Ajde da se malo i ja uključim malo ozbiljnije u problematiku ( Umem i ja da mrsim .... :))
I ja sam se zanosio (a i dalje se zanosim) da izvedem neki hibridni pogon na autu, čisto za potrebe prelaska Gazele i sličnih situacija gde u sat vremena jedva pređem km, pa sam se dosta zanimao na temu elektro motora.
Problematika koju je naveo Barba uglavnom stoji, ali nije baš toliko crna.
Prvi problem je kako kazu to sto ces cetkice jako cesto menjati, dok je motor nov ne, ali cim se malo osovina osteti, kazu nema kraja zamenama. Kazu i da sam motor moze da povlaci i do 3x vise struje nego sto teorija definise.
Četkice po meni nemogu biti preveliki problem iz više rzloga. Elektromotori o kojim ovde pričamo su predviđeni za ozbiljnu upotrebu, a ne za nekakve kineske igračke, što znači da oni mogu mnogo sati da odrade a da se ništa na pipne na njima ( u raznim podstanicama sam viđao motore koji su stari po 20 - 30 godina, a neprekidno rade). A i ako se desi da počne više da troši četkice, zameni se kolektor na osovini, što opet nije nemoguća misija već sasvim redovan zahvat. Što se tiče povlačenja struje ( koja kod klasičnih motora na naizmeničnu struju može biti i do 5x veća od snage samog motora) to se dešava kada se motor uključuje pod punim opterećenjem ( kod savremenijih uređaja je to eliminisano tzv. soft startom), pa mislim da se to regulacijom brzine eliminiše (a ni sus motor ne startujemo nikad pod punim opterećenjem, jer ni njima baš ne prija ). Motori koji se koriste na zapadu za pogone vozila i sl. su uglavnom motori sa stalnim magnetima (barem na rotoru), pa nemaju problema se četkicama, jer ih i nemaju.
Regler nikako ne treba koristiti, jer ubija sa gubicima.
Regulacija brzine jeste ozbiljan problem, jer mahom radi po principu da elektronika vuče maksimalnu struju kolika treba motoru, a razliku u odnosu na izlaznu "troši" (uglavnom grejanjem otpornika). Ovo pričam o onome na šta sam ja nailazio, što nikako neznači da ne postoji neka pametnija regulacija.
I na kraju same baterije,
Za ove potrebe se ne koriste klasične (startne) baterije, već baterije koje podnose duboko pražnjenje, a mislim da je prilično jednostavno elektronikom kontrolisati pražnjenje baterija, da jednostavno onemogući da se pražnjenjem oštete baterije. A za punjenje baterije sa 10 % snage sam i ja u više navrata čuo, ali mi niko nije dao razumno objasnjenje kako to na autu punim akumulator od 45 Ah sa 65 A i on traje godinama ( obično 2 dok ne istekne garancija :)).
Još nešto treba imati u vidu, obzirom da niko ovde ne živi od ribolova na moru, baterije i motori se manje habaju nego kada se koriste za svrhe za koje su namenjeni ( npr viljuškari koje sam u više navrata gledao kako rade po 10 h dnevno i tako svaki dan u godini).
Kao što rekoh na početku, nije sve tako crno i nikako se nebi složio da je neisplativo.
I dok pišem poruku slušam kako se na grenlandu lednici tope neočekivano brzo ove godine... tu je i najmanja ušteda neprocenjiva.