mjere na materijal koji se reže.

Svi bi se mi snasli da isijecamo sablone uz linije. Meni pada na pamet kao najednostavnije rješenje da se stavlja preko neki providni plasticni materijal (malo tvrđi), pa da se linija ocrta najtanjim markerom i zatim reže ubodnom. Sa takvog šablona je lako prenijeti na materijal.

Kako se to radi školski?


Van mreže IKA

  • Tisa
  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1902
  • Pol: Muškarac
    • trenutno bezimen
  • Brod tip: samogradnja-Ika design-zetovo vlasništvo
  • Marina: Tisa-9km,desna obala,šesta vrba od mosta
  • Veličina: 6,5m
Odg: Tumacenje planova za brodogradnju
« Odgovor #2 poslato: 20, 11, 2013, 18:27:17 posle podne »
Svaku liniju mora da definiše i numerički podatak,prosto rečeno liniju predstavlja zbir nekog broja tačaka.
Da bi se dobila linija koja obeležava liniju rebara,moraju se znati tačke koje definišu tu liniju.
Napredkom tehnologije neki projekti su urađeni tako da dobijete odštampane elemente u odnosu1-1 pa ih kao takve prenosite na određenu vrsta materijala.Da bi se jedan takav elemenat odštampao potrebno je nahraniti softver za to,podacima koji definišu taj elemenat.svaku tačku određene linije definišu se u dve ose,i presekom te dve ose dobija se jedna tačka.što više tačaka je definisano numeričkim podacima to je linija pravilnija i preciznija.
Projekti za brodove od 10m pa na više ,imaju samo tablicu mera kojima dobijate određene tačke,čijim se povezivanjem dobija oblik određenog elementa. Bilo bi smešno da vam neko da na papiru odštampan elemenat recimo stranice koja je duga 12m a široka 2m.
Mnoge zbunjuju spomenute tri ose.X,Y,Z( MADA IH MOŽEMO OZNAČITI BILO KOJIM SLOVOM)
Pojedinačni elementi broda ,kao što su ,stranica,polovina dna itd,uvek su definisani u dve ose.Za crtanje ,primera radi,stranice ,potrebne su vam tačke koje su definisane dužinom od osnovne linije i širinom.Treća dimenzija se koristi pri sklapanju elemenata gde je bitno i gde  se i na kojoj visini nalazi određena tačka.
Ako posedujete projekat u vidu ,na papiru odštampanih elemenata,na metal takav kroj možete preneti tako što papir postavite na lim i duž jedne linije tačkasto udarcima po tačkašu označite liniju koja je na papiru.kasnije nekim savitljivim lajsnama povežete te tačke iglom za obeležavanje po metalu.
Poslao sam Nikoli projekat koji je u vidu tablica gde je svaki elemenat definisan nizom tačaka čijim se povezivanjem dobijaju kako linije rezanja tako i linije po kojime se postavljaju rebra.Crtežom su ti elementi predstavljeni na papiru A-0 formata u određenoj razmeri.Ne verujem da neko daje za brod od 10m papir eličine 10*2m.

Van mreže nikolar

  • Mali od Roštilja
  • ***
  • Poruke: 62
  • www.mojaladja.com
Odg: Tumacenje planova za brodogradnju
« Odgovor #3 poslato: 20, 11, 2013, 23:59:19 posle podne »
Mislim da nisam bio jasan u svom prethodnom pitanju.

Ipak sa donje slike se vidi na sta sam konkretno mislio, na kakvo prenosenje mjera sa plana (kao npr. kod gajete ili kanua). Svakako da je besmisleno da se mjere u odnosu 1:1 prenose na papir za stranicu od 12 m. Ali za ocrtavanje rebara drvene pasare od 4 m ili kanua to je druga stvar. Pitanje sam postavio inspirisan prilogom o gradnji korculanske gajete gdje su linije rebara nacrtane kao na donjoj lici.

