Autor Tema: "Stairbord" i "port" side - označavanje strana broda - mimoilaženje brodova  (Pročitano 6521 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7037
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
"Stairbord" i "port" side - označavanje strana broda - mimoilaženje brodova
« poslato: 12, 08, 2012, 19:42:37 posle podne »
Ako krenete u proučavanje nautičke literature na engleskom jeziku srešćete se sa izrazima koji su još uvek u širokoj primeni u savremenoj nautičkoj praksi a za koje nećete odmah shvatiti šta znače. Evo male pomoći.

Starboard – Desna strana broda
 
Poreklo engleskog izraza starboard nalazimo u praksi starih ladjara. Pre nego što su brodovi dobili kormila u centralnom delu, njima se upravljalo specijjalnim upravljačkim veslom. To veslo bi držao čovek koji se nalazio na krmenom (zadnjem) delu broda. Medjutim, kao i danas, bilo je znatno više dešnjaka nego levorukih mornara. To znači da je je to veslo za upravljanje (koje je bilo prošireno radi bolje kontrole pravca) bilo fiksirano na desnoj strani broda. Reč starboard potiče od staroengleskog izraza koji je označavao stranu sa koje se upravljalo brodom.

Port – leva strana broda
Ovaj izraz je počeo da se koristi sredinom 16-tog veka paralelno sa izrazom starboard. Medjutim prvi oblik reči bio je larboard, koji je ličio na starboard i ukoliko bi mornari dovikivali jedni drugima instrukcije po vetrovitom vremenu dešavali su se nesporazumi. Zato je izraz zamenjen izrazom port ukazujući na stranu kojom su se brodovi privezivali uz dok kada bi bili u luci. Ovo zato da se ne bi oštetilo kormilarsko veslo koje je bilo na suprotnoj  starboard  - desnoj strani.


Pravilo propuštanja prilikom susreta brodova
 
Brodovi na moru u stvari nemaju pravo prvenstva - oni su, možda je to pravilnije reći, svi „sporedni“, oni koji „propuštaju“. Medjutim, brodovi ni na koji način ne smeju da se kreću tako da dodje do sudara i pravila su jasna tako što onaj koji upravlja brodom ne sme da smatra da ima prednost i pravo prolaza dok postoji mogućnost sudara.

Zamislimo dva broda na kursevima koji se ukrštaju. Osnovno pravilo je da brod s leva mora da „propusti“ brod koji mu je s desne strane. Brod koji nastavlja svojim pravcem (desni) vidi zeleno svetlo na starboard  (desoj) strani broda koji mu je s leva i koji ga propušta. Brod koji propušta (levi) vidi ispred sebe crveno svetlo na port (levoj) strani broda koji propušta (desni). Ako se putanje ukrštaju, kormilar obično propušta brod čije crveno svetlo vidi usmeravajući svoj brod iza krme broda koji propušta.

Postoje i druga pravila o tome kad koji brod propušta neki drugi, kao što su pravila vezana za vetar što je značajno za jedrilice, koja nalažu motornim brodovima da ustupaju prvenstvo jedrilicama, kao i pravila koja nalažu da se  prednost daje plovilima veće istisnine ili plovilima koja imaju problema sa uredjajima za upravljanje i manevrisanje.  Ovo znači da ako neko spazi zeleno svetlo to ne znači odmah da ima pravo prolaza, nego da može da nastavi sa kretanjem uz povećanu pažnju.
Smisao upotrebe zelenog i crvenog svetla je u tome da ako kormilar spazi crveno svetlo treba da se uveri da posada onog drugog broda može da vidi zeleno svetlo na njegovom brodu. Ako on vidi zeleno svetlo, trebalo bi da nastavi kretanje ali tako da ne dodje do sudara.
Jedriličarsko pravilo koje nalaže da kada uočimo jedrilicu sa desne strane ona ima prednost da nastavi sa kretanje po svom kursu još jedno je veoma staro pravilo koje važi na moru. Isto tako, ako uočimo jedrilicu koja se kreće protiv vetra naš brod ima prednost.

