Autor Tema: Koliko kablova na relaciji motor - kabina  (Pročitano 10911 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3276
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« poslato: 08, 10, 2013, 15:38:57 posle podne »
Ustvari, pošto planiram ovih dana provući kabel od kabine (komandi) do motora, odmah bi uzeo jedan kabel sa dovoljno "žila" da kasnije ne moram da dodajem brdo kablova.

Pitanje je koliko bi bilo dovoljno za sve što može da zatreba. Oni koji su to već radili i imaju iskustva neka se javi. U mojoj glavi to izgleda ovako:

2 žile - anlaser (od akumulatoro do motora za paljenje)
2 žile - alternator (od motora do akumulatora - punjenje)
2 žile - za gašenje motora (od stop prekidača na motoru do nekog prekidača na tabli)
1 žila - obrtomer

Šta još može da zatreba, i kako je to najbolje odraditi?

Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« Odgovor #1 poslato: 08, 10, 2013, 15:55:56 posle podne »
Nije to sve isto po dve zile i gotovo.
Zavisno od rasporeda akumulatora,osiguraca, komandne table i motora projektuje se instalacija.
Od Anlasera do Akmulatora treba da bude veliki presek i za plus i za minus, oko 10 mm2 ili vise ako su na suprotnim stranama camca. Komande za paljenje, obrtomer, i ostalo moze da se izvuce sa 2.5mm2 ili 4mm2 ako su veci potrosaci. Za svetla (farove) dovoljna je 2x4mm2.  treba nacrtati semu gde ce sta da stoji pa onda odrediti kuda idu kablovi i koji presek...
Marke

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3276
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« Odgovor #2 poslato: 08, 10, 2013, 16:18:38 posle podne »
Kakva crna svetla na relaciji motor - kabina.

Instalacija je urađena, i tu nemam ništa više da radim.
Ok, slažem se da bi za anlaser treba deblji kabel, ali što 10 kvadrata? Pa za yuga anlaser vuče (mislim) 700-800w, ne verujem da je za T18 potrebno više od 400-500. A 400-500W se bez problema provlači kroz 2.5 mm2. 4 mm2 bi svakako završilo posao.

Neka me neko ispravi ako grešim, naravno.

Van mreže sale.m79

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 926
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
    • Gasa
  • Brod tip: Apic
  • Marina: Smederevo
  • Veličina: 10m
Odg: Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« Odgovor #3 poslato: 08, 10, 2013, 21:20:51 posle podne »
Pa gresis.Tako ces da se upalis.

Van mreže oblak

  • Administrator
  • Talasožder Mali
  • *****
  • Poruke: 769
  • Pol: Muškarac
  • Brod tip: Bayliner 2556 flybridge
  • Marina: Stenka, Beograd
  • Veličina: 25 ft
Odg: Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« Odgovor #4 poslato: 08, 10, 2013, 22:42:14 posle podne »
Kakva crna svetla na relaciji motor - kabina.

Instalacija je urađena, i tu nemam ništa više da radim.
Ok, slažem se da bi za anlaser treba deblji kabel, ali što 10 kvadrata? Pa za yuga anlaser vuče (mislim) 700-800w, ne verujem da je za T18 potrebno više od 400-500. A 400-500W se bez problema provlači kroz 2.5 mm2. 4 mm2 bi svakako završilo posao.

Neka me neko ispravi ako grešim, naravno.

Gresis. Od akumulatora do alnasera 10, alternator  4 a sve ostalo kako hoces.
Zvoni, kucanje ne radi!

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7037
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« Odgovor #5 poslato: 09, 10, 2013, 07:12:17 pre podne »
Kakva crna svetla na relaciji motor - kabina.

Instalacija je urađena, i tu nemam ništa više da radim.
Ok, slažem se da bi za anlaser treba deblji kabel, ali što 10 kvadrata? Pa za yuga anlaser vuče (mislim) 700-800w, ne verujem da je za T18 potrebno više od 400-500. A 400-500W se bez problema provlači kroz 2.5 mm2. 4 mm2 bi svakako završilo posao.

Neka me neko ispravi ako grešim, naravno.

Gresis. Od akumulatora do alnasera 10, alternator  4 a sve ostalo kako hoces.

Pa i nije baš tako - "kako hoćeš".
Kod mene postavljen kabel dvožilni od 0,8 kvadrata do sirene. Kad sam stisnuo taster sirena se nije oglasila ali je zato kabel počeo da se dimi.

Kada sam stavio 2,5 kvadrata toga više nije bilo i sirena sada normalno radi. I kod mene je veza akumulator-anlaser od 10 kvadrata.


Zato, savetujem da poslušate Marketa, mislim da je u svim napisima do sada na forumu pokazao da zna o čemu piše.

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16690
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« Odgovor #6 poslato: 09, 10, 2013, 08:34:22 pre podne »
Zato, savetujem da poslušate Marketa, mislim da je u svim napisima do sada na forumu pokazao da zna o čemu piše.

 thumbup

Van mreže Ljuba

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 752
  • Pol: Muškarac
Odg: Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« Odgovor #7 poslato: 09, 10, 2013, 09:09:31 pre podne »
Pa i nije baš tako - "kako hoćeš".
Kod mene postavljen kabel dvožilni od 0,8 kvadrata do sirene. Kad sam stisnuo taster sirena se nije oglasila ali je zato kabel počeo da se dimi.

