Evo par analiza koje ce pomiriti entuzijaste i skeptike. Generalno i jedni i drugi su u pravu. Za pocetak evo kako to rade profesionalci. http://www.minnkotamotors.com/products/trolling_motors/electric_outboard/edrive.aspxDakle ono sto prvo upada u oci jeste da je elektromotor direktno vezan za posebno dizajniranu elisu i da je pod vodom. Znaci nema nikakvih mehanickih gubitaka i verovatno opasnosti od pregrevanja samog motora, a posebno dizajnirana elisa ima znacajno veci koeficijent iskoriscenja od klasicne elise.
Sve u ovom sistemu se svodi na smanjenje gubitaka.
http://www.torqeedo.com/en/hn/background-knowledge/motor-and-power-electronics.htmlhttp://www.minnkotamotors.com/advantage/freshwater.aspx?sectionID=8Ono sto je intersantno jeste da se podaci proizvodjaca slazu sa svim iznetim tezama, i za i protiv. Prethodno sam pisao da bi za pogon moje pasare bila dovoljna snaga od 800W, a posto sada znamo da je efikasnost elektromotora 50%, bio bi neophodan elektromotor od 1.6 kW. Evo sta kazu profesionalci:
http://www.torqeedo.com/en/hn/products/cruise/technical-data-measures.htmlElektromotor ulazne snage od
2kW koji radi na max 1020 rpm, obezbedice pogon snage 900W, tj. potisak od 121lbs, a sto je
pandam vanbrodskom motoru od 6HP. Zapanjujuce poklapanje informacija sa amaterskih i proizvodjackih sajtova i mojih pretpostavki, zar ne.
A sada pogledajmo zasto su skeptici u pravu kada kazu da je to budalastina go green trenda. Prva stvar je sto Yamaha na svoj elektromotor daje dve godine garancije, ali je druge godine koriscenja garancija
limited. Ocigledno je da se tada ocekuje poseta servisu. Mozda je to ona prica o cetkicama, a mozda ocekuju jos neke probleme.
Druga stvar, pogledajmo autonomiju, brzinu i radijus kretanja za camac od 2.6 tona i za camac od 0.75 tona
http://www.torqeedo.com/en/hn/products/cruise/range.htmlZapanjujuce, gotovo identicna brzina, radijus i autonomija. Pogledajmo sad potrosnju ovih motorcica, pri maksimalnom opterecenju pri brzini od 4.9 mph (cvorova), autonomija je svega 2 sata (elektromotor od od 4kW, baterija od ogromnih 4.8 kWh). Upravo odnos koji su pominjali oni moji strucnjaci koje ste ispljuvali. Medjutim, ako brzinu smanjite na 2.6 cvorova (a to je Duletovih 4.8 km/h), autonomija skace na neverovatnih 16.5 sati,
a na 1.5 cvorova (2.7 km/h) na jos neverovatnijih 110 sati.
Sada mi recite kojom se brzinom krecu elektricni vozici po keju i viljuskari.ZAKLJUCAK:
Na malim camcima ovaj sistem nije posebno upotrebljiv, ako je koriscenje SUS vanbrodskih motora dozvoljeno. Da bi ste se 2 sata kretali brzinom od 5 cvorova potrebna vam je baterija od 4.8kWh. Ajd da kazemo da je radni napon 12V, potrebna vam je baterija od 400 Ah. Cisto radi poredjenja 8-10 automobilskih akumulatora, na camcu od 750kg !? To je jednostavno besmisleno.
A zasto su mi ovi moji strucnjaci rekli da se to isplati na motorima male snage?
http://www.torqeedo.com/en/hn/products/travel-503-1003/range.htmlOvde imamo bateriju od 300Wh ili za napon od 12V, 25Ah. To je duplo manje od automobilskog akumulatora, opet kazem cisto radi poredjenja.
Autonomija je od 45 minuta do 6 sati za opseg brzina od 1.5 - 4 cvora (2.7-7.2 km/h). E to ima smisla.Na velikim camcima, ako idemo istom logikom, koristimo jaci motor, ali za iste brzine, sto i jeste Duletova ideja, takodje cemo imati relativno malu potrosnju u odnosu na masu plovila, Duletovih 15kW. Baterija ce biti mnoooogo veca,
fenomenalnih 18kWh za dva sata voznje brzinom od 5 cvorova. Opet radi poredjenja, na 12 V je to 1500 Ah, ili oko 30 automobilskih akumulatora, ali na velikom camcu ima mesta za smestaj tolikih baterija i s obzirom na porez i potrosnju konvencionalnog pogona, to verovatno ima smisla.
NOTE 1: Poredjenje sa automobilskim akumulatorima je dato samo iz razloga da se stekne utisak velicine to energetskog rezervoara. Sada znamo i da se tu koriste te trakcione baterije.
NOTE 2: Svi ovi podaci su od proizvodjaca motora, tako da stvar moze da bude samo gora. Ne treba napominjati da je na razvoju ovih motora radio tim strucnjaka i da je proizvodna linija projektovana za ovaj posao. Elektromotori nabudzeni na noge nekih starih vanbrodskih motora ili neke poludivlje reduktore, sa potpuno neodgovarajucm elisom ce imati katastrofalno manje iskoriscenje.
NOTE 3: Ovi motori su projektovani za ovaj opseg opterecenja i za ovaj broj obrtaja kako bi imali prihvatljivu efikasnost. DIY varijante ili sto bi mi rekli skarabudz varijante sa motorima projektovanim za neki drugi opseg rada ce takodje imati mnogo manju efikasnost.
Drugim recima, bravo Dule, udenuo si se bas u taj mali opseg u kom citava prica itekako ima smisla i po zahtevanoj brzini i po velicini plovila.