Van mreže markus

  • Drinski Kratkorepi Peš
  • ***
  • Poruke: 86
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: "Stairbord" i "port" side - označavanje strana broda - mimoilaženje brodova
« Odgovor #1 poslato: 12, 08, 2012, 22:54:21 posle podne »
LSI, vrlo lep i konkretan prilog o medjunarodnom označavanju strana broda i upotrebi svetala prilikom noćnog mimoilaženja.
Ja bih samo dodao još jednu praktičnu i korisnu primenu ovih oznaka, ali u brodu.  Na svim putničkim brodovima, svi  hodnici na svakom spratu su označeni sa port/starboard oznakom, pa onda brojevi kabina, od - do. Mnogi Cruiseri u hodnicima imaju i tepihe crvene ili zelene boje, da bi putnici odmah mogli znati na kojoj su strani  broda. Jer u takvim brodovima od deset do petnaest spratova i  nekoliko stotina kabina, a u zatvorenom prostoru, nije lako se orijentisati. A oznake pomažu.
A kad smo već kod medjunarodnih oznaka broda, da dodamo još i bow [bau] - pramac, i stern [str:n] - krma.
« Poslednja izmena: 12, 08, 2012, 23:17:51 posle podne markus »
Ploviti se mora...

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7037
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Repetitio est mater studiorum - Izbegavanje sudara
« Odgovor #2 poslato: 31, 08, 2013, 09:56:03 pre podne »
REPETITIO EST MATER STUDIORUM

Ponavljanje je majka učenja – kaže stara latinska izreka. Hajde, zato da još jednom prodjemo kroz pravila nautike. Ovog puta uz pomoć teksta koji sam našao u jednom poznatom časopisu. Autor je izvesni Majk Baron, pripadnik Odeljenja za bezbednost Američke obalske straže. Tekst koji je pred vama nije doslovni prevod – odabrao sam nekoliko delova koji su po mom mišljenju dovoljni za ono što bi svako trebalo da ima na umu kad isplovi.

Nautička pravila i sledeći saveti pomoći će vam da izbegente opasne situacije
U Americi godišnje se dogodi oko 1.300 sudara plovila i oko 120 ljudi u tim nesrećama izgubi život.
Nautička pravila služe tome da spreče da se dogode sudari tako što propisuju manevre i signale koje razmenjuju plovila čiji pravci kretanja se ukrštaju, kada se kreću jedno ka drugom ili kada jedno plovilo želi da pretekne neko drugo, uključujući i situacije plovidbe u uslovima smanjene vidljivosti za koje su posebno propisani svetlosna signalizacija i zvučni signali. Svaki pojedini upravljač plovila odgovoran je za poznavanje ovih pravila, pa ipak često vidjamo rizične manevre, kretanje neprilagodjenom brzinom i nepažnju koji doprinose dogadjanjima sudara na vodi.
Ako se nadjete u situaciji krajnje opasnosti od neposrednog sudara, možete da odstupite od ovih pravila i da preduzmete bilo koju neophodnu akciju da biste ga izbegli. Promena kursa može biti najefikasniji postupak, ako to uradite brzo i ako vas promena kursa ne dovodi u blizinu nekog drugog plovila. Zavisno od situacije, usporavanje, zaustavljanje ili vožnja unazad mogu biti ono što je potrebno. Ali ma šta da radite, treba to da uradite tako da ono drugo plovilo razume vašu nameru kako onaj ko upravlja drugim plovilom ne bi preduzeo neku akciju koja bi poništila ono što vi preduzimate.

Evo još par saveta.

1.   Uvek budite na oprezu. Ovo je najčešće zanemareno pravilo, posebno na mirnim i čistim vodama. Uvek morate biti svesni saobraćaja na vodi oko vas, uključujući i onog iza krme. U tome mnogo pomaže i ako buku svedete na najmanju moguću meru. Noću, čak i kada je sasvim vedro, možete imati problema, da uočite svetla drugog broda koja se stope sa svetlima na obali, a brod vam se može učiniti samo kao neka tamna senka. Dobro je da vam dvogled bude pri ruci kako biste lakše odredili brzinu i pravac kretanja drugog broda. Ako vidite samo jedno bočno svetlo, prilično ste sigurni da niste na pravcu kretanja drugog broda. Ali ako vidite oba bočna i centralno belo svetlo, brod se kreće pravo na vas.

