Autor Tema: Kako kroz prevodnice?  (Pročitano 3281 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7037
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Kako kroz prevodnice?
« poslato: 31, 08, 2013, 11:37:24 pre podne »
Ovih dana se povela rasprava u vezi prolaska kroz prevodnice. Iako je o tome ranije pisano po nešto, odlučio sam da vam prenesem sadržinu teksta koji sam preveo iz jednog poznatog časopisa. Pred vama su delovi koje sam izabrao za koje verujem da će biti zanimljivi. Obratite pažnju naročito na deo koji sam podvukao, pa se onda vratite ponovo da pogledate fotografije prolaska kroz prevodnice koje smo videli na našim regatama - videćete o čemu govorim.

KAKO KROZ PREVODNICU
Nekoliko preporuka koje treba imati na umu prilikom plovidbe kroz prevodnice
Autor: Džozef Karo, Odeljenje za bezbednost plovidbe Američke obalske straže

 
Sa prevodnicama se u nekim regionima srećemo češće, u drugima retko. Ipak, pre ili posle svako se nadje u situaciji da treba da prodje kroz prevodnicu i zato je dobro znati ponešto o njima i kako to učiniti bezbedno.

Prevodnice spadaju medju najstarija inženjerska dostignuća, a smatra se da je prva napravljena za vreme kineske dinastije Song oko 960 godine pre nove ere. Poznate su razne konstrukcije ali sve rade na istom pricipu – to su vodeni liftovi koji brodove podižu/spuštaju sa jednog nivoa vodenog toka na drugi nivo.

Jedna od prvih stvari koju treba da imate na umu je pravo prvenstva ulaska u prevodnicu. U Americi brodovi Obalske straže imaju apsolutni prioritet. Za njima su brodovi američkih inženjerskih pomorskih snaga. Velika komercijalna plovila uvek imaju prednost u odnosu na male rekreativne plovne jedinice. Više manjih plovila mogu istovremeno da udju u prevodnicu, radi uštede u prostoru. To nije samo zbog lepog nautičarskog ponašanja, već i radi uštede u vremenu i vodi.

Dobro je pre dolaska ispred prevodnice upoznati se sa načinom njenog rada, zbog različitih konstrukcija i načina rada. U nekima postoje radnici, koji će vam reći šta i kako da uradite kad udjete u prevodnicu. U drugima ste prepušteni sami sebi. Neke imaju utvrdjen raspored rada i rade samo u odredjenim periodima, a sigurno ne biste voleli da čekate na prolaz duže nego što morate. Podatke o prevodnicama možete potražiti u nautičkim kartama tog predela i u njima ćete osim informacije o tome gde se nalazi prevodnica, moći da nadjete i informacije o širini i dužini prevodnice. Od koristi vam mogu biti i razni vodiči za krstarenja.

Iz bezbednosnih razloga, uvek nosite sigurnosni pojas i ne dozvolite da bilo ko stoji na prednjoj palubi ili na krovu dok prolazite kroz prevodnicu. Svi putnici na brodu, uključujući i ljubimce, trebalo bi da ostanu unutar broda i da budu udaljeni od ivica broda. Prevodnice mogu biti veoma uzane i makar i mali udar u bok može da dovede do toga da se čovek nadje u vodi. Iz očiglednih razloga, prevodnice nikada ne bi trebalo da rade posle sutona ili po tami kada je teško videti i manevrisati.

Ako planirate prolazak kroz prevodnicu, pripremite petnaestak metara konopca, tako da možete da privežete plovilo za neku od alki u prevodnici koje se kreću gore dole pri podizanju i spuštanju nivoa vode. Čim se nadjete u prevodnici, spustite bokobrane sa obe strane kako biste izbegli ogrebotine pri kontaktu sa zidom prevodnice ili bokom drugog plovila.

Dok prilazite prevodnici obratite pažnju na sve postavljene znake i upozorenja. Pažljivo slušajte uputstva koja vam daju radnici prevodnice i vodite računa o svemu što se dešava oko vas.

Na kraju, poštujte pravila. Prevodničari su se nagledali svakakvih gluposti i ludorija, od onih kada plovilo krene pre nego se izjednače nivoi ili kada mala plovila presecaju put baržama. Ovo poslednje može biti krajnje opasno, jer upravljači barži često ne mogu u tom skučenom prostoru ni da vide manja plovila, pa ne mogu ni da se zaustave blagovremeno. Pravila koja važe u prevodnicama postoje iz razloga bezbednosti.

Obratite pažnju na sledeća uputstva.