Kad je u pitanju gradnja po  projektu po kom su gradjeni Vasi camci  Iko da li se linije za rebra ocrtavaju spajanjem tacaka npr. sa kobilice i secnice (kod poludna) (npr. rebro 8, spajanjem tacaka x 0,00 i y 10,91 (kobilica) i x 0,00 i y 1.308,99(secnica), rebro 7  spajanjem tacaka x 500,09 i y 13,61 (kobilica) i x 500,02 i y 1307.72 (secnica)?

Linije rebara kad se ocrtavaju  na podu (tokom trasiranja) nisu paralelne, ali kad se spoje poludna onda budu paralelne zbog zakrivljenja. Jesam li na dobrom putu?






Van mreže IKA

  • Tisa
  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1902
  • Pol: Muškarac
    • trenutno bezimen
  • Brod tip: samogradnja-Ika design-zetovo vlasništvo
  • Marina: Tisa-9km,desna obala,šesta vrba od mosta
  • Veličina: 6,5m
Odg: Tumacenje planova za brodogradnju
« Odgovor #4 poslato: 21, 11, 2013, 00:20:00 pre podne »
Konkretno,ovaj plan( nije projekat) prikazuje spoljašnje linije rebara za dati model čamca.Leva strana prikazuje linije rebara od rebra 8 ka krmi,dok je desna strana prikaz linija rebara od rebra 8 ka pramcu.to je prikaz linija rebara sastavljenih elemenata.Da bi projekat bio kompletan ,linija rebara  mora biti definisana i prikazana kao zbir tačaka čijim se povezivanjem dobija ta linija.
linija rebra ,sa ovog nacrta bila bi definisana sa desetak tačaka.Da ne bi zbunjivali čitaoce prikazaćemo deo projekta za čamac od 8m

Van mreže IKA

  • Tisa
  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1902
  • Pol: Muškarac
    • trenutno bezimen
  • Brod tip: samogradnja-Ika design-zetovo vlasništvo
  • Marina: Tisa-9km,desna obala,šesta vrba od mosta
  • Veličina: 6,5m
Odg: Tumacenje planova za brodogradnju
« Odgovor #5 poslato: 21, 11, 2013, 00:36:51 pre podne »
za ;trasiranje ; odnosno iscrtavanje elemenata koristi se tablica mera sa desne strane projekta ,na kojoj piše _nakon razvijanja-
Dakle rebro 8 je u konkretnom slučaju definisano tačkama koje se dobijaju na preseku dve ose(x i y)
u dve leve kolone prikazane su mere za dobijanje tačaka koje su na liniji kobilice,dok su dve desne kolone prikaz mera za tačke koje formiraju liniju sečnice.
Iz projekta se da videti da su rebra međusobno udaljena 500mm.spajanjem svih tačaka na liniji sečnice ili kobilice dobija se linija rezanja.
Primetićete da su tačke ,koje se nalaze na liniji kobilice ,ponegde udaljene više od 500mm.
r8-0
r7-1000,47mm
r6-1501,31mm
...
...r0-4018,03mm
na razvijenoj ploči te linije rebara nisu paralelne,no kada se elementi sastave te tačke i linije međusobno dolaze na meru međusobne udaljenosti od 500mm.
ujedno to su i linije po kojima je projektant predvideo postavljanje rebara.
Rebro-O U ovom projektu je zrcalo ,iliti krmeno ogledalo