E to je pravi sistem upozorenja, prešao si sa zvučnih na dimne signale u cugu... cap

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7037
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« Odgovor #8 poslato: 09, 10, 2013, 10:11:35 pre podne »
Pa i nije baš tako - "kako hoćeš".
Kod mene postavljen kabel dvožilni od 0,8 kvadrata do sirene. Kad sam stisnuo taster sirena se nije oglasila ali je zato kabel počeo da se dimi.

E to je pravi sistem upozorenja, prešao si sa zvučnih na dimne signale u cugu... cap

Baš tako.
Medjutim, ma kako to izgledalo smešno - bilo je to za mene vrlo ozbiljno upozornje i Bugi je morao da se muči da već postavljenu instalaciju (postavio je jedan drugi "majstor") izvlači i provlači kroz oplatu kabine kako ne bi došlo do požara.
Nisu to naivne stvari i ne bi trebalo laici sami da rade oko instalacija.

E, tu se javlja druga vrsta problema.
Zato što je bilo potrebno da se dodatno instaliraju neke stvari na čamcu, a ja nisam hteo da kao laik to uradim sam, proveo sam proleće i leto čekajući nekog ko bi to mogao da mi uradi stručno. To je jedan od glavnih razloga zašto je čamac ove sezone "pasao" travu u bašti umesto da sam ga makar jednom provozao Dunavom.

Van mreže oblak

  • Administrator
  • Talasožder Mali
  • *****
  • Poruke: 769
  • Pol: Muškarac
  • Brod tip: Bayliner 2556 flybridge
  • Marina: Stenka, Beograd
  • Veličina: 25 ft
Odg: Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« Odgovor #9 poslato: 09, 10, 2013, 10:15:22 pre podne »
Pobogu Lazo kakve veze sirena ima sa prikljucenjem motora? Covek lepo pita koje zice od motora do kabine, ostalo ima.
Zvoni, kucanje ne radi!

Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« Odgovor #10 poslato: 09, 10, 2013, 10:15:39 pre podne »
Kablove ne pali elektricna snaga nego struja koja ide kroz njih.

Na 220V instalaciji sa potrošačem snage od 800W struja kroz kabl je 800:220=3.6A

Za 3.6A dovoljan je i kabl od 0.6mm2.

Na 12 V instalaciji sa potrosacem iste snage (800W) struja je 800:12=66A

Za kabl to je kao da ste na instalaciji za 220V povezali 15KW.
Marke

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3276
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« Odgovor #11 poslato: 09, 10, 2013, 10:32:33 pre podne »
EEEEEe, tako mi kaži!
Ne volim da nešto samo uradim, volim da znam i zašto...

Znači 10 kvadrata na anlaser, alternator (punjenje) 4 kvadrata, ovo ostalo može i 2.5

Hvala

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7037
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« Odgovor #12 poslato: 09, 10, 2013, 10:45:02 pre podne »
Pobogu Lazo kakve veze sirena ima sa prikljucenjem motora? Covek lepo pita koje zice od motora do kabine, ostalo ima.

Samo sam naveo primer šta može da se desi ako instalacija nije pravilno dimenzionisana.

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3276
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« Odgovor #13 poslato: 09, 10, 2013, 10:49:53 pre podne »
Znači akumulator - anlaser 2 žile 10 kvadrata.
I opet akumulator motora jedan 5-žilni kabel od recimo 4 kvadrata gde bi 2 žile bile za punjenje, 2 za dugme za gašenje i 1 žila za obrtomer.

Marke, pošto se očigledno razumeš, koja debljina kabela treba od akumulatora pa do table - za napajanje svega u kabini. 10-ak svetiljki, sonar i slični potrošači. Da li je za to 4 kvadrata dosta ili da idem na deblje?

Hvala.

Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Koliko kablova na relaciji motor - kabina
« Odgovor #14 poslato: 09, 10, 2013, 16:02:33 posle podne »
Sve je ovo teško objasniti ovako preko poruka kao da ste tražili da vam električar da projekt kućne instalacije preko foruma.

Naime nije to nikakva nauka ali treba da se vidi šta sve i kuda treba da se poveže.

Za bravicu za paljenje ne treba veliki presek (dovoljno je 2,5mm) jer ona samo daje kontakt releju (BENDIX)na anlaseru motora koji je spojen direktno za akumulator provodnikom velikog preseka.
Taj par "debelih" žica od motora do akumulatora ujedno služi i za punjenje akumulatora te ne
treba vući još jedan par za to.

U principu par 10 - 16mm provodnika spaja motor i akumulator. Moze se ubaciti blizu plus kleme akumulatora jak osigurac od 60A za slucaj da se taj provodnik osteti i spoji s masom (ako postoji takva mogucnost). Od tog osiguraca istim presekom se dovede i plus i minus do razvodne table sa osiguracima za pojedina kola. Od table se vuku parovi za potrosace odgovarajucim provodnicima zavisno od snage tih potrosaca. Nije na odmet ugraditi i glavni prekidac sa traktora ili kamiona koji iskljucuje sve potrosace ka niste dugo na camcu ili ako pocne instalacija da gori.

 Ako imate i solarne panele oni se zasebno spoje na akumulator (kontrolor ima sve zastite) a na njega se moze povezati onoliko potrosaca koliko je predvidjeno.

Masa se spaja kod metalnih camaca na minus pol na mestu koje je od solidnog materijala i velike povrsine kao kobilica ili neka jegija ako moze blizu motora. Motor treba takodje cpojiti s masom da ako potece neka struja ka masi to ide kroz zicu a ne drzac i kuciste motora.


Ima tu jos...
Marke