Ako ne poznajete kraj, raspitajte se unapred. Nabavite vodič za plovidbu u oblasti kojom ćete se kretati. Proverite gde se nalazi prevodnica, kako je najbolje kontaktirati sa prevodnicom i bilo koje druge informacije koje će vam pomoći prilikom prolaska.

Koristeći VHF-FM radio, obavestite prevodničara o nameri da prodjete kroz prevodnicu. Dobro je da se raspitate kako radi prevodnica. Za male brodove, često na prevodnicama postoji malo zvono ili zujalica na prilazu kojima možete da najavite svoj dolazak.

Da biste zaštitili korito od grubih zidova prevodnice, postavite više bokobrana duž broda. Zidovi prevodnice i konopci mogu biti klizavi, pa nije loše da imate rukavice.

Zaustavite se ispred prevodnice kako biste se uverili kakva je situacija ispred vas. Neke prevodnice opremljene su semaforima koji vam daju znak kada je bezbedno da udjete. Kada se upali zeleno svetlo, prateći instrukcije prevodničara, lagano produžite u prevodnicu.

Postavite svoj brod tako da lako možete da dohvatite fiksirane konope, kablove ili lestve duž zida prevodnice. Ovo će vam pomoći da brod držite u odgvoarajućem položaju kad voda počne da nadolazi ili da opada. Da bi brod ostao u dobrom položaju dobro je konop pričvrstiti za alku na sredini boka, provući ga dvaput kroz plutajuću alku na zidu prevodnice i pričvrstiti drugi kraj za sredinu broda.

Kada ste brod pričvrstili uz zid prevodnice, isključite motor i sačekajte da prevodničar zatvori ustavu i napuni ili isprazni prevodnicu. Koristite šticu da biste brod odvojili od zida ako bok počne da struže po njemu. Sve vreme pazite na kanape da li su dovoljno zategnuti i da ne dodje do mršenja.
Pratite promenu nivoa vode u prevodnici. Kada se nivo vode u njoj izjednači sa nivoom izvan, prevodničar će otvoriti ustavu i dati vam znak da možete bezbedno da produžite. Startujte motor, oslobodite konopce i rukohvate i isplovite pod malim gasom iz prevodnice.

Van mreže evrotec

  • Oficir sa Malih Voda
  • ****
  • Poruke: 179
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: Kako kroz prevodnice?
« Odgovor #1 poslato: 31, 08, 2013, 15:44:49 posle podne »
Neki od uslova je ispunjen .... stedeli vodu

Van mreže deda

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 4176
  • Pol: Muškarac
  • Marina: 4.juli.....Zemun
  • Veličina: 7,60
Odg: Kako kroz prevodnice?
« Odgovor #2 poslato: 31, 08, 2013, 18:42:39 posle podne »
Ma lepo su ovo ameri napisali i objasnili samo....to vazi za situaciju kada je u prevodnici jedno plovilo ! Neka primene tako idealne postupke kada je u prevodnici 30 camaca!!
Samo su dve stvari beskonacne - svemir i ljudska glupost. Doduše, za prvu nisam siguran

Van mreže markus

  • Drinski Kratkorepi Peš
  • ***
  • Poruke: 86
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: Kako kroz prevodnice?
« Odgovor #3 poslato: 31, 08, 2013, 22:37:57 posle podne »
@LSI - odlično odabran teks, bez obzira iz koje zemlje potiče, pravila ponašanja u takvim situacijama su univerzalna. Činjenica je da velik broj naših nautičara nema ni iskustva ni znanja o ponašanju u prevodnicama, i da nije ni čudo da je na regatama bilo i haosa i neprijatnih situacija.
Gledao sam svojim očima, kako se brod od 12 m u prevodnici okrenuo za 180 stepeni!. Neverovatno ali istinito. Kapetan neiskusan, posada isto tako neiskusna supruga, a bilo je još  i vetra (što je dosta česta pojava), i eto problema.
Ovakav (malo dopunjen) tekst bi trebao i da se nadje obavezno i na na ispitu za UMČ, bilo bi itekako korisno. Samo što onda i naši zakoni o plovidbi i ponašanju na rekama, trebali  takodje da prate očigledno veliku ekspanziju nautičke aktivnosti na našim vodama. Ali to je za neku drugu temu.

@deda - pročitaj tekst još jednom pažljivo,  itekako se spominju i druga plovija u prevodnici, a i redosled ulaska. A to što kod nas na regatama ulazi po 30 plovila, pa tek onda je važno da postoji osnovni red i da se poštuju bar neka pravila.
Ploviti se mora...