Van mreže IKA

  • Tisa
  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1902
  • Pol: Muškarac
    • trenutno bezimen
  • Brod tip: samogradnja-Ika design-zetovo vlasništvo
  • Marina: Tisa-9km,desna obala,šesta vrba od mosta
  • Veličina: 6,5m
Odg: Tumacenje planova za brodogradnju
« Odgovor #6 poslato: 21, 11, 2013, 00:52:34 pre podne »
Prilikom sastavljanja elemenata ,za njihovo tačno pozicioniranje koristimo tablicu,s leve strane projektne tablice mera.
Obratimo primera radi ,pažnju na rebro 5.
Osnovna linija od koje se vrše merenja je pozicija rebra 8, dakle rebro 5 se nalazi na udaljenosti( od osnovne linije) od 1500mm
Visina na kojoj se nalazi tačka rebra 5 koja je tačka kobilice je na visini od 60 mm.
Širina na kojoj se nalazi ta tačka je 0mm jer se ona nalazi na uzdužnoj osi broda ,koja je ujedno i uzdužna linija kobilice.
U projektima je uvek prikazana jedna polovina broda ,tako da su date mere mere za polovinu dna predmetnog broda,od rebra  8 ka krmi. isti način je i prikaz dela broda od rebra 8 ka pramcu.
Kada bi se sve mere, prikazane na levoj strani projekta( označene -pre razvijanja) prenele na papir u nekoj razmeri (1/10) dobile bi se tačke, čijim bi se spajanjem  dobio crtež kakav je Nikola postavio u svojim postovima.

Van mreže IKA

  • Tisa
  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1902
  • Pol: Muškarac
    • trenutno bezimen
  • Brod tip: samogradnja-Ika design-zetovo vlasništvo
  • Marina: Tisa-9km,desna obala,šesta vrba od mosta
  • Veličina: 6,5m
Odg: Tumacenje planova za brodogradnju
« Odgovor #7 poslato: 21, 11, 2013, 01:04:04 pre podne »
Prilikom sastavljanja elemenata broda naročitu pažnju treba obratiti da se tačke rebara koje su projektom date postave na projektovane dimenzije.
tačke rebara na liniji sečnice moraju da se postave na visinu iz projekta,iz datog primera
R8-visina na liniji sečnice ....350mm
R 7....                                ...345mm
R6...                                   ...345mm
....
RO...                                 ....410mm
 U ozbiljnim brodogradilištima se rade pozicioneri ( postolja) koji pozicioniraju te tačke na projektovane pozicije ,dok se tako nešto u samogradnji retko radi jer je sama izrada pozicionera skupa .
U samogradnji je veoma bitno da se linija rezanja veoma pedantno odradi,obzirom da se greška od 1mm na nekom narednom rebru pokaže kao greška od 1cm.

Van mreže poljo

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1961
  • Pol: Muškarac
    • "Teska voda"
    • http://www.alojasailing.com/
  • Brod tip: Bar Harbor Cruiser
  • Marina: NK"Moja ladja Brcko"
  • Veličina: 8m
Odg: Tumacenje planova za brodogradnju
« Odgovor #8 poslato: 23, 11, 2013, 23:19:04 posle podne »
Hvala Iko
Vepar je vepar, čak i kad mu kažu da je svinja.

Van mreže nikolar

  • Mali od Roštilja
  • ***
  • Poruke: 62
  • www.mojaladja.com
Odg: Tumacenje planova za brodogradnju
« Odgovor #9 poslato: 09, 01, 2014, 11:26:53 pre podne »
Iko,

Koji se način koristi za najednostavnije ocrtavanje dugih pravih linija (npr. 7 m) na limu, tokom trasiranja elemenata, da li se koristi dugi flah kao lenjir ili se možda koristi konac sa bojom ili možda nešto treće?

Koji sistem koristite kad ocrtavate duge krive linije da fiksirate flah uz koji ocrtavate liniju (ukoliko ste sami i nemate nikoga da vam pridržava), ja razmisljam o sistemu tegovi sa srafom za pritezanje tankog flaha pa na svaku tacku po jedan?

Po sistemu gradnje kao što Vi radite i Kalmar Nautika, kad se istrasira jedno poludno (stranica) da li se sa njega kopira drugo poludno (stranica) ili je neophodno da se pojedinačno trasira svaki elemenat?

Unaprijed se zahvaljujem na odgovoru.