2.   Krećite se bezbednom brzinom. Budite sigurni da se krećete brzinom i na odstojanju od drugog plovila koji vam garantuju dovoljno vremena i prostora da izbegnete sudar. U nekim državama postoje propisi koji ograničavaju brzinu i propisuju minimalno rastojanje. Ali šta je to „bezbedna“ brzina zavisiće često od vremena i stanja na vodi, blizine rizičnih mesta, intenziteta saobraćaja i dužine zaustavnog puta koja zavisi od upravljivosti vašeg plovila. Kada je smanjena vidljivost potrebna je izuzetna pažnja.

3.   Čuvajte se velikih momaka. Kad god se sreću veliki brodovi i mali rekrativni čamci, postoji rizik od sudara. Ako plovite unutar ili u blizini komercijalnih luka, ne zaboravite da veliki brodovi moraju da se zadržavaju u dubljim vodama i imaju smanjene mogućnosti manevrisanja. Izbegavajte plovne puteve, posebno noću i kada je smanjena vidljivost. Ne potcenjujte brzine velikih brodova, i stalno budite svesni gde se oni nalaze. Kada se veliki brodovi kreću krivudavim plovnim putem može vam se učiniti u jednom trenutku da se udaljavaju od vas, a već u sledećem trenutku idu pravo na vas.

4.   Ako baš morate da prelazite plovini put, učinite to iza velikih brodova, vertikalno na pravac pružanja plovnog puta (najkraćom putanjom) i budite sigurni da imate dovoljno vetra ili snage u motoru da to učinite najbrže što možete pre nego što se pojavi neki drugi brod. Budite pažljivi i dok brod prolazi pored vas. Veliki vojni, turistički i trgovački brodovi istiskuju hiljade tona vode. Kada se kreću uobičajenim brzinama (10 do 15 čvorova), umeju da stvore velike talase koji nastaju u velikim dubinama i koji se lome u plićacima, udarajući ogromnom silinom manja plovila koja mogu da bace na stene, konstrukcije mostova i druge fiksirane objekte.

5.   Budite sigurni da vas drugi brod vidi, posebno noću. Kada je smanjena vidljivost veliki brodovi plove često oslanjajući se isključivo na radar, zato je radar reflektor montiran na  najvišoj tački vašeg plovila nešto što morate imati. Noću, u blizini obale, vaša noćna svetla mogu se izgubiti medju svetlima na obali. Ako vidite da vam se brod približava, nemojte biti ubedjeni da vas je posada tog broda videla. Vodite računa da poštujete pravila i da su vaša signalna svetla ispravna i jasno vidljiva i uvek budite spremni da u trenutku reagujete.

6.   Naučite kako se koristi radio. Ako posedujete VHF-FM brodski radio, kanal 13 je frekvencija namenjena za susretanja i mimoilaženje brodova i drugih plovila. Veliki brodovi ne obraćaju pažnju na mala rekreativna plovila. Vi ste odgovorni da im se ne nadjete na putu.

7.   Sidrite se na bezbednim mestima. Opasno je i protiv zakona sidrenje na plovnom putu ili vezivanje za markirne bove. Treba da imate sa sobom ažurne mape kraja u kojem se nalazite sa jasno označenim plovnim putevima. Papirne mape mogu se nabaviti kod mnogih komercijalnih izdavača i u kapetanijama. Na zahtev, možete dobiti i pojedine uvećane sekcije putem interneta. U velikim, otvorenim zalivima, plovni putevi nisu uvek jasno vidljivi. Na mapi možete da vidite gde se nalaze.

8.   Morate poznavati zvučne signale. Sirene, pištaljke, zvona i gongovi koriste se kada je smanjena vidljivost i kada su plovila blizu jedno drugog. Pet ili više kratkih zvučnih signala su znak „opasnosti“. Ako je to upozorenje upućeno vama, morate preduzeti hitnu i pozitivnu akciju izbegavanja sudara, koja mora biti jasna drugom plovilu kako biste izbegli bilo kakvu zabunu.

9.   Budite trezni. Gotovo svaki peti sudar direktna je posledica toga što su upravljač plovila i/ili putnici na njemu bili „pod uticajem“. Vešt, odgovoran upravljač plovilom mora da ima bistru glavu.