Van mreže nijah

  • Drinski Kratkorepi Peš
  • ***
  • Poruke: 98
  • Brod tip: Pasara Dalmatinka
  • Marina: AJK
  • Veličina: 6m
Odg: Tumacenje planova za brodogradnju
« Odgovor #10 poslato: 09, 01, 2014, 20:15:24 posle podne »
Danas se limovi seku na CNC masinama, koje imaju funkciju da obeleze svaki element, kao i da iscrtaju liniju po kojoj se zavaruju okrucenja.
Znaci sve gotovo za vrlo kratko vreme, posle toga je prosto molina sklapati.

Nije to vise ni toliko skupo, treba se samo za cenu raspitati na vise mesta, neki tu pokusavaju i da oderu musterije sva sreca pa nisu jedini.

Van mreže nikolar

  • Mali od Roštilja
  • ***
  • Poruke: 62
  • www.mojaladja.com
Odg: Tumacenje planova za brodogradnju
« Odgovor #11 poslato: 10, 01, 2014, 11:33:47 pre podne »
Cnc je najbolje rješenje ali i košta, ali nesporno najbolje.

Kad se govori o ručnom trasiranju, u prilogu sam stavio skicu pomocnog alata za trasiranje kakav razmisljam da napravim (izvinjavam se zbog loseg crteza to je skica za 2 minuta). Uz taj alt bi isao flah 600X30x4mm za koji bi na alatu bio tacno urezan prorez (tacno onoliko da flah moze da udje bez pomjeranja).

Na navedeni alat bi se stavljao betonski teg (moze veliki betonski blok), na svaku tacku bi isao po jedan (ukoliko je 10 tacka za ocrtavanje krivulje 10 tegova).

Na ovaj način vjerujem da krivulja moze precizno da se ocrta celicnom iglom (bez setanja flaha uz koji se kriva linija ocrtava), a sto je najbolje sam bez icije pomoci.

Van mreže IKA

  • Tisa
  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1902
  • Pol: Muškarac
    • trenutno bezimen
  • Brod tip: samogradnja-Ika design-zetovo vlasništvo
  • Marina: Tisa-9km,desna obala,šesta vrba od mosta
  • Veličina: 6,5m
Odg: Tumacenje planova za brodogradnju
« Odgovor #12 poslato: 11, 01, 2014, 00:40:40 pre podne »
jeftino ili ne ,je relativan pojam.Priča o CNC je već ispričana.Nesumnjivo najbolje ali ako se uklapa u predviđeni budžet.No ako je samograditelj odredio svoj maksimum gde se rezanje na CNC -u ne uklapa,svakako nije neizvodljivo i klasičnim rezanjem uz pomoć brusilice.
No ,manje više,ja mogu napisati kako ja to radim ,što ne znači da  neko neće raditi i drugačije.Cilj je postići maksimalno precizan rez po precizno iscrtanim linijama.Ko će koliko biti uspešan ,već je diskutabilno.
Nikola , ja linije iscrtavam ,ako su blagi radijusi firkantom 6*6 .dok ako su radijusi malo veći( linije pri pramcu) koristim drvene letvice 5*25-30mm) dužine 3 m ,tako da gledam da bude povezano što više tačaka.Kako će ko u domaćoj radinosti ispisati linije ostaje stvar domišljatosti izvođača.
Svakako treba tražiti pomoć .Meni pri iscrtavanju linija pomaže ćerka.Bitno je samo ,pokrivati što više tačaka,koje određuju liniju.
Za duge prave linije koristim aluminijumsku ravnjaču(zidarsku) od 3m .Obzirom da je svaka linija određene i definisana nizom tačaka jedna takva pomoćna letva pokriva minimum 6 tačaka tako da je samo ocrtavanje dosta precizno.Pri pomeranju letve pokrivam naredne 4 tačke i 2 već iscrtane.
U suštini obe polovine poludna kao i stranice treba iscrtavati jer te iscrtane linije rebara su linije po kojima se postavljaju rebra.Moguće je i kopirati jednu polovinu dna na drugu ploču ali s druge strane je onda potrebno izvući linije po kojima će se postavljati rebra.